hästmänniskor med dreads

Sv: hästmänniskor med dreads

Jag har haft både permanenta ("riktiga") dreads, och olika former av syntetiska dreads. Så länge man sköter dreadsen, är det inga problem att vara i stallet. Då blir de inte heller ofräscha. Däremot rekommenderar jag att ha någon typ av skydd runt dem vid hantering av hö och liknande.
Mina syntetiska dreads (har haft både otvinnade/naturals och tvinnade) har aldrig dragit åt sig lukt öht. Hårbotten tvättas en gång/veckan. Dreadsen försöker jag låta bli att blöta, eftersom de blir väldigt tunga.
När jag hade mina perm.dreads tvättade jag hårbotten en gång/veckan. Själva dreadsen tvättade jag försiktigt en gång/månaden.

Somliga använder vax och liknande till sina permanenta dreads. Detta är inte att rekommendera, eftersom det kan göra att dreadsen möglar inifrån. Det drar dessutom till sig smuts. Sådana produkter rekommenderas öht inte. Vill man ha dreadsen mer kompakta, räcker det att virka dem lite extra. Låter man dem vara från sådana produkter, håller de sig fräscha och fina. Efter tvätt tar det i regel 12-24h innan de är torra (mina torkade på runt 10timmar. Ganska tunna, och korta - gick till hakan på mig).

Jag har en ridhjälm för de gånger jag har syntetiska dreads (storlek 60 elr 61. Ungefär 4 storlekar större än min vanliga hjälm). När jag hade äkta dreads (ganska tunna, och gjorda av enbart mitt eget hår) kunde jag använda samma hjälm som jag har utan dreads. Mitt hår var inte så stort. Jag känner dock flera med större/"fluffigare" dreadshår, som behöver en ridhjälm som är 4-5-6 storlekar större. Det beror på hur mycket hår man vill ha, så att säga.

Syntetiska dreads:

32136769.jpg


32208624.jpg


Perm.dreads (tagen direkt efter avslutande av tillverkningen, har inga andra online):

img1616pf.jpg
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Det är jävligt trist att det alltid ska finnas människor som inte kan hålla sig till ämnet och istället skriva meningslösa inlägg.

Men det hör absolut till ämnet tycker jag. Alla kan inte ha samma åsikter. De är inte mindre värda för det. Man får respektera olikheter helt enkelt.
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Nej, du måste inte klippa dig kort. Det är bara det att det tar lite längre tid att fläta i syntetiska ju längre hår du har och blir lite tyngre. Plus att du behöver längre längd på dreadsen om du har långt hår. 10cm har man satt som en generell minimumgräns för iflätning, men det funkar med både kortare och längre (:
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Spelar det egentligen någon roll om det är ute eller inne med dreads? Huvudsaken är väl att man gör och har saker som man trivs med eller själv tycker är snyggt ? (:
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Jag kan nog också tycka att det hör till ämnet. Det är ju bra att veta att det faktiskt finns människor som tycker att det är ohygieniskt och äckligt med dreads innan man gör det. Då vet man ju läget liksom, vissa kommer att tycka att man är en vandrande sanitär olägenhet. Då kan man avgöra om man skiter i vad andra tycker eller om man kanske bryr sig om vad andra tycker. Jag skulle vilja veta det iaf:)

Jag har i mina yngre år känt en hel del personer med dreads och jag tyckte alltid att de luktade lite sunkigt faktiskt, har svårt att tro att det går att hålla sig fräsch på den nivån jag vill ha det. Men vi är ju olika:)
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Fast riktigt till ämnet håller det sig väl faktiskt inte. Inte så jag tolkar det i alla fall. Det bads om praktiska råd om hur det är med dreads och hjälm strl samt i stallmiljö vilket "jag tycker dreads är äckligt"-svar inte riktigt svarar på, mer än att de tycker det är äckligt. Sedan är det såklart helt upp till dem vad de tycker och det är ok, men jag ser inte riktigt relevansen.
 
Sv: hästmänniskor med dreads


Men ärligt? :eek:
Satan vad fin du är!! :love::o
(ta det som en komplimang, inte som "hej-ska-vi-gifta-oss-typ-i-morgon?" :p)

Minstral - Det finns de som tycker tatueringar är till för kriminella o.s.v. också - ska man ta hänsyn till allas åsikter kan man ju inte göra något som faller "utanför ramarna"?
Dreads, piercingar, tatueringar och så vidare har man väl för sin egen skull? För att man själv gillar det?
Jag är både piercad, tatuerad och har haft alla möjliga färger på håret (ju skrikigare desto bättre, typ) och jag har då aldrig brytt mig om vad andra tycker.
(även om folk mest blivit förvånade när de sett mina tatueringar för att "du ser inte ut som en sådan...:)" :crazy: )
Så varför ska det väga in i mina beslut?!
 
Senast ändrad:
Sv: hästmänniskor med dreads

Det borde väl gå att hålla dreads lika fräscha som det mesta annat som är hoptovade naturfiber. En yllefilt tex går ju att tvätta. :D

Så just den sidan ligger väl mer på dreadsens bärare än på själva dreadsen.

Det min spontana tanke är att det nog är problemet att hitta en tillräckligt stor hjälm särskilt om man har många och tjocka dreads. Jag undrar också lite om det är säkert med ett tjockt lager dreads mellan huvud och hjälm?

Man brukar ju saga när det gäller småbarn att det är viktigt med en hjälm som passar kring huvudet och att man inte köper en för stor hjälm och har en massa tjocka mössor emellan. Samma sak med säkerhetsvästar att man ska ha dem nära kroppen och inte tex över en tjock bylsig vinterjacka. ( Fast ingen har ju dreads på kroppen ju :) ).

ps/ Även om jag inte vill ha dreads själv så tycker jag att vissa varianter kan vara rätt coolt.
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Minstral - Det finns de som tycker tatueringar är till för kriminella o.s.v. också

Nä men självklart så måste man äga en båt... för det är bara sjömän som har tatueringar... :D Som tur är finns det billiga små modellbåtar i plast man kan köpa :).
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Fast riktigt till ämnet håller det sig väl faktiskt inte. Inte så jag tolkar det i alla fall. Det bads om praktiska råd om hur det är med dreads och hjälm strl samt i stallmiljö vilket "jag tycker dreads är äckligt"-svar inte riktigt svarar på, mer än att de tycker det är äckligt. Sedan är det såklart helt upp till dem vad de tycker och det är ok, men jag ser inte riktigt relevansen.

Det är såhär på Buke, nästan alltid. Man kan inte styra svaren man får.
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Men så är det väl i de flesta trådar att folk skriver vad de tycker, de frångår frågan och sedan är en helt ny diskussion igång?
Postar man en tråd får man ju räkna med alla möjliga svar.
Inte bara de som man tycker passar.
De får man ju strunta i då.

Jag har inte känt många med dreads, men de som jag vet har gjort det har gjort det på de vis att man slutar och tvätta håret. Och de har ju ett eget ekosystem på huvudet. Det luktar riktigt illa :-/

Syntetiska är ju skillnad, de kan du ju ta ur och tvätta..
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Nej det var inte alls så jag menade. Men ibland kanske det kan vara bra att veta att det finns folk som har andra åsikter. Jag bryr mig inte om tatueringar, dreads m.m. Men det finns faktiskt de som gör det, vissa arbetsgivare t.ex. I denna tråd frågar ts om det går att hålla dreads fräscha, det finns folk som tycker att det gör det och folk som inte tycker att det gör det. Jag tycker t.ex. att Liten är jättefin på sin bild, men tråden handlade inte om huruvida det var snyggt eller inte utan om den rent praktiska aspekten med dreads. Får jag då inte svara enligt min erfarenhet? Jag har aldrig träffat hästmänniskor med dreads men många andra med dreads och min åsikt är att det luktar sunkigt. Men visst tusan är det snyggt:)

Men trådskaparen bad om positiva och negativa åsikter om det praktiska faktiskt.

Jag är själv tatuerad men har valt att tatuera så att jag kan dölja den, jag vet att vissa arbetsgivare dömer utifrån utseende och jag vill inte att det ska påverka min möjlighet till ett visst arbete. Sen kan man välja att strunta i det men det kan väl vara bra att veta läget:)
 
Senast ändrad:
Sv: hästmänniskor med dreads

Skälvklart får man göra precis vad man vill med sitt hår:)! Men jag kanske är lite konservativ när det gäller hår? Har en uppfattning om att de bara är udda människor som har dreads lr är det mest en fördom? Jag skulle själv aldrig vilja ha det mest därför. Och vissa passar i det, men inte alls alla.
 
Sv: hästmänniskor med dreads

http://www.youtube.com/watch?v=OZunS0sWuMo Här har du en video på hur du kan ta ur dreadsen :)

Förutom jättehjälm så är det ju smart att "sätta ihop" dem med någon form av duk/scarf som någon sagt. Man får mer styr på dem och i värsta fall om du smular med hö och sånt kan du stoppa in det som "blir över" under tröjan så du slipper rensa halm ifrån det.

Min "sambo" har ju ner till röven med dreads och har haft det sedan 2005 eller nåt sånt. Han tvättar dem med specialschampoo utan massa konstiga silocon-ämnen i. Han brukar köpa det som är för ultra-allergiker på apoteket, detta för att de inte ska mögla och lukta illa. De tvättas mer sällan än vanligt men åtminstone någon gång i veckan/varannan vecka brukar det väl bli. Hade det börjat krypa i dem eller att han använt sitt egna ekosystem hade jag nog sett till att han gjort sig av med dem :o :devil: Hu vad läbbigt!
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Det är jävligt trist att det alltid ska finnas människor som inte kan hålla sig till ämnet och istället skriva meningslösa inlägg.


Det tillhör ämnet!!!!!
Sen kanske jag gick lite för hårt fram, upp till var och en vad man bär i stallet, men kan känna att det är rätt krävande att hålla det rent och snyggt. Själv kan ja känna att jag har lite väl långt hår för att vara så hygienisk som möjligt i stallet ibland men det har jag löst med knut.
 
Senast ändrad:
Sv: hästmänniskor med dreads

Välskötta dreads är inte ett spår äckliga. Delar binge med en bunt dreads på tillhörande man flera ggr vecka och de luktar aldrig illa. Men det finns många misskötta som luktar och är ofrächa.

Neeej nu skrev hon bara dreads och inget mer och jag utgick från detta!!! Som sagt mycket jobb, och om man dessutom ska vara i stallet ett par gånger i veckan (troligtvis) kan ju detta skapa ett litet problem som jag ser det. Men om man är medveten om detta och hon verkligen vill ha det så klart hon ska skaffa det.
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Det tillhör ämnet!!!!!
Nej, att skriva att något - många människors stil - är "äckligt" tillhör inte ämnet och är så enormt sjukt jävla ohyfsat, elakt och omoget att vräka ur sig när TS inte varit i närheten av att be om ovidkommande åsikter om dreads. Jäkla tomtar med mobbarmentalitet som använder varianter av "det är faktiskt ett diskussionsforum" för att få vara otrevliga i tid och otid.

Och tycker man ändå att något är äckligt/fult/whatever så finns det cirka 37483001 bättre sätt att uttrycka det på, även om jag fortfarande inte fattar poängen med att uttrycka negativa åsikter när det inte efterfrågats.
 
Senast ändrad:
Sv: hästmänniskor med dreads

Nej, att skriva att något - många människors stil - är "äckligt" tillhör inte ämnet och är så enormt sjukt jävla ohyfsat, elakt och omoget att vräka ur sig när TS inte varit i närheten av att be om ovidkommande åsikter om dreads. Jäkla tomtar med mobbarmentalitet som använder varianter av "det är faktiskt ett diskussionsforum" för att få vara otrevliga i tid och otid.

Och tycker man ändå att något är äckligt/fult/whatever så finns det cirka 37483001 bättre sätt att uttrycka det på, även om jag fortfarande inte fattar poängen med att uttrycka negativa åsikter när det inte efterfrågats.

Skrev precis ovan att jag kunde uttryck mig lite vrångt mot TS om du är läskunnig!!
Men jag står för vad jag skriver sen kanske jag hade fel ordval i min mening!
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Det är helt klart en fördom att bara udda typer har dreads, precis som att det är en fördom att bara kriminella har tatueringar och att alla som är helrakade på huvudet är nazister. Det är helt enkelt så lätt funtat att vissa människor väljer en hårstil som inte följer den senaste modetrenden, och att avvika från det senaste modet måste man få göra utan att bli kallad för konstig, äcklig och udda. Sen att det finns folk som sätter likhetstecken mellan dreads och pårökta hippies som aldrig duschar är bara beklagligt.

_Amazing_:
Jag håller med Stormkast, att vräka ur sig att någons val av stil, oavsett om den sitter i håret, på kroppen eller var som är äckligt utan att man blivit tillfrågad att yttra sig om det är rent jävla ohyfs och jag håller med dig, du borde ha uttryckt dig annorlunda. En vuxen människa, vilket jag antar att du är, beter sig inte på det viset, sådant beteende hör hemma hos folk som är 13-16 år.
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Det är helt klart en fördom att bara udda typer har dreads, precis som att det är en fördom att bara kriminella har tatueringar och att alla som är helrakade på huvudet är nazister. Det är helt enkelt så lätt funtat att vissa människor väljer en hårstil som inte följer den senaste modetrenden, och att avvika från det senaste modet måste man få göra utan att bli kallad för konstig, äcklig och udda. Sen att det finns folk som sätter likhetstecken mellan dreads och pårökta hippies som aldrig duschar är bara beklagligt.

_Amazing_:
Jag håller med Stormkast, att vräka ur sig att någons val av stil, oavsett om den sitter i håret, på kroppen eller var som är äckligt utan att man blivit tillfrågad att yttra sig om det är rent jävla ohyfs och jag håller med dig, du borde ha uttryckt dig annorlunda. En vuxen människa, vilket jag antar att du är, beter sig inte på det viset, sådant beteende hör hemma hos folk som är 13-16 år.

Som sagt du behöver inte förtydliga tycker man ofta gör det här på Buke, det räcker att tre säger det inte tio !! Och sen står jag än en gång för vad jag skrev(dock fel ordval som misstolkas)!!!!! Tycker inte dreads tillhör i stall/stallarbete pga håret lätt blir ovårdat. Om TS verkligen vill ha det tror jag säkert hon klarar/ reder ut det , men man får vara bredd på mycket jobb, bara mitt långa hår är en lång story liksom!!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 595
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 107
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 733
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp