Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Fats jag uppfattar det som en möjlig teori bland några andra. Bla vad vi ger för kraftfoder osv.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Fats jag uppfattar det som en möjlig teori bland några andra. Bla vad vi ger för kraftfoder osv.

Bara för att nån sjuk häst inte klarar av ditten och datten så behöver inte alla andra hästar bli sjuk av det. Skulle det vara ett så stort problem skulle väl vi andra också reagera.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jo, det hade hon, såklart så lite socker som möjligt. Men det primära just nu är att byta till hö, ge halm också och havre som enda kraftfoder.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Bara för att nån sjuk häst inte klarar av ditten och datten så behöver inte alla andra hästar bli sjuk av det. Skulle det vara ett så stort problem skulle väl vi andra också reagera.

Jaha? Vad svarar du på?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jaha? Vad svarar du på?

]Det var mer att just denna tandläkare/veterinär sa att överlag förkastar hon pellets då det innehåller bindningsmedel och att när de har tagit en tugga av det så är det så malet så att tarmarna osv inte behöver arbeta "normalt".

Min bör inte äta det pga hårdheten och att pelletsresterna sätter sig i och mellan tänderna mer än annat foder.[/QUOTE]
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Okej! När det gäller hårdheten på peletts så är det för min hästs tänder men när det gäller att allt redan är söndermalt så bör det ju gälla alla hästar. Är maten redan söndermald så bheövs det ju mycket mindre bearbetning i magen hos de.

Sen var det ju också att pellets fastnar mer i och mellan tänderna.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

KL

Följande hövärden har jag som jag fått:

Hö nummer 1, två skördar
1a skörden per kg foder: 63 g smb rp, 8,2 MJ, 1,5Ca, 1,4 P, 0,8Mg, 12,6K.
2a skörden: 96g smb rp, 9,9 MJ, 5,6Ca, 2,7P, 2,6Mg, 21,8K

Hö nummer 2
Energi häst 8,8 MJ per kg foder,
Råprotein 94 gram per kg foder
Smältbart råprotein häst 61 gram per kg foder
NDF 474 gram per kg foder, 539 gram per kg torrsubstans

Hö nummer 3
7.7 MJ/kg foder, 47 gram smältbart protein/kg foder. TS 86 %.

Nummer 3 tog jag bara från annonsen, hö nummer 2 har inte tagit mineralanalys. Hö nummer 1 vet jag inte om de har NDF.

Höet kostar 2.50-3 kr/kg.
Nummer 1 är 7 mil bort enkel väg, nummer 2 är kanske 5-6 km bort, nummer 3, 4 mil enkel väg. Jag kan inte lagra mycket så jag räknar med att köra kanske 1 gång varje månad-varannan månad. Lastpallar finns att stapla på, halm ska jag ringa en bonde och fråga om jag får köpa alt "låna" hans halmlada och lägga höet i (det finns på gården där jag bor) och sen om man lägger över någon presenning eller nåt som extra skydd?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

]Det var mer att just denna tandläkare/veterinär sa att överlag förkastar hon pellets då det innehåller bindningsmedel och att när de har tagit en tugga av det så är det så malet så att tarmarna osv inte behöver arbeta "normalt".

Min bör inte äta det pga hårdheten och att pelletsresterna sätter sig i och mellan tänderna mer än annat foder.

Men att pellets inte är bra för hästar är ju inte direkt någon nyhet. Dels kan ju hästen inte tillgodogöra sig all näring och dels får de ju ett annat tuggrörelsemönster då de äter pellets mot när de äter grovfoder
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jag kan bara ta hem drygt 50 balar åt gången. Förvarar balarna på pallar med fiberduk runt om. Verkar funka bra.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Ursäkta lite OT, men var i landet bor du? Här är det stört omöjligt att få tag på analyserat hö. Lite avis.. :p

Skulle inte lägga presening över höt, en bekant till mig gjorde så och det blev väldig kondens under så allt möglade..
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

skåne, nordvästra.

Här finns såklart oanalyserat hö också men det vill jag inte ha. När jag frågar om analys är svaret "nej, men det är mycket bra hö". Då försvinner den bonden:D
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

tack förresten, då bryr jag mig inte om presening.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Ursäkta lite OT, men var i landet bor du? Här är det stört omöjligt att få tag på analyserat hö. Lite avis.. :p

Skulle inte lägga presening över höt, en bekant till mig gjorde så och det blev väldig kondens under så allt möglade..

Man kan faktiskt ta en analys själv ;)

Vem vet vilket hö analysen är taget på och vilket hö man själv får.. så för säkerhetsskull hade jag ändå tagit en analys för att se att det stämmer överens någorlunda.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Fats jag uppfattar det som en möjlig teori bland några andra. Bla vad vi ger för kraftfoder osv.

Istvan själv verkar inte betrakta det som ngn "teori" utan som att han har bevis för att det är hösilagets fel. Och det kanske det är. Men du menar att en annan veterinär sagt att hö inte behöver ha lägre ph än hösilage. Det verkar ju konstigt. Eller menar veterinären hö kontra torrt hösilage kanske?

Du kan ju försöka få tag i inplastat hö, lättare att förvara. Jag hade inte velat ha 50 balar hö ute under fiberduk, men jag har å andra sidan bara 1 häst så då får det ligga ganska länge. Skulle det sen bli dåligt så har i alla fall jag ett helvete att bli av med det.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Men att pellets inte är bra för hästar är ju inte direkt någon nyhet. Dels kan ju hästen inte tillgodogöra sig all näring och dels får de ju ett annat tuggrörelsemönster då de äter pellets mot när de äter grovfoder

Vad har du för trovärdig källa på det?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Man kan faktiskt ta en analys själv ;)

Vem vet vilket hö analysen är taget på och vilket hö man själv får.. så för säkerhetsskull hade jag ändå tagit en analys för att se att det stämmer överens någorlunda.

absolut :D
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Tack, ja då var det lite långt bort från mig! ;)

Om du får tag på halm-balar tror jag att det är det bästa att lägga runt ditt hö för att förhindra att det blir fuktskadat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp