Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

*knapplån*
Fri tillgång på stråfoder dygnet runt - inga hästar får stå på spån, måste vara halm eller fri tillgång på hö?
Hästar skall gå på bete på sommaren?
Hagens minimum 1 ha/häst?
Hästars svans måste vara längre än till hasen (får inte klippa ardenners svansar traditionsenligt)?

Många av oss följer kanske ovanstående utan att tänka på det. Måste vi lagstifta om det bara för att många av ovanstående saker är bra för hästarna?
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Fri tillgång på hö är inte bra för alla hästar.
Ett stort problem för dagens hästar är fetma och fång, knappast att de är utmärglade.
Risk för ledinflammationer etc ökar också med feta hästar.
Hästen är skapad för att söka föda 20 timmar per dygn, inte för att äta 20 timmar per dygn.

Om det är naturlighet som eftersträvas så borde man väl förbjuda klippning av hästar.
Får jag i framtiden klippa min hästs man - den används ju som ett skydd mot flugor...?
Får jag sätta på täcke på en häst - det är ju inte heller naturligt...?
Egentligen bör vi väl bara hålla gotlandsruss och nordsvenskar och fjordingar här, det är ju våra NATURLIGA hästraser.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

jennyjenny skrev:
*knapplån*
Fri tillgång på stråfoder dygnet runt - inga hästar får stå på spån, måste vara halm eller fri tillgång på hö?
Hästar skall gå på bete på sommaren?
Hagens minimum 1 ha/häst?
Hästars svans måste vara längre än till hasen (får inte klippa ardenners svansar traditionsenligt)?

Många av oss följer kanske ovanstående utan att tänka på det. Måste vi lagstifta om det bara för att många av ovanstående saker är bra för hästarna?
Varför skulle hästar inte få stå på spån?

Och vad är det som säger att man måste ha 1 ha/häst. Är det ett ha bördig åkermark per häst som avses så blir det en otroligt fet häst. Är det å andra sidan mager betesmark så kanske det är för lite bete.

Så allt går inte att på ett enkelt sätt detaljreglera.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Det står faktiskt i djurskyddslagen att djur skall kunna BETE SIG naturligt. Det kan de, anser jag, även om de råkar ha täcke på sig, vara klippta eller gå innanför staket. Det står nämligen inte i djurskyddslagen att de skall kunna "leva naturligt" i den meningen att de skall leva som om de vore vilda. Vore det så, skulle vi givetvis inte kunna ha djur alls. Men en flock med tamhästar som går och betar i en hyfsat stor hage, de BETER SIG naturligt även om de nu råkar ridas ibland, eller ha klippta manar eller vad det nu kan vara. En häst som hålls i box dygnet runt, för att ta ett exempel, den har inte möjlighet att bete sig naturligt (eftersom det naturliga beteendet bl.a. består i social samvaro med andra hästar, möjlighet till rörelse, och möjligheter till sökande efter föda).
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

TomasN skrev:
Varför skulle hästar inte få stå på spån?

Och vad är det som säger att man måste ha 1 ha/häst. Är det ett ha bördig åkermark per häst som avses så blir det en otroligt fet häst. Är det å andra sidan mager betesmark så kanske det är för lite bete.

Så allt går inte att på ett enkelt sätt detaljreglera.

Precis så jag menar. I mitt inlägg framgick nog inte att det var lite ironiskt med mina förslag ;) ...
Jag motsätter mig detaljregleringen i det nya förslaget nämligen och gav exempel på vad som kan komma härnäst. Du skrev kanske nästa förslag på lagar från djursyddsmyndigheten kan vara att förbjuda boxar så att alla hästar skall gå på lösdrift. Det är ju väldigt naturligt men det passar inte alla hästar eller hästägare. Jag bara hängde på och föreslog fler saker som kan vara bra för hästar på papper, men som är idiotiska att sätta i paragrafer eftersom det är så olika för hästar och hästägare.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Aha jag misstänkte att du var ironisk men visste ändå inte säkert.

Då är vi inne på samma linje!

Och varför är det samma strikta linje som gäller mitt stall där hästarna nästan aldrig är som på ett stall där hästarna är 23 timmar per dygn?
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Lahtel skrev:
Hur har man kontakt genom galler? :angel:
Skämt åsido, vad jag värjer mig emot i detta är detaljstyrningen, och som någon påpekat så går punkt två och tre stick i stäv med varandra.


Svar: Ja
som den hästmänniska du verkar vara så bör du vid detta laget veta att hästar kommunicerar med kroppsspråk och det är förmodligen det som menas, fysisk kommunikation/kontakt är inte nödvändigtvis att hästarna ska kunna klia varandra, utan just bara blåsa på varandra, se varandra och snabbt kunna uppfatta den andra hästens signaler om denne visar några med kroppen..
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

lånar knapp

Jag får inte reglerna att gå ihop. På ett ställe står det att det inte är ett absolut krav att hästar skall hållas tillsammans med artfränder.

Betyder det att hästen skall ha möjlighet att ha social kontakt med tex en ko i stallet?

Om det är så viktigt med social kontakt mellan hästar att de måste ha kontakt i stallet, varför blir det inte ett absolut krav på hästkompisar i hagen?

Nej jag får inte ihop det här.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

BeastieBabe skrev:
Svar: Ja
som den hästmänniska du verkar vara så bör du vid detta laget veta att hästar kommunicerar med kroppsspråk och det är förmodligen det som menas, fysisk kommunikation/kontakt är inte nödvändigtvis att hästarna ska kunna klia varandra, utan just bara blåsa på varandra, se varandra och snabbt kunna uppfatta den andra hästens signaler om denne visar några med kroppen..

Ok, visa mig forskning som visar att hästar som kan blåsa på varandra i stallet mår bra medan hästar som bara kan se varandra/blåsa på avstånd i stallet mår dåligt.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Lahtel skrev:
Ok, visa mig forskning som visar att hästar som kan blåsa på varandra i stallet mår bra medan hästar som bara kan se varandra/blåsa på avstånd i stallet mår dåligt.
INGEN kontakt betyder HELVÄGGAR mellan alla boxar och INGEN häst att blåsa på..

men du tycker alltså att det ska vara helväggar och noll fysisk kontakt eller? vad vill du får ut av ditt inlägg till mig?

i mindre stall med bra flockhållning går det oftast utmärkt att ha stall helt utan galler..

i större stall där hästarna inte alltid går i hage tillsammans med sina boxgrannar (pga för många hästar i varje hage t.ex) kanske en del hästar inte alls går ihop och man behöver galler för att hästarna inte ska skada varndra vid fodringar (en ensam person fodrar inte 30 hästar på 10 sekunder precis, det tar nog 10 min för sista hästen att få hö från det att första hästen fick, på den tiden kan MYCKET hända om hästarna småbråkar..

och en del individer blir alltid arg på sina boxgrannar och bråkar extremt mycket med dom vid fodringar och annat så att det blir lugnare att ha helväggar och ingen boxgranne att blåsa på, utan bara se de 3 hästarna mittemit över stallgången..



hursomhelst tycker jag att man ska se till hästens bästa i alla situationer.. bara för att ett litet stall med 3 islänningar funkar fint betyder inte det att alla sådana fungerar till 100%



och skulle man alltid se till hästens bästa skulle spiltor inte vara förbjudna att bygga, för det finns ingen som helst forskning eller bevis för att hästar i spilta mår sämre än boxhästar(specifikt boxhästar, inte lösdrift, utan BOXuppstallning)..
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Det finns faktiskt forskning som talar för att hästar i box mår bättre än hästar i spilta, att hästar i spilta ägnar mer tid ät att vara vaksamma.
Jag har inte referenserna men de går nog att få från DSM
PL
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Det har även gjorts forskning i Danmark just gällande behovet av fysisk kontakt. Där stallade man ett antal hästar i en gemensam stor box nattetid och ett antal hästar i varsin box med galler emellan. Deras beteende studerades sedan när de släpptes ut och de hästar som stått i egen box utövade en betydligt större tid med fysisk kontakt när möjligheten gavs ute än de som som även stått tillsammans nattetid. Detta tyder på ett uppdämmt behov av fysisk kontakt.

Logiskt borde det väl bli än mer om de inte kunde ha kontakt alls nattetid som blir fallet med hela väggar.

Denna rapport borde kunna hittas på Danmarsk motsvarighet till SLU, det var en Janne Christiansen Winter som bla deltog i försöket.
Man kan tolka det som man vill, om hästen anses må dåligt men optimalt är inte ens galler.

Galler känns dock som en hyffsad kompromiss mellan hela väggar och helt öppet, förutsatt att de får möjlighet till fysisk kontakt ute i hagen dagtid.

Tycker hur som att det är intressant att se att hästar påverkas mer än vad vi vill tro även med de små inskränkningar vi gör för dem, varför då göra dem ännu större?
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

"Om man har en box som inte gränsar till en annan box......hur gör man då? :([/QUOTE]"

Lånar din fråga...
Är det någon som kan svara på frågan ovan?
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

peter_lundin skrev:
Det finns faktiskt forskning som talar för att hästar i box mår bättre än hästar i spilta, att hästar i spilta ägnar mer tid ät att vara vaksamma.
Jag har inte referenserna men de går nog att få från DSM
PL
har mailat jordbruksverket få se om dom vet vart jag kan få tag på rapporten..

dock har jag sett tvärtom, spilthästar som sover tryggt liggandes som bara kisar med ena ögat för att se vad som händer, medans en boxhäst reser sig direkt när man går i stallgången.. då skiljer det 5-10 meter mellan spiltdelen och boxdelen, och det är inte mer eller mindre spring eller oväsen på endera delen..
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Kirre skrev:
Det har även gjorts forskning i Danmark just gällande behovet av fysisk kontakt. Där stallade man ett antal hästar i en gemensam stor box nattetid och ett antal hästar i varsin box med galler emellan. Deras beteende studerades sedan när de släpptes ut och de hästar som stått i egen box utövade en betydligt större tid med fysisk kontakt när möjligheten gavs ute än de som som även stått tillsammans nattetid. Detta tyder på ett uppdämmt behov av fysisk kontakt.

Logiskt borde det väl bli än mer om de inte kunde ha kontakt alls nattetid som blir fallet med hela väggar.

Denna rapport borde kunna hittas på Danmarsk motsvarighet till SLU, det var en Janne Christiansen Winter som bla deltog i försöket.
Man kan tolka det som man vill, om hästen anses må dåligt men optimalt är inte ens galler.

Galler känns dock som en hyffsad kompromiss mellan hela väggar och helt öppet, förutsatt att de får möjlighet till fysisk kontakt ute i hagen dagtid.

Tycker hur som att det är intressant att se att hästar påverkas mer än vad vi vill tro även med de små inskränkningar vi gör för dem, varför då göra dem ännu större?
mer utevistelse kanske kan vara lösningen.. det framgår inte hur pass mycket tid som ägnades åt fysisk kontakt ute i hagen och hur länge de var där..

och behovet av fysisk kontakt kanske tillfredsställs på 6-8 timmar i hagen.. har man då hästarna ute 12-14 timmar så borde man juh inte ligga sömnlös och oroa sig för hästarna på natten.. (jag menar här givetvis med galler emellan stallplatserna, inte total avskildhet)

vet som sagt inte vad som finns med i den rapporten du pratar om..
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Dom vet säkert inte, det är Djurskyddsmyndigheten du skall fråga!
PL
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Det står säkert i rapporten det där med tider, har det inte själv i minnet.

Bara intressant att vårt sätt att stalla hästar faktiskt påverkar dem. Sen som jag skrev är frågan just om man kan klassa det som att de mår dåligt OM de ges tillräcklig möjlighet att uppfylla dagsbehovet av fysisk kontakt koncentrerat ute i hagen. Mer utevistelse, javisst! Men på något sätt brukar hur man vill hålla hästarna inne följa hand i hand med åsikten att hästarna inte behöver vara ute så mycket och då blir ju summan inte så bra.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

...sedan finns ju också det rätt utbredda fenomenet en hage - en häst, och då ger man ju inte hästarna möjlighet till fysisk kontakt ute i hagen heller....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 862
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 534
Senast: Grazing
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Som rubriken lyder. Har två hästar i ett litet stall, inne är det bara dom två men ute går de bredvid andra hästar. Problemet är att de...
2
Svar
21
· Visningar
4 867
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp