Hästpass, förvaring....

Sv: Hästpass, förvaring....

Egentligen skulle en ju ha ett säkerhetsskåp i stallet där pass kan förvaras.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Det är väl egentligen inget nytt och det har skrivits här inne otaliga gånger. Det är bara det att många hästägare för sitt liv inte kan acceptera att dom måste lämna ifrån sig passet oavsett vad lag och regelverk säger.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Jag tillhör de som inte lämnar ifrån mig passet om jag inte får ett avtal där den som förvarar passet godkänner att denne får skaffa ett nytt och stå för att utgifter kring det ifall de förkommer.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Det är helt klart rimligt!

Vet att en del förvarar det i t ex vapenskåp.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Antar att man borde ha passet i sadelkammaren då, och det borde funka hos oss eftersom den är låst (dock finns det en nyckel gömd i stallet..). Däremot hästägarbeviset ska man nog ha hemma någonstans säkert. Pass går ju att fixa nya, även om det kostar en slant.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Antar att man borde ha passet i sadelkammaren då, och det borde funka hos oss eftersom den är låst (dock finns det en nyckel gömd i stallet..). Däremot hästägarbeviset ska man nog ha hemma någonstans säkert. Pass går ju att fixa nya, även om det kostar en slant.

Beror nog på rasen det där med hästägarbevis. Vissa raser anger att det ska förvaras i passet (travare) och andra är det inte värt något, då man kan göra ägarbyten utan (ASVH)
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Jag tillhör de som inte lämnar ifrån mig passet om jag inte får ett avtal där den som förvarar passet godkänner att denne får skaffa ett nytt och stå för att utgifter kring det ifall de förkommer.

Ungefär så tänker jag också. Elektras pass gick på över tretusen om man räknar in alla omkostnader...så jag håller HÅRT i passen...så officiellt har jag inte mina hästar inhyrda på bete. Utan det är JAG som hyr mark och har mina hästar på bete där... så passen finns HOS mig och inte hos X. Men å andra sidan så tar det max en halvtimme att köra ut till betet om så skulle vara.

Och var ska man förvara passet ute på ett jättelikt naturbete? Under en sten kanske? Eller fastspikat i ett träd? Fastbundet i hästens svans?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästpass, förvaring....

Det är väl egentligen inget nytt och det har skrivits här inne otaliga gånger. Det är bara det att många hästägare för sitt liv inte kan acceptera att dom måste lämna ifrån sig passet oavsett vad lag och regelverk säger.

:bow:

Man har påtalat detta x antal gånger,men som sagt..
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Ungefär så tänker jag också. Elektras pass gick på över tretusen om man räknar in alla omkostnader...så jag håller HÅRT i passen...så officiellt har jag inte mina hästar inhyrda på bete. Utan det är JAG som hyr mark och har mina hästar på bete där... så passen finns HOS mig och inte hos X. Men å andra sidan så tar det max en halvtimme att köra ut till betet om så skulle vara.

Och var ska man förvara passet ute på ett jättelikt naturbete? Under en sten kanske? Eller fastspikat i ett träd? Fastbundet i hästens svans?

Haha!
Kanske i ett snöre runt halsen?

Att få nya pass till alla mina hästar skulle nog gå på över 10 000:-.

Man undrar om tanken är att varje inackorderad ska ha ett eget låst och brandsäkert skåp i stallet med passet? Stallägaren kan ju inte ha ett gemensamt låst, hästägaren måste ju kunna komma åt det närhelst denne vill. Om då alla inackorderingar har tillgång till kassaskåpet och ett pass försvinner, vems ansvar är det att betala ett nytt? Man kan fortsätta att spåna runt det, bestämmelsen fungerar helt enkelt inte i verkligheten för inackorderingsstall.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Problemet är ju att hästägare ser passet som en värdehandling, när det egentligen inte är det. Det är ju en förenkling till den journalföring som man ha för alla andra lantbruksdjur. Där man ibland till ock med måste anmäla i förväg innan t ex flyttar djur eller hos vem de går på bete om man inte äger marken själv.
Att sedan utfärdande föreningar ser till att hutlöst betalt för det är en helt annan sak.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Att sedan utfärdande föreningar ser till att hutlöst betalt för det är en helt annan sak.

Och det är problemet. Hade det kostat max 500:- allt som allt hade ju de flesta haft råd med ett borttappat pass. Men nu är det ju inte bara kostnader för id-koll och duplikatpass som är ett bekymmer, hästens vaccinationer försvinner och den får inte ingå i livsmedelskedjan. Min gammeltant har ett duplikatpass eftersom den som sålde henne till mig hade tappat bort hennes papper.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Att passet ska följa med hästen bör ju rimligen tolkas som att det är okej att ha passet i stallbyggnaden om hästen är på ett bete intill, likvärdigt med hage. Men om man kör bort hästen flera mil till ett annat bete kan man ju fundera på vad som händer, är det möjligtvis bonden/beteshållaren som ska ha passet i förvaring då?. Och gällande förvaring hos stallägaren, kan det inkludera kringliggande byggnader (det står ju inte uttryckligen i stallet), så som i t.ex. ett kassaskåp i bostadshuset på gården?
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Problemet är ju att hästägare ser passet som en värdehandling, när det egentligen inte är det. Det är ju en förenkling till den journalföring som man ha för alla andra lantbruksdjur. Där man ibland till ock med måste anmäla i förväg innan t ex flyttar djur eller hos vem de går på bete om man inte äger marken själv.
Att sedan utfärdande föreningar ser till att hutlöst betalt för det är en helt annan sak.

Som jag har fattat det får ju inte en häst med borttappat pass gå till slakt om man vill det. Alltså blir det ytterligare en kostnad vid en ev avlivning.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Reglerna är ganska tydliga bara det att folk väljer att inte tolka dom rätt. Men passet ska vara hos den som är ansvarig för betet om man har hästen på bete. Så är det ens eget bete och man själv sköter om hästarna så kan man ha passet hemma även om betet är en mil bort. Men lämnar man iväg hästen på bete till någon som ser till den så ska passet också lämnas. Det är ju den som är ansvarig för hästarna som ska kunna visa upp pass vid kontroll.
Följer man reglerna ska passet också lämnas på seminstationen när stoet lämnas där. Men än så länge är det inte någon station som velat ha passen. Jag har haft dom med varje för det ska man ju när hästen transporteras men som sagt ingen station har frågat efter det.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Som jag har fattat det får ju inte en häst med borttappat pass gå till slakt om man vill det. Alltså blir det ytterligare en kostnad vid en ev avlivning.

Stämmer. Eftersom man inte kan följa hur djuret medicinerats får det inte ingå i livsmedelskedjan.
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Innebär detta att stallägaren never ever får resa bort.. eller ska alla inackorderingar få tillträde till dennes bostad? Eller ska passen ligga löst i stallet så att alla har tillgång till varandras pass..

Bara tanken på allt detta gör att jag och många fler med mig aldrig kommer lämna ifrån oss passen.. jag tar hellre böter då :sneaky:
 
Sv: Hästpass, förvaring....

Inlåst med nyckel/kod som lämnas ut vid behov.

*kl
Själva passtillverkningen kostar typ 500 men de ska ju märkas, ritas och härstamningkontrolleras också.
 

Liknande trådar

Träning Hästen i fråga är sju år, men pga två föl och lite andra orsaker (INTE skaderelaterade eller liknande) så ligger hon efter i sin...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp