Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

..sedan finns ju också det rätt utbredda fenomenet en hage - en häst,

Lätt ordnat, man lånar grannens hingst och släpper den till sin hingst.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Min gamla pappa tycker att allt detta är jättebra förslag, han har bara ett inlägg och det är att det ska gälla människor, inte hästar. Han väntar tålmodigt på att det ska bli lag på att gamla människor skall ha rätt att komma ut på dagarna och att man skall kunna ha fyskiskt kontakt med andra människor. Jag tänkte nästan föreslå honom att komma och bo i mitt stall, där får han både tillsyn, omtanke och utevistelse.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Varför människor o INTE hästar? Varför skall det ena utesluta det andra?
PL
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Man är sin art närmast. Först ska vi ta hand om oss själva.
En häst oasett hur du sköter den lämnar dig för sin art.
Att vi inte tar hand om våran art först är en defekt av dålig uppväxt och uppfostran.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

peter_lundin skrev:
Dom vet säkert inte, det är Djurskyddsmyndigheten du skall fråga!
PL
ja, dom skickade mitt mail vidare iaf.. det var svårt att hitta en mailadress till djurskyddsmyndigheterna så därför åkte inte mailet direkt dit..
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Kirre skrev:
Det står säkert i rapporten det där med tider, har det inte själv i minnet.

Bara intressant att vårt sätt att stalla hästar faktiskt påverkar dem. Sen som jag skrev är frågan just om man kan klassa det som att de mår dåligt OM de ges tillräcklig möjlighet att uppfylla dagsbehovet av fysisk kontakt koncentrerat ute i hagen. Mer utevistelse, javisst! Men på något sätt brukar hur man vill hålla hästarna inne följa hand i hand med åsikten att hästarna inte behöver vara ute så mycket och då blir ju summan inte så bra.
är det bara jag som tycker att man själv ska länka till rapporten som man har som källa? så att andra slipper leta sig blåa efter den..

referar man till en forskningsrapport så ska man se till att andra kan läsa den direkt..

jag har juh fått vänta mer än 20 timmar för att få tag på forskningsrapporten som PL hänvisar till..
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Ja du tycker fortvarande att så länge allt inte är perfekt för människor så skall vi skita i vad folk gör med sina djur!
Har vi inget ansvar för våra tamdjur tills dess?
Är detta i försvar för din egen hästhållning eller vem försvarar du egentligen?
PL
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Det finns en hel del forskningsunderlag bakom de nya reglerna o jag vet inte om DSM har resurser att fixa fram detta på stört.
PL
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

hur har du fått tagit del av forskningsrapporterna då?
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

peter_lundin skrev:
Det finns en hel del forskningsunderlag bakom de nya reglerna o jag vet inte om DSM har resurser att fixa fram detta på stört.
PL
Du brukar ju ha ett vettigt resonemang bakom dina argument även om jag inte alltid håller med. Nu känner jag dock att du försvarar DSM lite av princip. Som att de per definition alltid vet vad de håller på med.

Tycker inte du också att en del i reglerna är lite märkligt? Varför trycker man så hårt på social kontakt melllan boxar när man inte ens kräver sällskap med en artfrände? Varför finns inga krav på kontakt nos mot nos vid hagvistelsen?

Hur rimligt blir kravet på kontakt mellan boxar om hästen går ihop med kor tex? Är det ens en lämplig miljö för en häst att vistas i ett kostall.

Om hästarna tex är ute 16 timmar i flock och inne i 8 timmar i box där de inte kan nosa på varandra. Är inte det bättre än 23 timmar i box där de kan nosa på varandra? Eller är alternativet med box där de kan nosa på varandra men hagar med en häst i varje hage?

Nej jag tycker att mycket i det nya förslaget verkligen är bra men delar är faktiskt ologiska. Håller du med eller vad är dina motatgument?

För att undanröja misstankar om att jag talar i egen sak så kan jag upplusa alla om att vi har galler som medger kontakt för hästarna. De få gånger boxarna ens används.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Människans frihet.
Och till en del handlar detta om livsåskådning också. Vissa människor anser djuren vara lika högt stående som människan, andra att det är en skillnad. Men idag vill dom som anser djuren vara lika tvinga alla att följa detta. Med lagar och tvångsmedel ska man tvinga andra att följa sin åskådning. Och du går långt fram i kön för att tvinga. Alla som är emot dig klassar du ner. Det är ingen beundransvärd egenskap. Sen har du en svans av likasinnade som hänger på. Och får man medhåll så är det lättare att fortsätta. Men erfarenheten visar att när det blir motvind så skingras dom.
Ansvar är en sak men att tvinga på andra sin syn på det är oetiskt.
Så länge dom som hittar på inte kan tillräckligt så ska dom förhindras att stifta regler. När dom kan tillräckligt så kommer reglerna att se helt annorlunda ut.
Detaljsyrtningen visar på stora brister i logik och kunskap.
Och nu borde ingen ha minsta tvivel om denna regerings verkliga eganskaper. Det kan knappast behövs fler affärer för att alla ska inse att dom är där bara för sin egen skull.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

peter_lundin skrev:
Ja du tycker fortvarande att så länge allt inte är perfekt för människor så skall vi skita i vad folk gör med sina djur!
Har vi inget ansvar för våra tamdjur tills dess?
Är detta i försvar för din egen hästhållning eller vem försvarar du egentligen?
PL
Här håller jag helt med dig!

En myndighet skall hålla på med det den är till för och inget annat. Det vore mycket anmärkningsvärt om DSM skulle skriva föreskrifter om äldreboenden tex. Det vore till och med sensationellt!
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Varför inte lägga ner tid på viktigare grejjer som att verkligen sätta dit de som DEFINITIVT inte behandlar sina djur bra i stället för att stifta om en sån grej att hästar måste kunna ha fysisk kontakt om det inte är direkt olämpligt?
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Jag är väl medveten om att förslaget är en kompromiss framarbetat i samarbete med hästorganisationer mfl vlket resulterat i en del logiska kullerbyttor ffa i avd om social kontakt, det var ännu knepigare i det försla jag såg i mars. Detta har jag påpekat tidigare.
Jag försvarar definitivt inte DSMs ställningstagande när det gäller Revingehed el agnfisk men hästförslaget tycker jag faktiskt i det hela är bra o genomtänkt. Jag har ingen anledning att försvara det av princip däremot finns det helt klart de här som dissar det av princip.
PL
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Det slår mig lite konstigt att de som aktivt protesterar mot det överförmynderi som håller på att lagstiftas om är människor som har mycket erfarenhet och kunskap om vad man faktiskt diskuterar här, nämligen hästhållning. Även om redhorsefarm många gånger har en stöddig attityd så har han rätt i mycket av det han säger.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Nej men vissa delar nämndes av den etolog som var med o presenterade förslaget för oss.
PL
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

peter_lundin skrev:
Ja du tycker fortvarande att så länge allt inte är perfekt för människor så skall vi skita i vad folk gör med sina djur!
Har vi inget ansvar för våra tamdjur tills dess?
Är detta i försvar för din egen hästhållning eller vem försvarar du egentligen?
PL

Jag tycker inte att det är fel att hästar får det bättre, men vänder mig mot att det krävs en "lyxtillvaro" för just hästar som inte alls anses rimligt för andra djur. Är det verkligen så himmellsvid skillnad mellan de behov hästar har och behoven hos får, grisar och kor?

Helt fel att ställa en häst i spilta med daglig ridning och ett par timmar i hage men OK att ha en ko bunden i månader?

Fel att klippa känselhåren av en häst men OK att kapa morrhåren på katten -eller finns det redan ett förbud där?

OK med en helt ensam get eller en minigris ensam i en lägenhet hela dagen? En ensam hushållsgris i en box med täta mellanväggar är också mindre dåligt än en ensam häst?

Hur många får, som inte får gå ut, får man ha på samma golvyta som gruppbox för 10 shettisar med daglig utevistelse?

Nej, jag tycker att man sätter ribban väldigt högt för just hästar, som redan i dag har en förhållandevis bra standard, i stället för att höja nivån för de djur som har det sämst. Ökad burstorleken för råttor och marsvin (men kanske inte till vad som krävs för att hålla igelkott...) och färre höns/m2 känns mycket mer angeläget för mig, än att tvinga hästägare sätta galler i täta boxväggar i stall som för övrigt är bra!

Jag tycker faktiskt det är stötande att vissa djurägare ska kunna åläggas en lägsta godtagbara standard för djurhållningen som är betydligt högre än den som gamla och handikappade anses ha rätt till.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Mycket bra inlägg!

Som tidigare varit uppe handlar det också om detaljnivån på lagstiftningen.
Och ju mer detaljerade lagar desto svårare att få till ett laglydigt liv.

Om man jämför skötsel av hästar med ansvar för barn:

"Man ska inte lägga en fuktig vojlock på ryggen på hästar".

Motsvarande lagar för barn borde då vara:
Ett barn får inte ha en fuktig blöja på sig.
Man kan fortsätta på samma linje:
Barn får inte vistas i rum där saker finns som kan skada dem.

Jag tror att det skulle bli ramaskri om våra lagar började se ut på ovanstående sätt.
 
Sv: Hästarna ska ha fysisk kontakt med varandra i stallet?

Jag tror mer att det menar att hästarna ska kunna se , nosa på varandra så att inte de är hela väggar melaln dem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 862
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 534
Senast: Grazing
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Som rubriken lyder. Har två hästar i ett litet stall, inne är det bara dom två men ute går de bredvid andra hästar. Problemet är att de...
2
Svar
21
· Visningar
4 867
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp