T

Temlan

Vad är rimligt att ta i hyra för en C-ponny? :confused:

Följande kommer att ingå:
stallplats
foder
in-utsläpp
hjälp med hästen
träning
skoning
försäkring

Ponnyn är nu 8 år, ej tävlad tidigare så vitt vi vet. Utbildad tom DLA och HLA-MB. kat C.
Familjen vill inte sälja henne p.g.a. att hon farit illa tidigare i sitt liv, men vi skulle så gärna vilja att hon tränades och tävlades av någon ung tjej/kille, då vi själva för länge sedan fallit för ålderstrecket :(
Hon är verkligen en sådan ponny som man själv skulle haft när man var mindre . Snygg med enorm utstrålning. Ambitiös och trevlig att rida.
Vi har tänkt att ge en ridskoleryttare ( vi själva utser denna person) chansen att utvecklas på en bra ponny mot hyra och givetvis medgivande från föräldrar. Det är ju en form av "sponsring" att få tillgång till en bra ponny, en sådan här chans skulle man själv gärna velat ha :)

Är detta en bra eller dålig idé?
 
Sv: hästhyra

Bra ide :)

Hm ja tänk så här, när jag hade medryttare till min c-ponny. Som jag har noll koll på utbildning men vi har ridit LA program med henne iaf. Så tog jag halva stallhyran d.v.s. 900 kr för 2-3 dagar i veckan. I stallhyran ingick en del foder, hö, full service om man ej räknar in mockning.

Med en del foder så menar jag att tillskotten inte var inräkande, utan mineraler, b-vitamin å sådant fick man köpa själv.

Å så betalade jag hela skoningen
Allt strö
Försäkring

Å allt hästen behövde för att motioneras, tävlas, tränas å ja hela paketet som hästen behöver men inte ryttaren. fast jag hade ju i princip allt redan eftersom att jag redan ägt henne i några år så var det bara lite tävlingssmåsaker som behövde köpas.

Tror du nog lätt kan ta ut 2 500 kr i månaden. Iaf om man räknar med vad mina omkostnader gick på i månaden för att ha häst. Men då kan jag poängtera ut att min aldrig gjorde sig illa heller.
 
Sv: hästhyra

Vi har tänkt oss att vi står för de flesta kostnader ( försäkring, eventuell vet.vård, utrustning,skoning, foder,strö) men att ryttaren får betala en hyra för häst, utrustning, stallplats m.m. på ca 1000 kr/mån samt träningar ( ska ej gälla träningar för oss) och tävlingsavgifter,med en uppsägningstid om 3 månader från både vår och ryttarens sida.
Ponnyn kommer att stå i vårt stall och då är frågan om 1000 kr/mån är för mycket begärt?:confused:
 
Sv: hästhyra

Nej det tycker jag verkligen inte.

Jag tog 900 kr för min per månad. Hur många dagar ska hon ta hand om hästen hade ni tänkt?
 
Sv: hästhyra

Hon/han ska få ha ponnyn som sin egen.. men vi räknar med att denna person rider ponnyn i alla fall 4 dagar i veckan.
 
Sv: hästhyra

Jag tycker ni kan ta 100 för 4 dagar i veckan, är människan där oftare å rider mer så tycker jag att ni kan ta mer pengar. Min gick ju som sagt för en totalsumma på 2 500 kr i ett stall med normalpriser för den mängden service.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Eller: hur nätverkar man? Hur börjar man? Jag ska flytta hundra mil om några månader. Känner ingen hästmänniska däruppe och får alltså...
2
Svar
22
· Visningar
2 717
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 172
Senast: tara
·
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 662
Senast: Miljon
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • HJÄLP
  • Ridskoleryttare
  • Hjälmar

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp