Hästskit på landsbygd

Fillifjonkan

Trådstartare
Vi bor i en liten by med grusväg, ca 75 personer i byn långt ute på landet, området är en jordbruksbygd.
Nu undrar jag? Bör jag ta bort ev hästskit på vägen?
Jag har blivit lärd att hästskit ska tas bort i tätbebyggt område men vad gäller egentligen på landet?
 
Vi bor i en liten by med grusväg, ca 75 personer i byn långt ute på landet, området är en jordbruksbygd.
Nu undrar jag? Bör jag ta bort ev hästskit på vägen?
Jag har blivit lärd att hästskit ska tas bort i tätbebyggt område men vad gäller egentligen på landet?
Jag går efter den enkla reglen; syns det och är i vägen= ta bort. Är det i ett dike och inte utanför ett hus =lämna kvar.
Om det är mitt på vägen på asfalt så skyfflar jag undan det, är det grusväg så låter jag det ligga.
 
Om mina skiter i vägkanten får det ligga, mitt i vägen sparkar jag undan. Bor också i en by på landet. Vet inte om det finns regler?
 
I min by finns en turridningsverksamhet. De första trehundra meterna från gården är vägen full av hästskit. Jag tycker det ser väldigt trist ut, och önskar att ansvariga i verksamheten hade gått ut och skyfflat undan skiten någon gång emellanåt...
Själv försöker jag styra ut min hästs rumpa i diket, eller vägrenen, när jag märker att något är på gång. Och skulle det hända mitt på vägen så ser jag till att högen förflyttas ut i diket.
 
Jag tar bort det ifall det är nära hus när jag är ute och rider, min häst går 99% av gångerna ner i diket för att göra sitt behov, han lärde sig det väldigt snabbt då jag alltid styrde ut honom för att slippa bajs på vägen så det är väldigt smidigt :D

Men min vanliga regel
I skogen - lämnar kvar (om det nu inte är 20 hästar som går där varje dag, på våg väg är det bara vi i vårat lilla stall som rider så kanske blir någon bajs i veckan max)
Vid hus - tar bort
 
På vägar och stigar som ofta trafikeras av motionärer, promenerande folk med och utan hund, barnvagn och annat, har jag alltid klivit av och sparkat, skyfflat undan om hästen inte vänt ut rumpan och lagt högen utanför stigen. Sista åren när jag hade svårt att ta mig av och upp på hästen, så skyndade jag hem, tog jag cykel eller bil, med grep och sopsäck och städade upp efter oss. Om inte någon granne hade rusat ut och "stulit" hästskiten till sina tomatplantor eller övriga rabatter.

Det är vanlig vett och etikett tycker jag. Jag tycker INTE det ser trevligt ut med hästskithögar kors o tvärs på vägar och skogsstigar. Och jag kan förstå fräsandet hos många människor över "oss hästmänniskor" eftersom givetvis "är alla hästmänniskor likadana" enligt dem. Många av de stall, jag stått i har fått dåligt rykte genom att andra stall i närheten ridit i motionsspår och aldrig mockat upp efter sig, vare sig i samhällen, på vägar eller stigar, varefter väg efter väg och stig efter stig har fått stora skyltar "RIdning förbjuden" på.

Så jag hoppas att alla tänker på omgivningen
 
Jag kan inte kravla mig upp utan pall, så jag tänker alltid att jag ska fixa efter ridturen men när jag kommer tillbaka har femton personer kört över det redan.

Som tur är bajsar mina sällan på sträckan som är bebodd.
 
Men vad jag förstått är det inte enligt lag tvång att ta bort hästskit om det inte finns risk för olägenhet tex picnicplatser och solställen osv. Fast å andra sidan så kanske det är olägenhet för vissa att det ligger bajs på vägen, man tycker ju så olika. För mig så rör det mig inte alls om hundägare inte plockar bort bajset här hemma på landet eftersom det inte är så mycket folk och hundar/hästar här. Bajs förmultnar ju och är naturligt men jag stör mig istället otroligt mycket på allt skräp folk slänger längs vägarna.
 
Vi bor i en liten by med grusväg, ca 75 personer i byn långt ute på landet, området är en jordbruksbygd.
Nu undrar jag? Bör jag ta bort ev hästskit på vägen?
Jag har blivit lärd att hästskit ska tas bort i tätbebyggt område men vad gäller egentligen på landet?


Jag brukar vända rumpan ner mot diket när min häst vill bajsa.
men om jag nu inte lyckas så hoppar jag av och sparkar ner bajset ner i diket.
De som bor på landet brukar oftast ta en promenad ute på vägarna och då är de inte trevligt att mötas av en superstor hästbajshög på vägen.
Även om det bara är en liten pluttig grusväg!

Om man alltid tänker, sparka alltid ner bajset i diket så vet man att ingen kan komma och bli arg på en, onödigt att reta upp bönderna.
 
Jag kan inte kravla mig upp utan pall, så jag tänker alltid att jag ska fixa efter ridturen men när jag kommer tillbaka har femton personer kört över det redan.

Som tur är bajsar mina sällan på sträckan som är bebodd.

Stubbar? Stenar? Parkera hästen i ett dike?
Jag hoppar inte gärna upp utan "pall" men naturen bjuder på så många pallar så det känns inte som en hållbar ursäkt.
 
Stubbar? Stenar? Parkera hästen i ett dike?
Jag hoppar inte gärna upp utan "pall" men naturen bjuder på så många pallar så det känns inte som en hållbar ursäkt.

Mjäe finns inte så mkt här.

Men det är heller ingen som gnäller, för rent krasst så märks inte den högen vi lämnar högst en gång i månaden bland koskiten.
 
Min pappa har lärt mig att finns det hus i närheten eller är en väg där många går så hoppar man av och sparkar ner skiten i diket. Punkt jäkla slut. Således har jag alltid gjort så. Och ja, detta är på landet.

Jag har även alltid fått inpräntat att man rider inte i folks skidspår, hälsar trevligt på alla man möter samt saktar ner när man rider förbi hus och människor (nära då, alltså). Har alltid funkat väl för mig.
 
Jag glömde.
Varje gång jag möter någon till häst så frågar de förvånat om det bor hästar i byn och vart vi bor.

Så jag är rätt säker på att det inte är någon som stör sig. Det är nämligen få som färdas till fots på de vägar jag måste rida på för att komma till skogen, de kör. Fort.
 
vad som är lag är ofta ganska svaga argument ur djursynpunkt som argument allmänt.... det primära allmänt lär väl vara att hålla sig väl med grannarna och hellre städa för mkt än för litet i just detta ärende.

tycker det är så tråkigt med många trådar även om det inte rör denna, att allemansrätten säger osv osv och en massa gruff mellan markägare och ryttare osv. frågar man mig så hade mycket kunnat undvikas att det blivit sånt om en dialog och sunt förnuft funnits allmänt snarare än att ryttare hela tiden vill hänvisa till lagrättigheter i fråga om framfart......
 
Än så länge har jag bara ridit en och samma väg med min 4 åring och han skall alltid (!!) gå ut på en och samma åker för att göra sitt behov. :rofl: Det har blivit en liten vana nu..
 
Man borde väl ta undan det för den goda stämningens skull. Tror inte det finns någon lag på att ta unden skiten. Poliserna tex som rider här plockar aldrig någonsin undan någon hästskit.

Jag tar inte undan det om det är en bilväg eller liknande, däremot om det är promenadvägar och mycket folk som går där så sparkar jag unden det till kanten. Oftast så blir ju skiten snabbt överkörd och försvinner.
 
Man borde väl ta undan det för den goda stämningens skull. Tror inte det finns någon lag på att ta unden skiten. Poliserna tex som rider här plockar aldrig någonsin undan någon hästskit.

Jag tar inte undan det om det är en bilväg eller liknande, däremot om det är promenadvägar och mycket folk som går där så sparkar jag unden det till kanten. Oftast så blir ju skiten snabbt överkörd och försvinner.

Här är vi mycket noga med att skrapa även från bilvägar då det är som du skriver, de kör över och det "försvinner" Dock så försvinner det in i deras garage/på parkering då det ofta sätter sig i bildäcken. Inte så många som vill ha hästskit i garaget.

Det tar 3 min att hoppa av, skrapa och hoppa upp igen. Ser ingen anledning att inte göra det om det inte är på en öde stig/väg i skogen nånstans.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 702
Senast: kolblakkur
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 267
Senast: Liran
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 400
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp