hästmänniskor med dreads

Sv: hästmänniskor med dreads

Äh man får se ut hur man vill, oavsett hur gammal man är :)
Och jag håller med dig, dreads är hett! På alla! Just därför skaffar jag nu egna istället för att springa och sukta efter andras :D

Den sorten jag sätter i är ingen man bara plockar ur hur som helst då dom flätas/tovas ihop med mitt eget hår. Men jag vet att det ska finnas någon variant man kan ta i och ur ganska lätt.

Jag har en egen tråd på ÄU som heter "dreads" rätt och slätt, där kommer det komma in bilder i slutet av april när jag varit hos frisören. Vill inte kapa en tråd som inte är min :)
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Jag vet att du inte vill höra det men dreads är bland det fulaste och äckligaste jag kan se på en människa oavsett var de är. Och i stallet - nääääää

Här har vi det igen, folk som bara måste gå in i tråden för att spy ur sig hur äckliga folk är som väljer att ha en viss hårstil. Fullständigt onödigt, tillför ingenting till tråden ö.h.t och andas småbarnsbeteende.
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Jo jag vet att man får se ut som man vill, men jag jobbar på en högstadieskola och eleverna skulle DÖ om jag kom med dreads, speciellt de som själva har...:D

Men jag säger gärna till dom att det är snyggt, speciellt de som har flera färger i.

Gick på en folkhögskola för ett antal år sedan, där fanns en tjej som hade dreads till midjan och alltid snodde ihop det i en "slarvig" knut med några hängande fritt. ÅÅÅH, det var så fint!!!!!

Ska gå in och kolla på din egna tråd!
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Här har vi det igen, folk som bara måste gå in i tråden för att spy ur sig hur äckliga folk är som väljer att ha en viss hårstil. Fullständigt onödigt, tillför ingenting till tråden ö.h.t och andas småbarnsbeteende.

Ja men vi har ju fri yttranderätt i det här landet. Så då MÅSTE man ju bara gå och dyvla på folk sina åsikter trots att ingen har frågat efter dem eller ens bryr sig :devil:

Imorgon på min skollediga dag ska jag nog ta en tur på stan och tala om för alla män med rutiga byxor hur fult, gubbigt och avtändande jag tycker att det är:idea: För annars har man ju inget att prata med varandra om!

(när jag tänker efter är det nog trevligare att ge någon en komplimang för deras härliga utstrålning. Så jag gör nog det istället tror jag)
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Jag jobbar inom äldreomsorgen så det kommer bli reaktioner för mig med kan jag lova :p Både negativa och positiva.
Men det får vara värt det, jag vill inte bli gammal och aldrig ens ha provat.
 
Sv: hästmänniskor med dreads

En gammal tråd, och en ganska meningslös debatt (det är ju ungefär som att säga att man inte kan vara mörkblond i stallet, hästarna kanske tror att det är halm och äter upp en :angel:)

Men måste få inflika att jag känner en person med dreads som arbetar heltid med hästar. Unghästar och inridning och tävlingsrider.
Har jobbat nära henne många gånger och tro mig, det luktar inte. Ja, hon luktar häst, men det gör jag med och jag har en vanlig tråk-fläta.
Hon kan ha hjälm utan problem, får köpa en större storlek bara. Brukar dessutom ha keps eller annan huvudbonad, och det går hur bra som helst. Och hatten sitter där den ska med.

Hon har fått mycket skit för sin frisyr, i mina ögon helt obegripligt. Vad spelar det för roll liksom? Det värsta är när skitpratet går över på hästhanteringen, på grund av en frisyr :crazy:

Nä, jag tycker hon är skitsnygg med dreadsen. Långa och fina :love:
 
Sv: hästmänniskor med dreads

*kl*

Ser också att tråden är gammal men vill lägga till mina egna erfarenheter:

Jag hade "äkta" dreads som stalltjej och det fungerade jättebra. Hade ofta någonting om håret, en sjalett eller liknande, om jag skulle göra mycket stalljobb där det dammade eller liknande (plocka in hö osv). Dreads är lite jobbiga att tvätta för de drar åt sig mycket vatten = nackspärr när man ska skölja ur dem, men det är inte så jobbigt att det är "ogörbart". Det viktigaste är att inte göra det för ofta, de måste få torka ordentligt inuti mellan varven för annars kan de börja mögla. En gång i veckan är safe.

Sedan ska man inte tvätta med schampoo, som ofta innehåller silikoner och annat som gör att dreadsen löser upp sig lite. Diskmedel är det bästa, hjälper istället till att tighta ihop dreadsen och är väldigt effektivt mot all smuts.

Jag skulle faktiskt aldrig välja att göra dreads med vax, för det BLIR läskigt efter ett tag. Vax härsknar och är skitsvårt att få ur. Minns en kille som hade mycket hårvax i sitt hår till vardags (vanlig kille, inga dreads) och som fick tvätta bort det med kemisk bensin tillslut eftersom det inte gick att få bort med schampoo... Virkade dreads är dessutom mycket snyggare! Och till skillnad från vaxade dreads så får man ett omedelbart resultat med virkade, vaxade ska ju tova ihop sig själva över en länge period, virkade dreads blir dreads på en gång.

När jag hade dreads var det väldigt vanligt att jag blev tillfrågad om jag tvättade håret (självklart, svarade jag, med diskmedel!), och om man fick stoppa näsan i hårbotten och provlukta. "Men, de luktar ju ingenting!" blev alltid de förvånade tillropen. Nej, det vet jag väl... :p

Dreads är inte äckligt om man sköter dem. Det är precis som alla andra kroppsdelar, man får hålla rent och fint bara så är det inga problem. Jag träffar oftare människor som luktar illa pga att de inte tvättar sig/sina kläder och därmed stinker gammalt kön eller svett, än dreadsfolk som luktar äckligt hår. Människor som inte tar hand om sin kropp tenderar att lukta gammal kropp, liksom.
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Instämmer i att vax är ett fett(!) no-no. Det blir inte bra, bara kletigt och äckligt.

Däremot håller jag inte med om att det är viktigt att inte tvätta för ofta. Tvärtom är det viktigt att hålla håret rent så att det dreadar sig ordentligt. Så länge håret torkar upp ordentligt mellan tvättarna och inte är konstant fuktigt. Med andra ord tycker jag det är bättre på att fokusera på att få håret torrt (på vintern kan hårtork behövas) än att undvika att tvätta det. Jag tvättar mina dreads typ två gånger i veckan.

Diskmedel, torkar inte det ut hårbotten?
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Var kanske otydlig, med "för ofta" menar jag varje-varannan dag. Känner en tjej som gjorde det och hennes hår möglade, trots hårtork... Det är svårt att veta när de är genomtorra. Efter en vecka är de det garanterat. Självklart kan man tvätta dem oftare än en gång i veckan om man är noga med att få dem torra.

Nej, jag upplevde det inte så i alla fall, och inte heller mina dreadskompisar som gjorde detsamma. Håret torkar ju ut men hårbotten tålde det bra!
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Nej visst, så ofta behöver inget hår tvättas. Vill inte spä på smuts-myten bara.

Mögel, usch. Jag har aldrig fattat hur håret hinner mögla innan man märker det. Det lär ju lukta surt lång innan dess...

Men det är lite roligt hur många olika "skolor" det finns angående skötsel av dreadlocks. Och framför allt vad man tvättar dem med. Folk hyllar allt från vanligt schampo, hälsokostschampo, dyra special-dreadsschampon, till äppelcidervinäger eller grönt te eller bara vatten. :D

Diskmedel blir i alla fall billigt! Känner mig lite skeptisk dock eftersom jag har jäkligt torr hud, men det kanske är värt att testa.
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Aha, är det vax-dreads jag har sett möjligen??? En kille (hrrm..man) på jobbet har dreads ner till midjan. De sitter lite planlöst här och var på huvudet med ganska stora mellanrum så att säga och mycket hår är inte med utan spretar åt alla håll. Det ser verkligen för jävligt ut, och äckligt smutsigt. Men om det är smutsigt vet jag inte men det ser riktigt ovårdat ut.
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Nej, han har nog sk "naturliga dreads", dvs dreads som uppkommit genom att man år efter år låter bli att borsta håret. Då dreadar sig håret av sig självt tillslut och man får en blandning mellan tunna och tjocka dreads och till och med stora "plattor". Jag tycker också att det ser oerhört ovårdat ut men det är väldigt få dreadsfolk som ser ut på det viset. Huruvida dessa är noga med hygienen kan jag givetvis inte uttala mig om. Att man gillar den typen av frisyr innebär ju inte automatiskt att man inte tvättar håret.

En jätteviktig del av att ha dreads (om man nu vill att de ska se prydliga ut) är att dra isär dreads som "vuxit samman" nära skalpen, virka in utväxten och virka fast hår som kommit loss, just för att de ska hålla sig jämntjocka och snygga. Det är rejält smärtsamt att virka utväxt men man bör göra det åtminstone varannan månad.
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Jag har själv äkta dreads, och visst behöver man en större hjälm. men att folk med dreads har äckligt hår är ju verkligen att dra alla över en kam. Jag får snarare komplimanger av folk som är chockade över att dem är så "fräscha". trixet är väl att man helt enkelt skiter i att ha i en massa produkter i håret, så som vax osv. Det kommer bara sätta sig i dreadsen och samla åt sig massa lort. Tålamod är mycket bättre om man vill ha fina dreads! När det gäller att vistas i stallet så skulle jag rekommendera att man helt enkelt lindar upp håret i en sjal :) Då slipper man få massa spån/halm och smuts i håret :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 595
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 107
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 733
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp