Hästköp: Veterinärbesiktningen

Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Nej, det är fel. Har hållit på med just det idag eftersom jag köpt en häst för mycket lägre än den är försäkrad och försäkringen sänks till köpesumman. Annars kan du ju få den utdömd om du vill och få tillbaka mer pengar...

Enligt detta resonemang så skulle man inte kunna livförsäkra en häst om man fått den som gåva....
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Agria är detta.
Möjligt att det är skillnad mellan bolagen hur de i bedömer. I detta fall är skillnade (i försäkring/köpesumma) väsentligt större än i ditt fall.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Enligt de flesta bolagens villkor får man livvärdesförsäkra i begränsad om fattning i relation till inköpspriset. Livförsäkringen ska gälla marknadsvärdet (som med en bil), med lite hänsyn taget till prutmån etc. De flesta bolag sätter 10 000 kr över marknadsvärdet som generell gräns, men det går att ta ut ombud och få hästen värderad om man t ex fått den.

Har själv stött på detta hos både Folksam och Sveland, hos Folksam har jag t o m fått skicka in köpeavtal som underlag för livvärdet.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

If skriver ju t ex i sin villkor:
---
Försäkringsbeloppet ska högst motsvara hästens marknadsvärde. Marknadsvärdet bedöms med ledning av inköpspris, härstamning, avels-, tävlings- och andra meriter.
---
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Agria är detta.
Möjligt att det är skillnad mellan bolagen hur de i bedömer. I detta fall är skillnade (i försäkring/köpesumma) väsentligt större än i ditt fall.

Det spelar ingen roll vilket bolag det är. Alla bolag har ungefär samma villkor när det gäller detta.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Försäkringsvärdet ska ju inte vara ett argument för en försäljning. Tex "A1 förs för 75000, köp för 40". Föräkringsbolagen brukar fråga om försäljningsvärdet, man brukar få försäkra upp 5000 utan problem.

För flera år sedan fanns det en tråd här inne där en person köpt en häst för "nästan gratis" men ett högre försäkringsvärde. Hästen dömdes sedan ut och i livskadeanmälan ska man ange vad man köpt hästen för. Det gjorde personen ifråga och fick inte ut försäkringsvärdet. Med all säkerhet kan försäkringsbolagen kräva kvitto vid försäkringsvärden man funderar över.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Försäkringsvärdet ska ju inte vara ett argument för en försäljning. Tex "A1 förs för 75000, köp för 40". Föräkringsbolagen brukar fråga om försäljningsvärdet, man brukar få försäkra upp 5000 utan problem.

För flera år sedan fanns det en tråd här inne där en person köpt en häst för "nästan gratis" men ett högre försäkringsvärde. Hästen dömdes sedan ut och i livskadeanmälan ska man ange vad man köpt hästen för. Det gjorde personen ifråga och fick inte ut försäkringsvärdet. Med all säkerhet kan försäkringsbolagen kräva kvitto vid försäkringsvärden man funderar över.

Då får man ju hoppas att vederbörande fick tillbaka motsvarande vad den betalat extra för att ha hästen försäkrad i den högre summan...

Om man överför detta till bilförsäkringar så innebär det att man inte skulle få helförsäkra en bil om man fått den i gåva.... Jag kan hålla med om att man inte ska överförsäkra i spekulationssyfte men har hästen gått att försäkra i 75 000 en gång, säljs billigare tex "gott hem före pengar" så kan ju hästen mkt väl vara värd 75 000 fortfarande, eller mer, och om de nya ägaren ska köpa en motsvarande häst får denna punga ut med den summan.

Sen kan man ju också fråga sig om man köpt en häst för överpris, är det då det man betalat för hästen som ska gälla eller vad marknadsvärdet är?
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Tvärtom, bilförsäkringen tar ingen hänsyn till inköpspris. Det är marknadsvärde som gäller. Eftersom hästar inte går under grönlista så får inköpspriset vara väldigt representativt vid bedömningen av marknadsvärdet.

Du får aldrig tillbaka premie för att du själv inte följt försäkringsvillkoren.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Och jag har sålt två hästar för mindre än försäkringsvärdet och i båda fallen har köparen tagit över försäkringarna rakt av. Folksam båda gångerna.

Min nuvarande häst är köpt för drygt 50 000 och försäkrad i 70 000 eftersom det är vad hon kostade mig totalt på ett ungefär, med transport hem, besiktning osv. Inga problem (Folksam). Hon röntgades också men det var inget krav från försäkringsbolaget.

Vilket bolag har du?

Du får försäkra i vilken summa du vill men om hästen blir utdömd så får du skriva i köpesumman och den plus ev. rimlig värdeökning (som du har ansökt om och fått godkänd) är vad du faktiskt får ut. Resten kan du aldrig skriva dit för det räknas som försäkringsbedrägeri och det är straffbart att försöka tillskansa sig ett värde högre än vad man faktiskt har betalat i inköpspris. Det gäller iallafall på både Agria och Folksam det vet jag säkert av egen erfarenhet och vad jag har läst så gäller det på övriga försäkringsbolag också.
När man köper en häst så får man försäkra den för den summan man faktiskt köper den för. Sedan om man genom utbildning eller annat höjer hästens värde så får man ansöka om att höja värdet på försäkringen en gång/år. Är värdet över en viss summa (varierar beroende på bolag) så krävs en veterinärbesiktning som hästen ska gå igenom ua inför varje höjning.
Vad det har kostat dig att frakta hem hästen osv. ska väl inte försäkringsbolaget stå för? Det höjer ju inte hästens värde och ska därför inte räknas med. Det man gör om man gör som du är att man betalar en högre premie än vad man kan få ut för. 20000 kr är ganska många kronor i premie på ett år som du kastar i sjön.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

För mig är det viktigt att själv stå som beställare på besiktningen. Har i bekantskapskretsen de som fått plåtar tagna från "fel" håll och där en existerande fraktur därför inte synts. Ingen möjlighet att ställa vetrinären till svars eftersom köparen inte var beställare.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Du får försäkra i vilken summa du vill men om hästen blir utdömd så får du skriva i köpesumman och den plus ev. rimlig värdeökning (som du har ansökt om och fått godkänd) är vad du faktiskt får ut. Resten kan du aldrig skriva dit för det räknas som försäkringsbedrägeri och det är straffbart att försöka tillskansa sig ett värde högre än vad man faktiskt har betalat i inköpspris. Det gäller iallafall på både Agria och Folksam det vet jag säkert av egen erfarenhet och vad jag har läst så gäller det på övriga försäkringsbolag också.
När man köper en häst så får man försäkra den för den summan man faktiskt köper den för. Sedan om man genom utbildning eller annat höjer hästens värde så får man ansöka om att höja värdet på försäkringen en gång/år. Är värdet över en viss summa (varierar beroende på bolag) så krävs en veterinärbesiktning som hästen ska gå igenom ua inför varje höjning.
Vad det har kostat dig att frakta hem hästen osv. ska väl inte försäkringsbolaget stå för? Det höjer ju inte hästens värde och ska därför inte räknas med. Det man gör om man gör som du är att man betalar en högre premie än vad man kan få ut för. 20000 kr är ganska många kronor i premie på ett år som du kastar i sjön.

Om d e dyrt beror på vilken ras det är... Sen så stiger ju en häst i värde i takt m utbildning. O nu e d ju inye riktigt 20 d handlar om eftersom den kostade drygt 50 o man tydligen får försäkra upp med 5 000. Då blir det kanske 11-12000 kvar, o den oinridna unghästen är nu 6 år och går att rida på så det är nog inte så orimligt ändå. Det var i alla fall inga frågetecken från handläggaren sida när jag försäkrade in hästen (mkt erfaren hästmänniska) och det faxades besiktningsintyg osv så vi hade endel kontakt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Men det är ju bra att veta vad som gäller, jag har trott att det inte varit några problem att mem ge bort en häst och att den ändå får behålla sin försäkring om denn okejats från bolaget en gång i tiden, det är ju inte så att det är en helt annan häst än det var hos säljaren dagen innan.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Men det är ju bra att veta vad som gäller, jag har trott att det inte varit några problem att mem ge bort en häst och att den ändå får behålla sin försäkring om denn okejats från bolaget en gång i tiden, det är ju inte så att det är en helt annan häst än det var hos säljaren dagen innan.

Det är inte meningen att man ska tjäna på försäkringar. Livförsäkring har man för att täcka sin ekonomiska förlust om hästen dör. Har man fått den gratis och den dör så har man inte förlorat några pengar på det och har inte rätt att få ut ett livvärde. Har man uppgett ett felaktigt inköpspris och försäkrat en häst högre så är det ett bedrägeri. Det händer att bolagen begär in kvitto på hästar där livförsäkringen begärs ut. Jag tror att alla bolag har detta i sina villkor.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Det är inte meningen att man ska tjäna på försäkringar. Livförsäkring har man för att täcka sin ekonomiska förlust om hästen dör. Har man fått den gratis och den dör så har man inte förlorat några pengar på det och har inte rätt att få ut ett livvärde. Har man uppgett ett felaktigt inköpspris och försäkrat en häst högre så är det ett bedrägeri. Det händer att bolagen begär in kvitto på hästar där livförsäkringen begärs ut. Jag tror att alla bolag har detta i sina villkor.

Fast alltså man har ju raskatter försäkrade i livvärde även om man fött upp dem själv. Inte så höga summor som med hästar men ovanliga raser med bra stam kan ju kosta i alla fall 15 000-20 000.

Jag har haft mina egenuppfödda cornishar försäkrade i 7000 kr, men för ett tag sedan tog jag bort alla livförsäkringarna. Då har jag alltså ringt försäkringsbolaget och försäkrat in en hel kull, i låg ålder, så det är knappast så att de varit omedvetna om att jag inte köpt katterna. Sen när katterna sålts så har köparna tagit över försäkringen rakt av. Och hur gör man med egenuppfödda hästar? De har ju ofta ett försäljningsvärde långt över "tillverkningskostnaden" (att man har löpande kostnader för sto och föl kan knappast räknas in i tillverkningskostnaden).
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Nej, det där stämmer inte heller.

Vill man livförsäkra kan man göra det upp till marknadsvärdet. Jämför med bilförsäkring. Men när man har ett djur är det svårare att bestämma marknadsvärdet, därför får inköpspriset till del styra.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Om d e dyrt beror på vilken ras det är... Sen så stiger ju en häst i värde i takt m utbildning. O nu e d ju inye riktigt 20 d handlar om eftersom den kostade drygt 50 o man tydligen får försäkra upp med 5 000. Då blir det kanske 11-12000 kvar, o den oinridna unghästen är nu 6 år och går att rida på så det är nog inte så orimligt ändå. Det var i alla fall inga frågetecken från handläggaren sida när jag försäkrade in hästen (mkt erfaren hästmänniska) och det faxades besiktningsintyg osv så vi hade endel kontakt.

Visst beror det på ras men kostar gör det ju för annars skulle ju försäkringsbolagen inte gå med vinst.

Om hästens värde går upp p.g.a utbildning eller annat så kontaktar man försäkringsbolaget och säger summan man vill höja till. Man veterinärbesiktigar hästen och om försäkringsbolaget tycker summan är rimlig och hästen är ua på besiktningen så höjs livvärdet.
Problemet är att man inte kan göra som du gjorde och försäkra in hästen direkt till ett högre livvärde än vad du betalade för hästen. Du riskerar då att dels bli åtalad för försäkringsbedrägeri och dels att inte få ut den summan (eller något alls om det vill sig illa) du har försäkrat hästen för.
Enklast är att du läser dina försäkringsvillkor för där står det eller så kan du ringa ditt försäkringsbolag och fråga om du bara kan hitta på en summa att försäkra in hästen för. Då lär de berätta för dig att du inte kan göra så.

Jag har vid båda tillfällena jag tvingats ta bort hästar fått lämna en kopia på kvitto på vad jag har betalat för hästen. Sedan har de ju uppskrivet om jag har höjt livvärdet och om det var rimligt och sedan har de gjort sin bedömning utefter det. Man får skriva i ett papper inför utdömningen där man bland annat skriver i köpesumman.
Den ena hästen var försäkrad i Agria och den andra i Folksam.

Men det är ju bra att veta vad som gäller, jag har trott att det inte varit några problem att mem ge bort en häst och att den ändå får behålla sin försäkring om denn okejats från bolaget en gång i tiden, det är ju inte så att det är en helt annan häst än det var hos säljaren dagen innan.

Hästen kan behålla sin försäkring men det är veterinärvårdsdelen som man menar då. Livvärdesdelen beror ju helt på vad man har betalat eller efter ett tag på vad hästen värderas till. Den kan man inte överta. Vad hästen är försäkrad för i livdelen är alltså helt ointressant när man ska köpa häst. Väldigt många har ju betydligt lägre livvärde än vad hästen är värd just eftersom det är väldigt dyrt med livdelen.

Försäkringsbolaget går ju efter sina villkor. Har du inte läst och förstått villkoren så får du skylla dig själv liksom.

Om du har fått en häst så kan du efter en tid diskutera en höjning på livvärdet med försäkringsbolaget. Du kan då hänvisa till att du har utbildat hästen och att den nu är mer värd än när du fick den. Visst är hästen du fått densamma som hos säljaren dagen innan men livdelen är till för att du inte ska stå utan både häst och pengar om något händer. Du får inte tjäna på livdelen utan den ska ersätta det du har förlorat i samband med hästens död.

En uppfödare kan försäkra in sitt egenuppfödda djur för marknadsvärdet. Man räknar alltså med att man ska kunna ersätta det djur man har förlorat genom att få ut på livförsäkringen. Som uppfödare har du ju haft omkostnader för att få fram avkomman och du förlorar ju de pengarna du skulle fått om du sålde djuret. Har du däremot fått djuret gratis så har du ju inte förlorat några pengar om djuret dör och du kan därför inte heller få ut några pengar på livförsäkringen.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 190
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 365
Senast: pulkaskurk
·
T
Hästvård Moderator, flytta gärna tråden om den hamnat fel. Tack!:) Jag ska troligen köpa min foderhäst, till en kostnad av 8000 kr. Hästen är...
Svar
6
· Visningar
3 036
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 267
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp