molle1234

Trådstartare
har en fundering jag har sålt mina två hästar till en kvinna jag har fått betalt men har skickat pass och två köpekontrakt till henne som jag bett henne skriva under ett ex och skicka tillbaka detta har hon inte gjort därför har jag inte gjort nåt ägarbyte och det har jag gjort klart för henne så min fråga nu är vems är hästarna
 
har en fundering jag har sålt mina två hästar till en kvinna jag har fått betalt men har skickat pass och två köpekontrakt till henne som jag bett henne skriva under ett ex och skicka tillbaka detta har hon inte gjort därför har jag inte gjort nåt ägarbyte och det har jag gjort klart för henne så min fråga nu är vems är hästarna
Om du skrivit under kontrakten, och hon med (vilket hon ju kan ha gjort utan att ha skickat dem) samt pengarna är betalda så borde de vara hennes.
 
hon har inte skrivit under och jag har inte fått tillbaka nåt kontrakt trots att jag sagt till henne massa gånger
 
Även om hon inte skrivit under kontraktet ännu så kan hon ju göra det när som helst. Du vet ju inte heller med säkerhet att hon inte har gjort det bara att du inte har fått ditt ex tillbaka.
Men hon har ju betalt, vilket du skriver själv och det är lika med att det är hennes hästar. Verkar ju som om hästarna finns hos henne och då har hon enligt laglig mening "tagit dom i bruk".
Ägarbevis hos en rasförening är inte något som gäller i juridisk mening som bevis på att man äger hästen. Många bryr sig inte ens om att göra ägarbyte utan sparar heller dom pengarna. Kostar ju en del att göra det.
 
hon har inte skrivit under och jag har inte fått tillbaka nåt kontrakt trots att jag sagt till henne massa gånger


Sålänge kontraktet är ofullständigt och det inte är något ägarbyte på hästarna är dom ju fortfarande dina. Hennes betalning skulle ju lika gärna kunna stå för något annat.

Eller tänker jag fel?
 
då skiter jag i att skydda henne hon som har dem är västra Götalands största djurplågare o har massa anmälningar på sig fick jag reda på i efterhand och jag mår skit över att hästarna är där hon e anmäld hos djurskyddet ett antal gånger och jag vill helt enkelt inte att de är kvar hos henne så min fundering är om jag kan åka dit betala tillbaka pengarna och hämta tillbaka dem
 
Du får helt "enkelt" höra om du kan få köpa tillbaka hästarna, och isåfall åk dit och gör upp affären på plats. I annat fall är det upp till djurskyddet att omhänderta hästarna eller vidta andra åtgärder om djurhållningen brister. Trist historia förstår att du är ledsen.
 
Du får helt "enkelt" höra om du kan få köpa tillbaka hästarna, och isåfall åk dit och gör upp affären på plats. I annat fall är det upp till djurskyddet att omhänderta hästarna eller vidta andra åtgärder om djurhållningen brister. Trist historia förstår att du är ledsen.
 
Om det riskerar att gå så långt att ägaren får djurförbud så hade jag hört av mig till länsstyrelsen för att säga att jag är intresserad av att köpa häst xxx och häst yyy då dom varit i min ägor tidigare, om nu ägaren inte vill sälja tillbaka.

Om det funkar eller inte har jag ingen aning om men hade testat iallafall.
 
En nyfiken fråga till er som har lite bättre koll. Om nu den som köpt Ts hästar skulle bli anmäld för djurplågeri på just dessa hästar och Ts står som ägare och inget kontrakt är skrivit, kan man som TS i detta fall åka på något då? Trots att den personen har hästarna hos sig.

Hoppas du inte tar illa upp av min fråga Ts! Jätte tråkig sits du hamnat i och jag förstår din ånger :(
 
En nyfiken fråga till er som har lite bättre koll. Om nu den som köpt Ts hästar skulle bli anmäld för djurplågeri på just dessa hästar och Ts står som ägare och inget kontrakt är skrivit, kan man som TS i detta fall åka på något då? Trots att den personen har hästarna hos sig.

Hoppas du inte tar illa upp av min fråga Ts! Jätte tråkig sits du hamnat i och jag förstår din ånger :(
Den nya ägaren har ansvaret för hästarna. Det finns exempel på hästar som varit ute på foder och där fodervärden misskött dom och ägaren har gått fri från ansvar. Men har ändå fått lida lite för att det har ju fallit helt på ägaren att se till så att hästen blir i bra skick igen.
I detta fallet så är ju hästarna sålda och som jag skrev innan har inte registreingen av ägare hos rasföreningen någon betydelse rent juridiskt. Det är mycket viktigare med var hästarna finns och om de är betalda i juridisk mening.
Det som skulle kunna ställa till det för TS är om köparen vid en kontroll hävdar att det inte är hennes hästar utan TS och att det är TS som har ansvaret för dom. Då blir det upp till den som har bäst bevis att visa hur det står till. Men det behöver ju inte vara så mycket, kan kanske räcka med att TS kan visa att det kommit in pengar på kontot eller liknade.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 389
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp