Hästhandlaren Madeleine

Sporthorse

Trådstartare
Tips! Sveriges radio har en dokumentär om Hästhandlaren Madeleine som åkte i fängelse. Hon sålde i snitt 100 hästar om året. Några kanske känner till henne sedan tidigare.

Avsnittet finns på Sveriges radio -
Verkligheten i P3
 
Frågan är väl bara varför man låter någon som är dömd få utrymme i media på det här sättet.

Och i egenskap av moderator påminner jag om att vi står över att diskutera om vem som handlat av henne och är nöjd respektive missnöjd - däremot ser jag fram emot diskussion runt hur man som hästköpare kan agera för att minimera risken att bli lurad. Däri ingår kanske också att kolla upp om huruvida personen agerar som privatperson eller företagare. Och om hen har allt i sin ordning runt sin verksamhet.
 
Någonstans måste folk inse att (ofta) får man det man betalar för. Dvs en riktigt bra och frisk häst får man inte för småpengar. Att folk fortfarande vill tro det är ju det som gör att sådana här kan fortsätta. Det, och en väldigt stor okunskap.

Jag förstår verkligen att längtar man efter att ha häst men har dåligt med pengar är det lätt att falla för sådant här. Där måste man verkligen vara hård och fråga sig själv om man verkligen har råd att ha häst just nu, både inköp och skötsel.
 
Ja, alla hästhandlare är inte oseriösa.
En erfaren och ärlig hästhandlare är guld värd för tex hoppeliten
 
Jag ser inga problem med seriösa hästhandlare som sköter sig när det gäller ekonomi och är ärliga om hästarna. Det är ju perfekt att kunna åka till ett ställe och prova flera hästar samtidigt. Det gäller ju inte bara eliten utan vanliga hobbyryttare också.
Precis det jag menade. Jag tror säkert att även madeleine hade sina stamkunder som hon tjänade stora pengar på genom att sälja bra hästar, tex dom i Kuwait.
 
Precis det jag menade. Jag tror säkert att även madeleine hade sina stamkunder som hon tjänade stora pengar på genom att sälja bra hästar, tex dom i Kuwait.

Ja, jag gissar att det ideala för en hästhandlare är att ha hela spannet, dvs från hobbyhäst till exklusivare tävlingshästar på hög nivå. Visst, de fina hästarna ger en stor summa i vinst men det finns ju fler hästar och ryttare på en lägre nivå. De ger ju ett stadigt flöde till kassan även om det inte är stora pengar varje gång.
 
Ja, jag gissar att det ideala för en hästhandlare är att ha hela spannet, dvs från hobbyhäst till exklusivare tävlingshästar på hög nivå. Visst, de fina hästarna ger en stor summa i vinst men det finns ju fler hästar och ryttare på en lägre nivå. De ger ju ett stadigt flöde till kassan även om det inte är stora pengar varje gång.

Tror verkligen du har en poäng med detta.

Har också hört dokumentären och fann det hela fascinerande. Vad hade hänt om hon skött bokföringen, tex?
 
@Korven Jag tror att en tungt vägande faktor till ATT mycket sket sig var hennes låga ålder och brist på erfarenhet. Hon missade säkert mycket vid sina egna hästköp och vart sannolikt själv krängd skadade hästar från andra hästhandlare på kontinenten. Därför hade jag aldrig köpt av en så ung och ivrig hästhandlare själv.

Men jag tror att hon lärt sig en läxa, det återstår att se om 8 månader då hon sätter igång igen
 
Hon hade ju ingen utbildning och dom få år hon var anställd hos annan hästhandlare gav väl bra basic erfarenheter. Hennes iver att tjäna pengar tog över och är man inte mogen så gör man misstag. Sen försvinner man från marknaden.
 
Frågan är väl bara varför man låter någon som är dömd få utrymme i media på det här sättet.

Och i egenskap av moderator påminner jag om att vi står över att diskutera om vem som handlat av henne och är nöjd respektive missnöjd - däremot ser jag fram emot diskussion runt hur man som hästköpare kan agera för att minimera risken att bli lurad. Däri ingår kanske också att kolla upp om huruvida personen agerar som privatperson eller företagare. Och om hen har allt i sin ordning runt sin verksamhet.

Det känns dessutom som att en objektiv tråd i ämnet utan rubrik med person specifik är forumets normala ståndpunkt regelmässigt, som brukar aviseras när personer i trådrubriken förekommer ?
 
Det känns dessutom som att en objektiv tråd i ämnet utan rubrik med person specifik är forumets normala ståndpunkt regelmässigt, som brukar aviseras när personer i trådrubriken förekommer ?
detta gäller dock en nyhet där personen är offentlig.
 
Hon har ju sålt ofantligt många hästar. Över 1500 hästar vilket är helt otroligt! Har vi några andra hästhandlare i sverige som snittar på 100/ år?
Det är otroligt att hon lyckats sälja så mycket som "privatperson " innan någon reagerade.
 
Hon har ju sålt ofantligt många hästar. Över 1500 hästar vilket är helt otroligt! Har vi några andra hästhandlare i sverige som snittar på 100/ år?
Det är otroligt att hon lyckats sälja så mycket som "privatperson " innan någon reagerade.

Ja precis.. även tillstånd från Länsstyrelsen borde behövas för en så omfattande verksamhet.. Någon borde ha reagerat tidigare, hon höll väl på i flera, flera år?

Är inte alls insatt i hästhandlar-branschen i Sverige men det låter ju som otroligt mängder.
 
Mig veterligen enligt forumets tidigare regler så diskuteras inte personer ändå . Men givetvis är det upp till moderatorer att bedöma detta . Jag är dock jätteförvånad om denna tråd fortsätter .
Offentliga personer kan diskuteras inom rimliga gränser.

Så nu återgår vi till trådens ämne, där jag åter uppmanar till en mer allmän diskussion runt hästhandleri. Det finns ingen anledning att gräva djupt i vilka typer av hästar som sålts eller hur affärerna gått till. Tråden är rensad och jag fortsätter hålla koll.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 395
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 304
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 326
Senast: Solstig
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 518
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp