Hästköp: Veterinärbesiktningen

Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Fast m samma resonemang kan man kan ju inte räkna på pengar man skulle fått vid en ev försäljning av fölet. D e ju som att räkna med pengar man skulle bli utan OM msv-hästen man hade var utbildad t GP och skadade sig så försäljning inte blev av. Men d kan ju kvitta, d viktiga är vad försäkringsbolaget bestämt o har man en gång valt bolag sitter man i knät hos dem o dem o d kan ändra villkoren som de behagar.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Det är inte meningen att man ska tjäna på försäkringar. Livförsäkring har man för att täcka sin ekonomiska förlust om hästen dör. Har man fått den gratis och den dör så har man inte förlorat några pengar på det och har inte rätt att få ut ett livvärde. Har man uppgett ett felaktigt inköpspris och försäkrat en häst högre så är det ett bedrägeri. Det händer att bolagen begär in kvitto på hästar där livförsäkringen begärs ut. Jag tror att alla bolag har detta i sina villkor.

Hur menar du att man skulle tjäna på att en häst som är värd 30.000 och försäkrad i det beloppet dör? Man förlorar samma belopp oavsett på vilket vis man fått hästen.

Nyckeln är hur mycket hästen är värd, vanligen är prislappen ett bra värde, men knappast vid gåvor eller efter månader/år av träning. Det gäller givetvis att kunna styrka värdet, kanske genom tävlingsresultat eller helt enkelt vad normalvärdet på en häst av samma ras och ålder är värd.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Det tycker jag i och för sig inte att man gör, men detta är inte mina ord utan är svaret jag har fått av två olika försäkringsbolag ganska nyligen. Har man fått en häst och livförsäkrat den så är det säkrast att kolla upp att det är OK med aktuellt bolag.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Jag är högst tveksam till att det är en officiell inställning.

Det finns många skäl för det, framför allt för att det inte framgår av vilkoren att det är det enda sätt att värdera en häst och att hästar tenderar att ändra värde. Det försäkringsbolag finns inte som skulle neka exempelvis 50.000 i liv för ett välstammat halvblod på 10 år som går medelsvår bara för hästen var en gåva ( som föl).
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Naturligtvis inte. Då har den ökat i värde och kan mot meriter höjas i värde även på försäkringen. Det jag har frågat om är att livförsäkra en "gåvohäst" i samband med att man får hästen.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Det samma gäller där, ett försäkringsbolag knappast få rätt i att värdera hästen till 0kr om de i efterhand får reda på att det var en gåva om den med stam och meriter visar att den lätt är värd försäkringsvärdet. Visst de kan vägra att försäkra hästen men då får man välja ett annat bolag.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

KL
Det är ju så att en försäkring är till för att man inte ska förlora de pengar man har lagt ut vid köpet av "varan" och inte för att man ska kunna tjäna pengar på den om den "går sönder". Det blir lite annorlunda om man tillverkar och eller förädlar en vara och då kan man ibland höja värdet.

Om man tänker på det sättet så blir det lite enklare att fatta varför det inte alltid går som tänkt med hästförsäkringen. Så får man hästen som gåva kan det ibland vara så att försäkringen inte gäller. Hästen har kostat 0 kronor = hästens värde och det är vad man då får ut. Sedan kan det ju vara så att man får en häst som någon köper till en t ex som examenspresent. Då är det ett annat läge för då har någon faktiskt betalat en summa för hästen innan den blir en gåva.

Så alla som helt ärligt fyller i vad det gett för hästen när försäkringen tecknas får "bara" ha det livvärde som de gett för hästen. Vilket blir "gåva" = 0 kr, inköpspris = lika med försäkringsvärde. Om sedan hästen stiger i värde genom t ex träning så kan höja försäkringen, men det är ju en annan sak.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Om man tänker på det sättet så blir det lite enklare att fatta varför det inte alltid går som tänkt med hästförsäkringen. Så får man hästen som gåva kan det ibland vara så att försäkringen inte gäller. Hästen har kostat 0 kronor = hästens värde och det är vad man då får ut. Sedan kan det ju vara så att man får en häst som någon köper till en t ex som examenspresent. Då är det ett annat läge för då har någon faktiskt betalat en summa för hästen innan den blir en gåva.
Fast man tänker inte på det viset, äger du en häst som är värld 100.000kr så är den värd det oavsett om du fått den i examensgåva, som ett arv, som en present av en rik kompis eller vad den kan vara. Oavsett vim som givit en hästen och på vilket sätt den kommit i ens ägo så representerar den ett ekonomiskt värde.

En mer rättvis värdering är då vad hästen är värd på öppna marknaden. Att begära ett inköpskvitto är en förenkling, för det är vad hästen vanligen kan uppskattas vara värd. Fungerar det inte så får man ta till andra metoder för värdering.

Likaså, för att man köpt en häst till överpris (kanske för att begå försäkringsbedrägeri och kunna ha hästen högt försäkrad) så innebär det inte att försäkringsbolaget per automatik accepterar beloppet.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Det är inte jag som tycker det är försäkringsbolagen som har dessa regler. Sedan kan ju bukeanvändare tycka vad som helst om de här reglerna och varför de finns.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 190
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 365
Senast: pulkaskurk
·
T
Hästvård Moderator, flytta gärna tråden om den hamnat fel. Tack!:) Jag ska troligen köpa min foderhäst, till en kostnad av 8000 kr. Hästen är...
Svar
6
· Visningar
3 036
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 267
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp