hästmänniskor med dreads

laeikinois

Trådstartare
hej! jag tror att tråden hamnar rätt, annars är det bara att flytta...

jag går i tankarna om att skaffa dreads, men undrar hur det funkar till "hästlivet", dvs det med ridhjälm, hästlukt som sätter sig(?). kan man ha dreads och bara köpa större ridhjälm eller funkar det inte alls?:p
allt som kan va bra att veta!

så alla som har/har haft dreads, skriv hur det funkar och possitiva vs negativa saker att tänka på.:)
mvh Laeikinois
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Har aldrig haft det med såg en dokumentär för ett par år sedan om just hår och då tog de upp dreads och tycker väl att det är extremt äckligt och ofräscht.

Jag skulle nog i vilket fall slänga hjälmen när dreadsen är borta. Om den inte kryper iväg själv vill säga :-S
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Är inte en hästmänniska med dreads och exemplet jag kommer att dra gäller inte det heller egentligen, men nära på! Kom att tänka på att en hästintresserad kompis som jag hade när jag var yngre hade rastaflätor under en period, hon behövde nog en större hjälm då, men annars gick det bra :)
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Har aldrig haft det med såg en dokumentär för ett par år sedan om just hår och då tog de upp dreads och tycker väl att det är extremt äckligt och ofräscht.

Jag skulle nog i vilket fall slänga hjälmen när dreadsen är borta. Om den inte kryper iväg själv vill säga :-S

Tack för ditt svar, men det var inte det jag ville veta.
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Min kille har och han är med och rider en del. Verkar tyvärr jätteopraktiskt. Spån/hö/damm/halm kilar fast sig rejält i dreadsen +att de blir svettiga i hjälmen och dreads ska ju helst inte tvättas för mycket. Stor hjälm krävs också, stl 61 :o
Hans dreads är välskötta och fräscha, luktar aldrig illa. Bara som ett litet tillägg.
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Har aldrig haft det med såg en dokumentär för ett par år sedan om just hår och då tog de upp dreads och tycker väl att det är extremt äckligt och ofräscht.

Jag skulle nog i vilket fall slänga hjälmen när dreadsen är borta. Om den inte kryper iväg själv vill säga :-S

Men vad onödigt! :mad:

TS; En passande hjälm är ju A och O, så en större sådan lär du behöva, men det kan du ju inte prova ut förän du gjort dem. (bra ventilation kan ju vara en bra grej med)
Sedan borde det ju finnas "uppfräschningsprodukter" för dreads?

Rådfråga på plats innan/när du bokar tid vet jag :)
Det borde ju gå att lösa liksom!

De är ju oenkligen svårare att få rent, och starka lukter lär ju sätta sig oavsett hur man gör.
Annars får du väl köpa en sådan "rastamössa" att ha i stallet, så stänger du ute lukten lite i alla fall :)
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Jag hade dreads under ett år när jag var yngre (typ 10 år sen :o) var tvungen att köpa en hjälm i två storlekar större än vad jag har vanligtvis, vilket fick mitt huvud att se helt enormt ut! Hade väldigt svårt att hitta en bra hjälmfrissyr och var nära att skämmas ihjäl när jag var på tävlingar. Men i övrigt fungerade det bra i stallet. Upplevde aldrig att det var svårt att hålla dom rena eller så.
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Tillägger att dom även kliade något fruktansvärt under hjälmen...:eek:
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Ett tips är att skaffa syntetiska dreads som man kan fläta i och ur!
finns massor med tips på youtube hur de funkar!
har själv haft i massor med år i alla möjliga konstiga och normala färger!
Vanliga dreads drar ju åt sig lukt och blir lite "feta" eftersom det är naturligt hår.
dessutom är det ju en permanent frisyr!
Jag brukar fläta om mina syntetiska en gång i månaden ungefär och köra dem i tvättmaskinen i tvättpåse! annars duschar jag ju såklart och tvättar håret som vanligt!

För svar på ridhjälmsproblemet:
Du kommer behöva en större ridhjälm oavsett vilken sorts dreads du väljer.
Jag har två av varje uppsättning, dvs fyra st.
Jag har två storlekar större när jag har dreadsen i än i vanliga fall!

Men jag skulle definitivt rekomendera syntetiska! Om inte annat för att testa innan man gör riktiga för att se om man trivs i det lr inte! :)

Hoppas mitt svar va till hjälp!
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Ärligt talat tycker jag det är äckligt och inte fräscht för fem öre i vanliga fall. Vill inte ens tänka på hur mycket skit som samlas om man är i stallet med dreads..
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Tror inte TS har någon användning av att veta hur äckligt du tycker det är med dreads.

Edit: Det gäller dig också _Amazing_...
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Välskötta dreads är inte ett spår äckliga. Delar binge med en bunt dreads på tillhörande man flera ggr vecka och de luktar aldrig illa. Men det finns många misskötta som luktar och är ofrächa.
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Ett tips är att skaffa syntetiska dreads som man kan fläta i och ur!
finns massor med tips på youtube hur de funkar!
har själv haft i massor med år i alla möjliga konstiga och normala färger!
Vanliga dreads drar ju åt sig lukt och blir lite "feta" eftersom det är naturligt hår.
dessutom är det ju en permanent frisyr!
Jag brukar fläta om mina syntetiska en gång i månaden ungefär och köra dem i tvättmaskinen i tvättpåse! annars duschar jag ju såklart och tvättar håret som vanligt!

För svar på ridhjälmsproblemet:
Du kommer behöva en större ridhjälm oavsett vilken sorts dreads du väljer.
Jag har två av varje uppsättning, dvs fyra st.
Jag har två storlekar större när jag har dreadsen i än i vanliga fall!

Men jag skulle definitivt rekomendera syntetiska! Om inte annat för att testa innan man gör riktiga för att se om man trivs i det lr inte! :)

Hoppas mitt svar va till hjälp!
Som mimifly skrev: finns det inga "uppfrächnings-grej/metod" för dreads. Vet du det kanske? Man kan väll komma ifrån den där "feta" känslan?
Men som jag fattat det måste jag ju då klippa mig kort, knappt 10 cm långt, för att kunna släta i syntetiska. Jag har nu rätt långt hår och hade tänkt göra äkta dreads av det.
Vet du kanske hur man gör, när man har riktiga, och inte vill ha det mer, man bara klipper av va? Finns ingen annan metod?

Tack för ditt svar.:)
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Kl...
Ang att Skit fastnar... Men har man nån form av "schalett" eller hätta på huvudet så hindrar man ju en del av all Skit att fastna.
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Jag har själv haft dreads och haft håret i både rid-, snowboard- och skatehjälmar. Och jag har svinstort huvud redan utan hår så större hjälm var lite klurigt att hitta, men det gick.
Ett tips är att inte göra dreadsen med en massa klibbigt vax, då fastar det mycket. Urinlukt från när man mockar kan sätta sig i håret tex.
Mitt tips är att använda en extremt liten virknål (som man virkar pytteliten spets med). Använd den för att packa ihop varje dread stenhårt så håller den. Då fastnar ingen smuts heller.
Jag tvättade mina dreads precis lika ofta som jag gör nu när jag har vanligt hår och de blev inte förstörda. Bara virka lite extra och hålla efter utväxten.

Det jag saknade mest var att kunna ha en mössa utan att se ut som en tok. Blev pannband för mig :)
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Ärligt talat tycker jag det är äckligt och inte fräscht för fem öre i vanliga fall. Vill inte ens tänka på hur mycket skit som samlas om man är i stallet med dreads..

Det är jävligt trist att det alltid ska finnas människor som inte kan hålla sig till ämnet och istället skriva meningslösa inlägg.
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Vet du kanske hur man gör, när man har riktiga, och inte vill ha det mer, man bara klipper av va? Finns ingen annan metod?

Tack för ditt svar.:)
Min fd. kp pillade ur sina dreads...det tog lååååååååååååååååååååång tid, quick fix = klipp!
(när hon väl fått ur dem var håret fanns där inte ett spår av överdrivet slitage eller liknande, det var jättefint!)
En granne jag hade för många år sedan (:crazy: känns som att det var igår) hade dreads...det var ruskigt hett! :d
Hade jag inte varit så inih-vete jäkla håröm så hade jag övervägt att skaffa själv, fast syntetiska i någon rolig färg!

Är inte det helt ute:confused:?
Vad menar du? Hur då ute?
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Jag har inte haft "riktiga" dreads -däremot 3 omgångar dreadsextensions.
Såhär:

uppe_i_hagen_hos_hastarna.jpg


Hade extensions när jag jobbade som hästskötare så de tillbringade mycket tid i stallet. Krävdes en stor hjälm och ja, de behövde självklart tvättas. Hade nog inte satsat på äkta dreads utan kört extensions om jag skulle ha.
 
Sv: hästmänniskor med dreads

Jag har haft dreads och var i stallet varje dag under den perioden. Fick ha hjälm i storlek 60 tror jag, men annars var det inga problem! Upplevde inte att dom luktade särskilt mycket häst heller, tvättade håret minst en gång i veckan och dom var inte ett dugg äckliga.
Som någon annan sa, är kanske ingen bra idé att vaxa dom för då drar dom nog lättare åt sig damm och smuts utan som sagt virka hårt bara.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 595
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 107
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 733
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp