Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Det är ju bra kvot men ganska högt i energi, antar att du vill kunna ge så många kg som möjligt för att förlänga ättiden eller vill man inte slita på tänderna för mkt? Läste i länken att pga cementförlusten slits tänderna ner snabbare. Men det kanske inte har gått så långt i din hästs fall?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Det var mer att just denna tandläkare/veterinär sa att överlag förkastar hon pellets då det innehåller bindningsmedel och att när de har tagit en tugga av det så är det så malet så att tarmarna osv inte behöver arbeta "normalt".

Min bör inte äta det pga hårdheten och att pelletsresterna sätter sig i och mellan tänderna mer än annat foder.

Sorry om jag kommer ifrån ämnet, men intressant.
Trodde inte pelletsgröt kunde ställa till det på det viset. Och är det verkligen så att tarmarna jobbar mindre med uppblötta lusernpellets än med strå?
Det flesta lusernpellets i dag innehåller väl inte heller nåt bindemedel?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Sorry om jag kommer ifrån ämnet, men intressant.
Trodde inte pelletsgröt kunde ställa till det på det viset. Och är det verkligen så att tarmarna jobbar mindre med uppblötta lusernpellets än med strå?
Det flesta lusernpellets i dag innehåller väl inte heller nåt bindemedel?

Fast det verkar väl rimligt. Pelletsen är ju redan söndermalda innan de pressas.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jo, förlänga ättiden vill man då mer saliv skapas. Det är därför hon vill att det ska blandas med halm samt helst slowfeed-nät.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Fast det verkar väl rimligt. Pelletsen är ju redan söndermalda innan de pressas.

Nä, jag vet inget säkert men är det nån skillnad på lusernsorterna när de väl kommit så långt ned i mag/tarmsystemet som tarmarna?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Det kanske handlar mer om hela mag-tarmsystemet, stråna måste ju ändå brytas ner i större utsträckning och hästar är väl inte så noga med att tugga.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Vet inte vad du jiddra om?
Det är konstaterat att såna foder "hösilage och process foder är inte bra".

Like you need to be an Einstien to figure that out :meh:
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Torrare hösilage är alltså att föredra och nåt att tänka på när man köper in/beställer sitt grovfoder. Finns för- och nackdelar med allt. Hö har också nackdelar som svårigheten att lagra, krävs mkt bra förhållanden vid skörd/torkning, inte bra för dammkänsliga hästar osv.


"Konserveringsmetoden har inverkan på fodrets kemiska sammansättning. I torrare grovfoder, som hö och hösilage, sker mindre eller ingen mjölksyrafermentering och pH-värdet blir då högre. Vid produktion av inplastat vallfoder beror fermentationsgraden på hur mycket vatten som finns kvar i den ensilerade grödan. Förtorkning fördröjer bakterietillväxten och leder till lägre koncentrationer av mjölksyra och högre pH och sockerhalter. Man kan säga att de mjölksyraproducerande bakterierna i ensilaget ”äter” sockret."
http://www.grovfodertillhast.se/arkiv-vallfoder/ho-hosilage-ensilage-vad-ar-skillnaden/

Så det gäller mellan Pest och Kolora eh:meh:
Kan man inte förse hästen med ett bra foder då for man tanke om att har en häst!

Gud bevara hästar från akademiska häst ägandet.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jo du skrev att det är emaljen som förstörs. Det är det inte. Det är cementen utanför emaljen som förstörs och då blottas emaljen och gör tanden skörare.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

För att cementen ska växa upp igen sa hon det jag skrev i första inlägget. Det var hennes rekommendationer.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Burkar hö ha högre energi än hösilage? Vi har ju hösilage nu på 6.4 mj (ungefär) men jag hittar inget hö under 8.0. Nu har jag hittat ett hö som är 8.0 MJ, 55 smrp.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Jo, förlänga ättiden vill man då mer saliv skapas. Det är därför hon vill att det ska blandas med halm samt helst slowfeed-nät.

Fast slowfeeder-nät är ju inte heller optimalt för tänder och halsmuskler. Måste ju vara bättre att bara ge hö o halm blandat utan nät.
Istvan Gere har gjort en väldigt intressant studie i ämnet hösilage för hästtänder. Rekommenderas, den var en ögonöppnare för sådana som mig som inte tänkt på det tidigare. Fast när jag läste det så var det ju så logiskt och jag förstår inte att jag inte tänkt på det? :o som om våra tänder skulle må bra av att enbart äta apelsiner och sura nappar...

Länk till artikeln fanns på sidan som redan länkats! Det var den om studien på 510 svenska hästar jag menade.

Angående ph-mätning så kan du lätt mäta det själv med en universalindikator även kallat ph-papper eller så kan du köpa en ph-mätare. Papper är det lättaste, så slipper du joxa med batterier och underhåll av mätaren.
Obs, köp universalpapper, inte lackmus. Lackmus visar inte olika ph-steg.
För att mäta kan du bara ta en tuss hö och lägga i destillerat vatten. Ofta funkar kranvattnet hemma, det är ofta neutralt, det duger nog. Låt tussen ligga i blöt någon timme och mät sedan.

Men egentligen låter det onödigt att mäta pH på höet. Du vet ju problemet och du vet ju att du bör ge hö så mycket det går. Och du vet att hösilage är surt. Varför behöver du mäta det?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

kl
har fått fler höanalyser, är de för bra?

1a skörden per kg foder: 63 g smb rp, 8,2 MJ, 1,5Ca, 1,4 P, 0,8Mg, 12,6K.
2a skörden: 96g smb rp, 9,9 MJ, 5,6Ca, 2,7P, 2,6Mg, 21,8K

har en bonde som jag ska ringa också.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Enligt henne så kan man inte alltid utgå ifrån att hösilage är surare än hö.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Perifer cementdysplasi.

Nu är hästen bara 3.5 år, har fått hösilage hela livet. Hädanefter kommer ingen av mina framtida hästar få hösilage.

http://www.geresveterinarpraktik.se/index.php?page=perifer
jag misstänkte redan vid ditt första inlägg att det var den veterinären som undersökt hästen. Jag känner inte veterinären alls, men eftersom det publicerats en del som veterinären ifråga har skrivit så har det diskuterats i mina kretsar. Och det jag kan säga är att det finns delade meningar om de dragna slutsatserna och de åsikter som framförs. Andra hästtandvårdsutbildade har annan syn på saken, helt enkelt. Jag säger inte att någon har rätt eller fel, men att det finns olika syn på saken och därför kanske det kan vara läge att hitta någon som kan ge en second opinion innan man gör några stora förändringar som kan bli väldigt jobbiga i längden.

Sen undrar jag också lite om en såpass ung häst har hunnit byta ut de tänder det handlar om eller om det är mjölktänder som är påverkade?
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Med tanke på att TS refererar till veterinären som "hon" så antar jag att det inte är Istvan Gere hon varit hos, såvida Istvan inte bytt kön på sista tiden...
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Det är inte han som undersökt hästen, jag hittade mest info om det på hans sida bara.
Den som har undersökt hästen har nummer 178 på SLUs lista som hästtandläkare och är en av tio (?) i Sverige som fått examen.

Detta problem sågs redan förra året men jag var ju dum som inte lyssnade riktigt och jag kanske hoppades på att när mjölktänderna försvann så försvann problemet..... Det gjorde det inte.
 
Sv: Hästens tänder är skadade av hösilaget? Testa pH-värde? Andra frågor..

Burkar hö ha högre energi än hösilage? Vi har ju hösilage nu på 6.4 mj (ungefär) men jag hittar inget hö under 8.0. Nu har jag hittat ett hö som är 8.0 MJ, 55 smrp.

Det bror ju på vallen, man kan ju "göra" både hö och hösilage av vall från samma åker. Torkningen påverkar inte energiinnehållet. Du får jämföra /kg TS:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp