Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Vad gör dina när dom busar?
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Givetvis förekommer det bus hos oss också - åtminstone när det är matdags. Nån får för sig att bita grannen i baken, grannen svarar med en spark i väggen, men det är inte alla hästar som busar/bråkar så, utan det är några enstaka och inte varje dag. Och banka i väggar och göra fula miner kan de ju även med galler.....

Enda gången jag velat ha galler var i början när jag hade min häst och han INTE ville bli lämnad själv i stallet (vilket är nödvändigt då och då i väntan på veterinär eller hovslagare) och var på väg över boxdörren..... men även han har lärt sig vara utan flocken emellanåt och några andra incidenter på grund av bristen på galler har vi faktiskt inte haft.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Det man vill förbjuda med regel 2 är hela mellanväggar, tex tegel, upp till taket. Det framgår av deras beräknigar av vad det kan tänkas kosta en stallägare att genomföra förslagen.

Jag är lite tveksam till detta, i miljöer med stor omsättning av hästar kan det väl vara bra med hela väggar om fronten är gjord så att hästarna kan "se men inte röra" andra hästar? Ett stall med helt täta mellanväggar, boxdörr med i normalfallet öppnad galleröverdel mitt i fronten och hästar på båda sidor en ljus luftig stallgång + stort fönster i varje box känns inte som så hemskt att det omedelbart måste byggas om av djurskyddskäl...
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Våra hästar lever om som attan i hagen, det är två islandsvallacker som leker med ruscher, bocksprång, stegringar och hopp mot varandra och över stenar och diken. Dessutom leder de varandra i grimmorna (de är inte på i hagen numera pga detta) och plockar flughuvor som man hellre har dragkamp med. Är nån en bit bort gnäggar de gärna åt varandra.

När vi är hos kompisarna (som har måånga hästar) så ropar våra ändå på just varandra, om en inte är där just då. Men det är ju jättebra att de är sånna kompisar, det är bara det att småbitningar i hals, putsningar och slickningar på skallar kan bli ganska livfulla även inne, så lösningen med ett luftigt galler är faktiskt skön att ha.

Att ha dem tillsammans i EN box är dock uteslutet pga att ätandet inte funkar lika bra: en är ranghög vilket klart visar sig då och de har inte samma behov (den andre kräver mer).
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

JO det var lite väll mycket. Våra var väldigt lata av sig å gjorde inte så mycket väsen av sig. Min är ju oxå så där tråkig hon kan hänga på dom andra ett tag men är den som slutar först å ställer sig å gör något annat. Men hon räknat sig själv till en fin madam, hon tycker inte om att få fötterna blöta heller :rofl: Gamlingen tyckte det absurt tråkigt så när vi hade en annan lite roligare vallack hemma hos oss ett tag så gick det undan det var roligt å se hur många tricks han kunnde.

Nä fodra i samma box fungerar inte här heller, den ranghöga är alldeles för elak vid fodringar han har jagat omkull min å dom andra vid fodringarna så jag fick lära honom lite hyffs som desvärre bara funkade när jag gav foder.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Men kan det, som redan nämts, menas att dom får fysiks kontakt genom att nosa på varandra genom galler?

Jag har själv boxar utan galler, och även utfodrings spiltor med galler.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

hemma hade vi tre boxar, mellan två av dom va inga galler och aldrig några problem
mellan dom andra två fanns galler halva vägen, då dom bråkade lite i början. (hingst och sto som stod jämt varandra)
då kunde dom välja om dom ville ha kontakt eller inte.

fast nu gå alla mina pållar på lösdrift.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Jag har funderat lite mer på detta och ställer mig en fråga.

Blir det förbjudet med vanliga uteboxar?

Blir sk engelska stall förbjudna?
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

TomasN skrev:
Jag har funderat lite mer på detta och ställer mig en fråga.

Blir det förbjudet med vanliga uteboxar?

Blir sk engelska stall förbjudna?

Jag ställde samma fråga tidigare i tråden. Engelska boxar är ju ett vanligt uppstallningssätt speciellt utomlands. Jag fick bara en svar om att jag skulle sluta gnälla på djurskyddsmyndigheten....

Jag tycker att frågan är relevant och det vore intressant om någon visste att det är plågsamt för hästar att stå i engelska boxar?

/Jenny
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

jennyjenny skrev:
Jag ställde samma fråga tidigare i tråden. Engelska boxar är ju ett vanligt uppstallningssätt speciellt utomlands. Jag fick bara en svar om att jag skulle sluta gnälla på djurskyddsmyndigheten....

/Jenny
Det svaret har jag också fått men rättar mig inte efter det och det skall inte du heller göra!

Jag tar mig friheten att ifrågasätta det i djurskyddsmyndighetens förslag som är dåligt eller oklart. Det är ju delvis därför som förslaget läggs ut på nätet innan det är klubbat.

Mycket i förslaget är dock mycket bra!
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

TomasN skrev:
Jag har hjälpt till att såga ner en boxinredning för att få loss en häst som försökt hoppa ut ur en box som saknade galler. Det är en anledning till att galler kan vara rätt bra.

Just av den anledningen kommer jag inte att bygga mitt stall utan galler. Jag tycker att det är jättesnyggt och mysigt att ha boxar utan galler. MEN när min häst blev skadad och skulle stå på box försökte hon hoppa ut ur boxen, trots att boxdörren var 130 elller 140 cm hög. Det var bara tur att vi var där och kunde hejda henne. Tilläggas kan att hon är en väldigt lugn häst som inte bryr sig så väldigt mycket vart kompisarna är i vanliga fall.
Efter denna händelse med längre konvalecens än vad det hade behövt bli vill jag ha möjligheten att stänga till med galler vid behov.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

"Någon måtta på detaljstyrningen får det allt vara dessutom"
Varför det?
Du är ju negativ åt att andra inte vill ha regleringar. Då ska du inte själv välja några regleringar som du inte gillar. Får inte andra det så får ingen annan.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Man måste väl inte ha helt täta mellanväggar bara för att man har engelska boxar?
PL
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Nupp, jag har stått i ett stall med två engelska boxar å vi hade galler emellan dom två boxarna. Mysigt med halvdörr ut ponnsan drivdes ypperligt specielt med tankte på att det var full size hästbox oxå :D
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Redhorsefarm skrev:
"Någon måtta på detaljstyrningen får det allt vara dessutom"
Varför det?
Du är ju negativ åt att andra inte vill ha regleringar. Då ska du inte själv välja några regleringar som du inte gillar. Får inte andra det så får ingen annan.
Jo jag har rätt att gilla vissa regleringar och ogilla andra. Sen är det inte säkert att någon tar hänsyn till mina åsikter men sånt är livet. Jag ifrågasätter inte andra som är negativa till regleringar om de har fakta som att stödja sin åsikt på.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte ser ner på allt bara för att det kommer från en myndighet.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Nja, skillnaden är att jag bugar inte för allt som kommer från myndighet.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Nä.........
Du avfärdar ju allt som kommer från myndighetshåll som
storebrorsöverförmynderi, och liknar dessutom detta med
saker som Hitler hade för sig.

Du är bara inte sann!
Ibland undrar jag om du finns i verkligheten, eller om du bara sitter
på nätet och skriver en massa gallimatias för att få reaktioner.

Om du verkligen menar det du skrivit i trådarna här på Hästverksamhet, så har jag ett råd till dig:

Köp en atoll nånstans, och lev där efter ditt eget godtycke.

Eftersom det här landet, och alla dess myndigheter är så fruktansvärt usla, så borde det enda du kan göra vara att för evigt lämna landet.

Ride on!
/Mike
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

*kl*
Vad gör man om man har två stycken hingstar som står bredvid varandra? Våra skulle sparka sönder boxarna om de kom åt varandra och "gullade"
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Jag håller med dig att hästar ska få vila och äta ifred nångång under dagen. Kan inte vara så mysigt för en underlägsen häst att bli hotat vid sin egen krubba och viloplats.
Har galler mellan boxarna som förhindrar all fysisk kontakt, och både mina hästar är nöjda & glada. Dom får (som dina) ha hur mycket kontakt med varandra som helst ute i hagen ( står nu ute 17h, gemensam hage).

Innan jag skaffade min snälla lilla gentleman vid namn Lilleman, stod ett väääligt dominant sto i mitt stall. Det första hon gjorde när hon flyttade in och Carissa glatt kollade mot henne var att drämma till med ett flertal sparkar i mellanväggen. Det slutade med att Carissa stod så långt bort från mellanväggen hon bara kunde med huvudet mot väggen..Hon fick inte ens kolla mot den nya hästen utan att den skulle bli arg:crazy:

Hur kul hade det vart för Carissa om man då inte haft galler som skyddade henne från eventuella hugg?:eek:
Nää, i boxen/spiltan ska hästarna få stå och tugga sitt foder i lugn och ro utan att oroa sig för dominantare hästar!
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Sveipur skrev:
Jag får fängelsevibbar när jag kommer in i ett stall med galler. Ser verkligen inte trevligt ut. Har haft häst i 10 år och vi har aldrig haft galler i något stall. Man får se till att ha tillräckligt stora boxar så att hästarna kan känna sig trygga, samt placera individer som passar ihop bredvid varandra.

Frågan är också om inte dessa problem skulle minska om hästar fick växa upp och leva i flock.

Men i de fallet som jag skrev i mitt inlägg ovanför?
Ett stall med två hästar. Ena är extremt ranglåg och går alltid undan. Och den andra extremt ranghög och visar vart skåpet ska stå, även mot hästar som visar sig svagare? Då kan man som inte välja efter hur hästarna passar ihop:crazy:

Kan tillägga att båda hästarna har gått i flock. Den ranghöga vet jag inte i hur stor flock. Men min har gått från 0-5 år med unghästar och vissa ston och från 5-7 år i en flock på ca 12 hästar i varierande åldrar. Vid 7års åldet köpte jag henne och hon har efter det gått med endast en häst till.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 534
Senast: Grazing
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Som rubriken lyder. Har två hästar i ett litet stall, inne är det bara dom två men ute går de bredvid andra hästar. Problemet är att de...
2
Svar
21
· Visningar
4 867
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp