Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Inse att kraven för olika djurslag inte går i takt, skall man skita i förändringar för att det inte hela tiden blir rättvist?
Vad beräffar tex kor har kravet på utegång funnits i många år medan hästar kunnat stå uppbundna inne 24/365.
Vad gäller kor finns en stadig utveckling mot lösdrift varför det idag inte anses finns ngt akut behov för nya regler i den riktningen.
PL
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Jag är hemskt ledsen att jag inte kan ge dig länken. Jag tog del av den här rapporten på en föreläsning av nämnda person för snart två år sen så det är inget jag har läst på internet men om den finns där är det nog på Danmarks motsvarighet till SLU. DKV?
Tror hon jobbar på SLU nu faktiskt så jag kan se om jag kan få tag i den.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Jodå jag kan läsa, det lärde jag mig innan jag började första klass. Men då försöker jag ställa frågan så att de som inte har samma slutledningsförmåga som mig förstår: alla som har stall där hästarna inte får ngn fysisk kontakt med grannen hävdar att samtliga hästar är olämpliga att ha kontakt med annan häst. Och då följs lagen som den ska?

Och hur gör man om man bara har två boxar i ett stall och de är mittemot varandra? Gör stallgången farligt smal så hästarna når varandra?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Jag vet inte hur det är tänkt, om det ev räcker att de går i samma eller angränsande hage dagtid.
PL
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

De flesta hästarna i vårat stall har en granne som de kan hälsa på om de vill. Det är skiljeväggar med galler högst upp så de kan nosa på varandra, likaså kan de nosa på varandra om de stoppar ut näsorna på boxarnas framsidor. Det tycker jag ger trygghet i stallet och skulle gärna utforma mina boxar likadant den gång jag får möjlighet att bygga ett eget stall!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 862
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 534
Senast: Grazing
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Som rubriken lyder. Har två hästar i ett litet stall, inne är det bara dom två men ute går de bredvid andra hästar. Problemet är att de...
2
Svar
21
· Visningar
4 867
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp