Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Har du tänkt på skillnaden mellan att ha en stat som skickar hem en kontrollant. Är inte vissa saker som dom ska så tas dina djur och avlivas samt att du får betala detta. Detta har historiskt funnit på andra orter.
Detta är konsekvensen av det som nu pågår.
Detta är konsekvensen av att en regering skapar en myndighet som belöning för att dom ska kunna fortsätta sitt myglande. Hur många affärer är det i år? Sista var ju bostadsministern. DSM är endast som andra politiker redan sagt, en lekstuga.
Hur är det med landets skyddande av männskliga rättigheter?
Så att det finns historiska personer som har aggerat likartat, använt makten för egen vinning är inget nytt och ska på inget sätt döljas. Jämförelsen är korekt när det gäller systemet, dock inte den nuvarande effekten.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Vilket gnällande det är på myndigheten! Tycker vi ska vara jäkligt nöjda med att det finns myndigheter och stadgar som BRYR sig om djurens bästa! Det finns så jäkla mycket vanvård ändå. Angående din punkt nr. 2. Fysisk kontakt kan vara ex. beröring genom hästars mule. Själv tycker jag inte dessa "stadgar" är det minsta dumt.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Tvångsomhändertagande är inget som görs för att "vissa saker" inte är som de skall utan används vid akuta grov vanvårdsfall eller långvariga ärenden där det inte går att få till någon ändring.
Normalt om ngt inte är som det ska blir det ett föreläggande el ev bara ett påpekande.
Är det en mänsklig rättighet att få sköta djur hur som helst?
PL
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Då utnyttjar man det utrymme som finns i förslaget o har kvar den täta mellanväggen.
PL
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Idag ja. Men med nya regler så ändras allt.
Tex. har du en hbl med fyror i hov. Och vägrar göra glipan under boxen till reglerat mått, säg att det diffar 10 mm.
Detta kan då gå till domstol och med förlust där vet man inte idag vad systemet är berett att göra för att driva igenom ohörsamhet.
Hur långt kommer systemet att gå bara för att driva sin vilja igenom i skit ärenden.
Systemet kommer att bygga på folks skräck för domstolar och straff.
Så en total vägran att ta bort 10 mm som inte har nån minsta betydelse kan ställa nån utanför.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Dina inlägg är snarare baserade på DIN skräck för regler o myndigheter än på ngn trolig framtid.
Vad beträffar ditt exempel så är det en avvikelse som skulle kunna acceperas om du lyckas övertyga myndigheten att det aldrig kommer att stå en mindre häst där för då kan 10 mm fel plötsligt innebära en katastrof.
Man har några vändor på sig att överklaga innan det ställs på sin spets, om man då är för tjurig o hellre väljer att bli rättshaverist så är det ett problem i vilket samhälle o inom vilket område som helst.
PL
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Jag undrar hur man om lagen går igenom klarar att följa både punkt 2 och 3 om man har en häst som är skitelak mot andra, två boxar bredvid varandra och bara två hästar?
De måste ha fysisk kontakt, men får inte om den ena hästen är aggressiv mot den andra ha dem så den ej aggressiva skadas? Hur man än vänder sig har man ju arslet bak i det fallet! :smirk:

Och hur gör man med hingstar som inte kan umgås med en granne i boxen om den har direktkontakt? Kastrerar för att följa lagen eller?
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Min häst skulle inte lida ett dugg om han bodde i en box utan galler mot grannen. Däremot skulle grannen inte kunna nyttja runt 1,5 meter av sin box som angränsade mot min kuse.
Min pålle är ranghög och för det mesta snäll mot andra hästar. Men ibland (jag gissar att det är för att "tala om" att han är ranghög) så gör han ett rejält utfall mot hagkompisarna (så har han alltid gjort) och sätter tänderna i dem rejält. Om de inte är kvicka nog att flytta sig vill säga.

Pålle i fråga är uppvuxen i lösdrift, gick i flock med blandade åldrar och storlek på hästarna tills han var runt 9 år, då har han av praktiska skäl haft en kamrat i hagen. Han har aldrig gått i ngn liten gräslös rasthage, och han är ute varje dag.
Han har sedan han blev runt 5 år haft detta beteende.
Så "uppvuxen i flock" är ingen garanti för att hästarna i alla lägen "kramar varandra"...
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Men eftersom andra punkten inte gäller om det är uppenbart olämpligt att hästarna har fysisisk kontakt är det ju inget problem! Är det ingen som kan läsa först o argumentera sen?
PL
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Det har du väl redan fått svar på...;) :D
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Jag har INTE läst. För min dator vill inte öppna dokumentet (eller vad det är)
Jag har bara läst vissa delar av förslaget i tidningar mm.

Men jag är lite rädd för att det ska bli millimeterstyre.

Om man har en box som inte gränsar till en annan box......hur gör man då? :(
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Nähä.......? :D
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Immer skrev:
Min Best stod under ett par års tid inackorderad i ett stall där man hade hela väggar upp till tak mellan boxarna :crazy: . Dock var boxdörrarna sådana att de kunde stå med huvudet utanför och kolla in varandra på avstånd.....

Immer

Om jag fick välja skulle jag ha helstängt mellan hästarna men givetvis ska dom kunna se varandra ut över dörrarna.

I det stall jag jobbade i förut så var hela väggarna täckta med plankor mellan boxarna, men mitt på väggen satt det ett "fönster" av galler så dom kunde se varandra. Så har vi även i det nya stallet på gården där jag har min häst(min står dock i det gammla) men då har dom satt igen gallren för att hästarna trivs bäst så.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Nä det blir ingen katastrof.
Ska man ha en regel om höjd under boxdörr så räker det med en anvisning om att glipan ska vara mindre än att hästen i boxen kan få igenom en hov. Mer behövs inte.
Man kan inte stifta lagar om saker som skulle kunna intfäffa. I så fall så är det rätt mycket som ska ändras, tex. så ska du lämna tillbaka körkortet redan nu. För nån gång kan du missa en 30 skylt och åka dit på fortkörning med påföljd att körkortet ryker.
När vi ska ha en föling så åker det dit en bräda under dörren.
För övrigt vill jag ha in luft den vägen. Kall luft är som bekant tyngre och det gör att det blir cirkulation i boxen. Självklart kan det ordnas på andra sätt, men nu har jag det så och kommer att fortsätta. Ingen politiker ska tala om för mig hur jag ska ha mitt stall.
För glöm aldrig, DSM är en konstruktion. JBV skulle kunna ha fått direktiv för samma sak.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Knapplån.

Som synes av diskussionen finns en massa erfarenheter av kontakt/inte kontakt mellan boxar och alla har olika åsikter.

Jag menar att man inte kan stifta lagar på åsikter. Kommer nya lagar om hästhållning ska de baseras på forskning. Jag skulle vilja se den forskning som visar att hästar som bara ser varandra, men inte har kontakt i boxarna, mår så mycket sämre att det måste stiftas lagar om det.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Det man kan se är ju att hästar som KAN ha fysisk kontakt, till exempel går i samma hage, också har det i stor utsträckning. De kliar varandra, viftar bort flugor åt varandra, småbråkar/leker osv. Det ingår med andra ord i hästars naturliga beteende att ha fysisk kontakt med varandra, och eftersom det i svensk djurskyddslagstiftning står att djur skall hållas så att de kan utöva sina naturliga beteenden, så är det kanske inte direkt konstigt med förslag som syftar till att de skall kunna det i större utsträckning än vad många hästar kan idag....
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Fel fel fel, svensk djurskyddslagstiftning är inte alls för att ge djuren ett naturligt levnads sätt. Vore det så skulle ingen få ha innekatt.
Svensk djurskydd är bara folk som har för lite att göra och kan inte ha ett meningsfullt liv på egen hand. Sen skapas ett mode. Och det är där vi är nu Djurskydd har blivit mode.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Roheryn skrev:
Det man kan se är ju att hästar som KAN ha fysisk kontakt, till exempel går i samma hage, också har det i stor utsträckning. De kliar varandra, viftar bort flugor åt varandra, småbråkar/leker osv. Det ingår med andra ord i hästars naturliga beteende att ha fysisk kontakt med varandra, och eftersom det i svensk djurskyddslagstiftning står att djur skall hållas så att de kan utöva sina naturliga beteenden, så är det kanske inte direkt konstigt med förslag som syftar till att de skall kunna det i större utsträckning än vad många hästar kan idag....
Då är ju nästa steg ganska naturligt. Ett förbud mot att stänga in hästar i boxar tex.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Jep, och sen förbud att ha staket. Tänk om det finns ett brunstigt sto innom håll. Klart att hingsten ska få utöva sitt naturliga beteende och gå dit och betäcka.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 534
Senast: Grazing
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Som rubriken lyder. Har två hästar i ett litet stall, inne är det bara dom två men ute går de bredvid andra hästar. Problemet är att de...
2
Svar
21
· Visningar
4 867
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp