hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

panzy

Trådstartare
Börjar gå i hästköpartankar och har spanat in diverse annonser, hittat några som jag är sugen på att maila/ringa till när det slog mig: jag har ingen aning om vad jag bör fråga om :o

Jag har inte letat häst på över 10 år och då gick jag i högstadiet (dvs mamma skötte det mesta).

Så, vad vill ni ALLTID veta om en häst innan ni åker o tittar/provrider??
 
Sv: hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

Om det är en valack vill jag veta om den kan gå med ston eller om den betäcker. Men för säkerhets skull så brukar jag inte ringa på valacker... annars är det bra att veta hur den är försäkrad. Hur den åker i transport och hur den är att lasta ur. Hur den är att lasta i övrigt brukar jag inte bry mig om då de jag haft hittills blivit lättlastade efter ett tag.
 
Sv: hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

Det beror ju helt på vad du är ute efter.
Gör en lista över vad du tycker är viktigt, tex
- tävlad lätt A
- enkel att rida ut med även ensam
- inga olater, typ stegrar sig, krubbiter, väver,
- ej varit skadad
- kan vara ensam i hage och stall
- funkar med andra hästar
- etc
- fråga också varför hästen säljs. Om du tex är ute efter en cool och trygg häst, och de säljer den för att "vi passar inte ihop" så fråga varför de inte passar ihop.

Ställ de frågor som ej besvaras i annonsen.

Ett tips är att söka på nätet. Jag var på väg att åka 50 mil för att provrida en häst som beskrevs som väldigt snäll och trevlig. Men min syrra hittade en blogg där det framgick att hästen ofta stegrade sig, samt gick på tvären när man red ut med den för att den var så het:eek:
Inte min typ av häst...
 
Sv: hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

Hej!

Om jag köper en till häst efter den jag har nu kommer jag fråga saker i stil med:
* är den lätt att mocka åt? (det kostar multum med strö till nuvarande plus att halva stalltiden går åt till mockning).
* hur är den med hovslagaren?
* Kan den gå med andra hästar? (min är så ranglåg att det är rent pinsamt).

Andra saker jag tycker är viktiga är
* går den att rida ut på själv (eller ens rida ut på).
* kan den vara själv i hage/stall utan att riva stället.
* Hur är den i hanteringen (något jag också gärna vill testa när jag tittar på hästen).
* Har hästen varit skadad?
* Varför är den till salu?


Sen är såklart storlek, ålder, utbildningsgrad och sånt viktigt, men där är det ju bara du som vet hur du vill ha det (jag vill INTE ha en skimmel till).

/Lavinia, köpt 2 helt friska hästar som båda visat sig vara rent löjligt sjukliga.. Antar att jag dras till såna..
 
Sv: hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

Jag brukar vara intresserad av följande saker:
- Hur den är att sko, lasta på/i/av transporten och klippa.
- Hur den beter sig i trafik.
- Om den går att rida ut på själv samt i sällskap.
- Om den kan vara själv i stall och hage.
- Beteende i hagen.
- Tidigare skador.
- Att alla papper är i ordning, pass, vaccinationer, försäkring etc.

Om jag ska åka långt vill jag se filmer på den, både uppsuttet och löst. Bilder på hästen (utan täcke, uppställd) med datumstämpel på.
 
Sv: hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

Kul du börjar leta:) Men du ska ju köpa T hehe (Om häst f*n blir frisk)

Skämt å sido så tycker jag du fått många bra tips. Men prio ett är ju att sätta krav på hur utbildad den ska vara och vad du söker. Är du fortfarande inne på distans och araber?
 
Sv: hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

Jag ser att många skriver att man vill veta om hästen går att rida ut på. Jag tänker direkt att det beror ju på ryttaren? En häst är ju inte en maskin.. jag har tom köpt en häst som skulle vara omöjlig att rida ut på. Inget jag märkte något av, den var kanon att rida ut på :p
 
Sv: hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

Jag ser att många skriver att man vill veta om hästen går att rida ut på. Jag tänker direkt att det beror ju på ryttaren? En häst är ju inte en maskin.. jag har tom köpt en häst som skulle vara omöjlig att rida ut på. Inget jag märkte något av, den var kanon att rida ut på :p

Ja visst är det så, med mer än uteridning, på en av mina så sa förra ägaren att hästen var så elak att den inte kunde gå med andra hästar i hagen - aldrig något jag märkt av, har haft den på lösdrift också med massa andra hästar, på en annan var det enl ägaren något med vänster bak när det skulle lyftas - aldrig något jag märkt av.

Till TS: tycker du har fått många bra tips här, det jag tycker är viktigt att ta reda på är eventuell skadehistorik på hästen.
 
Sv: hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

KL
Fast det finns ju olika sätt att rida ut på? Det okomplicerade där hästen går fram, inte kastar sig, inte tvekar för allt den ser eller den mer komplicerade där hästen blir så uppjagad att den blir okontaktbar, stegrar, bockar? Håller absolut med om att mkt beror på ryttaren men saker ska ju tas igenom med med en ny häst. Vill man ha en okomplicerad häst att rida ut på ska man vara noga med att prova den ute, hästar är så olika.... Där skiljer både uppfostran och temperament avsevärt.
 
Sv: hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

Jag ser att många skriver att man vill veta om hästen går att rida ut på. Jag tänker direkt att det beror ju på ryttaren? En häst är ju inte en maskin.. jag har tom köpt en häst som skulle vara omöjlig att rida ut på. Inget jag märkte något av, den var kanon att rida ut på :p

Jo men visst. Men om man söker efter en trygg häst att ha kul med kanske inte det första man vill göra är att chansa på en häst som hos tidigare ägare inte gått att rida ut på?? Inte alla hästar blir bättre hos nya människan, varför chansa liksom?

/Lavinia, som inte gillar att köpa sig problem, jag har testat det och det slutade med 1 bruten handled och ridrädsla som fortfarande sitter i på nya hästar.. (och jag var verkligen inte särskilt mesig innan)
 
Sv: hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

Efter en rodeo i ridhus då hästen inte klarade av att ha annan än ägaren på ryggen är en av mina krav att hästen ska kunna ridas av mer än en person.
 
Sv: hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

Börjar gå i hästköpartankar och har spanat in diverse annonser, hittat några som jag är sugen på att maila/ringa till när det slog mig: jag har ingen aning om vad jag bör fråga om :o

Jag har inte letat häst på över 10 år och då gick jag i högstadiet (dvs mamma skötte det mesta).

Så, vad vill ni ALLTID veta om en häst innan ni åker o tittar/provrider??

Det beror ju helt vad du är ute efter!!??

En av dom första frågorna jag alltid ställer är om hästen haft några tidigare skador eller haft nyligen.?

Sedan frågar jag
Kan hästen bli lämnad ensam utan att riva halva stallet? Rida ut på ensam?
Trafiksäker?
Utbildningsnivå?
Tävlad?Hur höga klasser? (om man nu är ute efter detta)
Varför sälja?
Hur länge har den varit i samma ägo?
Ranghög? Fungerar med andra hästar?
Hur hästen är i ridning?
Pris om man ej fått reda på detta tidigare?
Allergisk, äter speciellt foder? Speciellt underlag i box?
Lättfödd?
Bra ben och hovar?

Lite jag kommer på nu :):)
 
Sv: hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

Jag tycker du ska börja i andra änden; fundera över vad som är viktigt för DIG? Vilken sorts ryttare är du, styrkor och svagheter, osv.

Om vi tar mig som exempel så behöver jag en häst som är okomplicerad att rida ut med utan sällskap, och känslig med egen motor i dressyrarbetet. När jag ska åka nånstans är det oftast bara jag, så den måste vara lätt att lasta och åka bra. Jag behöver också ha en häst som funkar på lösdrift, och kan gå in i stallet utan de andra. Tänk igenom din häst-vardag, och gör en lista utefter det.

Fundera också lite på om du kan tänka dig att kompromissa eller inte. Jag kan tex tänka mig att bortse från värsting-gångarter, om hästen i gengäld är väldigt ridbar och positiv. Någon annan kanske absolut vill ha bägge delar.
 
Sv: hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

Om jag skulle köpa häst skulle jag vilja veta.

- Skadehistorik
- Om sto, hur hon är vid brunst
- Om valack, betäcker den eller inte
- Hur den är att hantera. Får inte vara några problem med lastning, ledning, duschspilta, sadla eller liknande.
- Hovkvalité och hur den är att sko
- Vad den går med för utrustning i dagsläget och varför
- Varför den säljs
- Ridbarhet, ev svagheter och styrkor

Sen skulle jag nog åka och prova om jag gillade svaren
 
Sv: hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

Det beror ju lite, som flera andra redan varit inne på, vad man vill ha för häst och vad man själv tycker är viktigt.

För mig är det viktigaste:
- Att hästen går att rida ut på ensam, eller att den överhuvudtaget går att rida ensam. Jag har under mina tolv år som hästägare aldrig stått i ett stall där några andra rider, alla jag har haft häst hos/med använder sina hästar enbart till att titta på. Att ha en häst som inte går att rida utan sällskap då är ohållbart.
- Att hästen kan vara själv i hagen, åtminstone en liten stund, och att den kan vara själv inne i stallet. Återigen, att ta in två hästar för att borsta en känns lite överdrivet.
- Hur den är att lasta, visst att det går att arbeta bort olater, men det är tusen gånger enklare med en häst som är snäll redan från början.
- Hur den beter sig vid veterinär/hovslagarbesök.
- Varför den säljs. Ett vettigt svar här är viktigt. En ägare som svamlar något skulle jag få dåliga vibbar av.
- Skadehistoriken på hästen.
- Om det är ett sto, och det inte framgår av annonsen, ifall hon har haft föl tidigare och hur hon beter sig vid brunst/eventuell dräktighet.
 
Sv: hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

KL

Du har fått många bra svar redan! :)

Fråga också inte bara om skador, utan även om den haft sjukdomar som fång, kolik, hosta och sånt, och se till att kolla ögonen vid besiktningen. Såna här saker "glöms ofta bort" eller döljs, och köper du en häst som t.ex. har haft mycket kolik kan du få problem. Hantera också hästen själv under provridningen om du har möjlighet, ta in den från hagen/gå in till den i boxen, kommer den emot och hälsar eller vänder den baken till och ser skygg/arg ut? Rykta, sadla, tränsa, ev. sätt skydd på, led den, rid (efter att ägaren ridit först), gå ut i terräng, hoppa, sköt om den efteråt. Om det är sommar kan du kanske spola den och se hur den beter sig på betet med andra hästar. Se på dess utrustning; har den starka bett och eller olika hjälptyglar? Varför? Bli misstänksam om ägaren säger något som att du alltid måste rida med lindor eller liknande, kan tyda på att hästen har en gammal skada. Fråga åtm. om lastning, om inte pröva själv. Att ha en häst på provtid är dessutom jättebra om möjligt. Fråga om hästens bakgrund. Fråga allt du bara kommer på, det har du rätt till som köpare. :) själv blev jag lurad vid ett hästköp, de hade sprutat in kortison i hästen så hältan inte skulle synas. Vi lämnade dock inte tillbaka då vi tyckte så mycket om honom, och det är jag så glad för. :) hästen var trots alla skador världens underbaraste och finaste. :love: :)

Lycka till, hoppas du hittar The one! ;)
 
Sv: hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

Det beror ju på vad man söker och vilken information man får i annonsen. Sen kommer ofta nya frågor under samtalet. Tex kan det komma fram att hästen inte är i full kondition och då kan man vilja veta varför och i vilken kondition den är osv. När jag letade häst ville jag bl.a. Veta följande innan provridningen:

Hur mkt kan hästen? Vad har den gjort? Hur rids den idag?
Fungerar galoppen i båda varven på banan? (detta var viktigt för oss och vi tittade mkt på kbl-travare)
Hur fungerar den i flock/med andra hästar?
Har den varit skadad/sjuk?
Har den några olater eller liknande som jag bör känna till?
Sen kommer säljaren troligen fråga lite om dig och vilja veta vad du tänkt ha hästen till och vad för hem du har att erbjuda. Och fler frågor dyker upp vid provridningen.
 
Sv: hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

Jag vill veta om den verkligen ÄR riden. Har ingen lust att trilla av en häst bara för att ägaren är ett pucko.:mad:

Var med om det en gång hos en bekanting. Följde med och red ut i terräng och fick reda på EFTERÅT att ingen suttit på den hästen förut. Som tur är är jag en lugn person som tar det nätt, hästen gick förstås undan när jag skulle sitta upp så det var lite trixigt men det gick med lugnande röst etc. Tänk om jag hade blivit irriterad på den stackaren och rutit och kanske smällt med ett spö eller nåt sånt. Jag tyckte liksom att den reagerade lite märkligt på helt normal hjälpgivning och var mycket "frågande". Men ok i det här fallet var det en häst som inte fick panik för nya saker som tur var.
 
Sv: hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

Jag vill veta (om det inte framgår i annonsen):
*ålder på hästen
*stam/ras
*mankhöjd
*tänkt pris
*vad har den kan utbildningsmässigt
*skadehistorik, tidigare levnadshistoria typ, ägare osv
*är den försäkrad, fullt, utan reservationer
*är den lätthanterad, skoning, klippning, transport, ensam osv
*varför den säljs
*är den i konditon idag

Jag brukar inte fråga så mkt om hästens karraktär då jag lärt mig att jag sällan ändå tycker det ger en bra bild, jag lyssnar mer efter att säljaren ska låta seriös och ärlig, inte dölja något.

Sedan har jag lärt mig att vara noggran och söka själv. Söka efter stam så att den stämmer. Söka tävlingsresultat. Söka på hästens namn bara allmänt och se vad man får upp, finns ju väldigt mkt på nätet numera och är inte svårt att hitta dagböcker där säljaren beskriver något helt annat eller tidigare ägare beskriver saker om hästen som visar en tydligare bild. Eftersom jag även varit med om köp där säljaren visat sig ljuga och i efterhand vara svår att ha att göra med söker jag även på säljaren för att få en bild av vad det är för person. Jag tittar en hel del nu på vad det är för säljare även för att undvika att hamna i en dålig situation igen.
 
Sv: hästköp - vad vill ni veta om hästen innan ev provridning?

Jag tycker att det är viktigt att veta hur den är i rang och hur den beter sig tillsammans med andra hästar.

Jag skulle aldrig svara på en annons där ålder och prisbild inte framgick så den informationen, som flera här tagit upp, ser jag som helt självklar att man har.

Utbildningsnivå är förstås av intresse.

Huruvida hästen har pass eller inte (borde ju vara självklart nu för tiden men är det tydligen inte) är väsentligt för mig.

Eventuellt eksem eller andra "skavanker".

Varför hästen säljs har jag strängt taget inte med att göra och har inte så stort intresse av att veta.

Fast jag gillar ju "problemhästar" om de är inridna, så jag utgår på något sätt från att de hästar jag är intresserad av, har något slags problem med sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 157
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 652
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 620
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp