Hästköp: Veterinärbesiktningen

LouiseHellstrom

Trådstartare
På Fredag hämtar jag min nya häst :) Säljaren har bokat besiktning på klinik och jag ska med och titta på.

Nu till min fundering. Spelar det någon roll för försäkringen i framtiden vem som beställt besiktningen? Ifall det skulle hända något alltså.
När jag var och tittade på hästen sa säljaren att hon skulle stå för besiktningen men ger det mig några fördelar/nackdelar förutom att jag slipper kostnaden.

Funderar och funderar! Behöver lite kunskap runt detta känner jag! :)

Tack! / Louise
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Nej, för försäkringens skull spelar det ingen roll vad jag vet. Försäkrar du upp hästen för ex köpesumman så brukar man få skicka in veterinärpapper på att hästen är besiktigad och frisk men på dom står det ingenting om vem som har betalt besiktningen.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Tack för ditt svar :)

Går alltså hästen igenom U.A så spelar det ingen roll vem som betalar eller vem som står på besiktningen. Bara så att man inte kommer i den situationen där hästen blir sjuk på nåt sätt två veckor efter och det inte står att jag gjort besiktningen då den förra ägaren stått på själva protokollet.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Om säljaren står som beställare av besiktningen kan inte du få ut några papper eller info från kliniken i ett senare skede. Tas det röntgenplåtar är de säljarens inte dina. Du måste få besiktningsprotokollet från säljaren. Jag hade velat stå som beställare av besiktningen, sen vem som betalar kalaset kan man ju göra upp mellan säljare och köpare.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Om säljaren står som beställare av besiktningen kan inte du få ut några papper eller info från kliniken i ett senare skede. Tas det röntgenplåtar är de säljarens inte dina. Du måste få besiktningsprotokollet från säljaren. Jag hade velat stå som beställare av besiktningen, sen vem som betalar kalaset kan man ju göra upp mellan säljare och köpare.

Men även om man äger hästen får man inte reda på tidigare behandlingar väl?? Fick inte jag iallafall när min hade spatt.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

För försäkringens del behöver du inte besiktiga alls om du ska ta över redan befintlig försäkring - den kan du ta över rakt av oavsett.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Nja, inte riktigt. Beror på vad du köper hästen för :) (och kanske bolag?)
Du kan aldrig försäkra den högre än för vad du köpte den för, utan besiktning, oavsett om hästen är försäkrad för högre. Detta gäller iaf för A....
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Men även om man äger hästen får man inte reda på tidigare behandlingar väl?? Fick inte jag iallafall när min hade spatt.

Nej det är precis det jag skriver. Den som beställt undersökningen äger journalhandlingarna så att säga.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

För försäkringens del behöver du inte besiktiga alls om du ska ta över redan befintlig försäkring - den kan du ta över rakt av oavsett.

Om hästen redan är försäkrad ja. För nyteckning krävs det veterinärintyg.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Har för mig att Folksam tex vill ha plåtar om hästen ska livförsäkras för mer än 100 000.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

En annan aspekt är om det senare uppdagas att veterinären gjort en felbedömning (eller helt enkelt släppt igenom en häst med anmärkning som har anmärkning).

Det blir som köpare/ägare av hästen svårt att klaga på en tjänst man inte själv köpt. Om du i ett senare skede skulle vilja ha ut t ex plåtar från besiktningen blir det svårt utan säljarens medgivande, om denne står som beställare. Och vid t ex en tvist lär ju inte säljaren lämna ut plåtarna om du som köpare behöver dem.

De gånger jag klinikbesiktigar och står för kostnaden själv (alltid), delger jag inte ägaren resultatet om inte denne är beredd att betala för en besiktning där hästen inte går igenom. D v s jag äger alla handlingar inkl. ev. plåtar.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Ja, finns flera sådana gränser, en där det räcker att ett ombud från bolaget kollar hästen (30 tkr?), ett med vet intyg (50-70tkr?) mm. Men det gäller väl endast höjning eller nyteckning. Är hästen försäkrad högre kan du alltid sänka den, oavsett om beloppet är över 100 tkr utan röngten. Samma om du tar över en försäkring, däremot kan du inte försäkra den högre än köpesumman oavsett tidigare försäkring.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Ja, finns flera sådana gränser, en där det räcker att ett ombud från bolaget kollar hästen (30 tkr?), ett med vet intyg (50-70tkr?) mm. Men det gäller väl endast höjning eller nyteckning. Är hästen försäkrad högre kan du alltid sänka den, oavsett om beloppet är över 100 tkr utan röngten. Samma om du tar över en försäkring, däremot kan du inte försäkra den högre än köpesumman oavsett tidigare försäkring.

Fast om en häst är försäkrad i 50 000 i liv och den säljs för 10 000 så kan köparen ta över den befintliga försäkringen. Ingenting har förändrats ur försäkringsbolagets synvinkel. Då kan man skita i att veterinärbesiktiga men man har ju då väldigt dåliga chanser att häva köpet eftersom man inte fullgjort sin undersökningsplikt + att man kanske köpt sig en halt häst, eller en häst med blåsljud på hjärtat eller vad som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

På Fredag hämtar jag min nya häst :) Säljaren har bokat besiktning på klinik och jag ska med och titta på.

Nu till min fundering. Spelar det någon roll för försäkringen i framtiden vem som beställt besiktningen? Ifall det skulle hända något alltså.
När jag var och tittade på hästen sa säljaren att hon skulle stå för besiktningen men ger det mig några fördelar/nackdelar förutom att jag slipper kostnaden.

Funderar och funderar! Behöver lite kunskap runt detta känner jag! :)

Tack! / Louise

Som Lovisaleonora skriver så vid en ev. tvist i ett senare skede så äger du inga handlingar förutom besiktningsprotokollet från besiktningen. Är besiktningen beställd av säljaren så är det gentemot denne som veterinären går igenom hästen på besiktningen. Jag har varit med på båda sidorna, och vissa veterinärer behandlar köpare, som inte är uppdragsgivare, men som är med vid besiktningen, som luft, och svarar i stort sett bara på frågor om hästen från den som är uppdragsgivare.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Vilket jag som betalande beställare förväntar mig, inte bara i detta sammanhang utan alltid. Köparen får närvara, men som tyst åskådare.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

delvis kl

Tack för alla svar!!
Jag fick beskedet av säljaren själv att hon bokat besikting på klinik och att jag gärna skulle vara med vid detta! Kan det ha något att göra med att säljaren äger ett företag som den säljer hästen ifrån? Antar att det är någon lag som träder in om man handlar något från näringsidkare? Att denna vill ha ett grönt papper på att hon säljer en hel och fräsch vara.

Själva betalningen ska jag faktiskt erbjuda mig att dela på om hästen går igenom. Känns ändå bäst så.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Läs igenom Konsumentköplagen så du känner tlll dina rättigheter och skyldigheter (få skyldigheter för dig inom konumentköplagen).

Jag skulle aldrig låta säljaren välja veterinär, det gör jag.
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Okej, will do!

Nej, dock är jag ändå lite lättad över att detta var på klinik. Hade det handlat om en gårdsbesiktning skulle jag varit mer misstänksam. Men jag ska höra om detta med säljaren. Vill ju gärna att allt hålls ärligt men idag vet man ju inte..
 
Senast ändrad:
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Nej, det är fel. Har hållit på med just det idag eftersom jag köpt en häst för mycket lägre än den är försäkrad och försäkringen sänks till köpesumman. Annars kan du ju få den utdömd om du vill och få tillbaka mer pengar...
 
Sv: Hästköp: Veterinärbesiktningen

Nej, det är fel. Har hållit på med just det idag eftersom jag köpt en häst för mycket lägre än den är försäkrad och försäkringen sänks till köpesumman. Annars kan du ju få den utdömd om du vill och få tillbaka mer pengar...

Och jag har sålt två hästar för mindre än försäkringsvärdet och i båda fallen har köparen tagit över försäkringarna rakt av. Folksam båda gångerna.

Min nuvarande häst är köpt för drygt 50 000 och försäkrad i 70 000 eftersom det är vad hon kostade mig totalt på ett ungefär, med transport hem, besiktning osv. Inga problem (Folksam). Hon röntgades också men det var inget krav från försäkringsbolaget.

Vilket bolag har du?
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 190
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 365
Senast: pulkaskurk
·
T
Hästvård Moderator, flytta gärna tråden om den hamnat fel. Tack!:) Jag ska troligen köpa min foderhäst, till en kostnad av 8000 kr. Hästen är...
Svar
6
· Visningar
3 036
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 267
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp