Hästar på lösdrift

MML

Trådstartare
Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma. Vår tanke är att ha en lösdrift, men även uteboxar (och på sikt kallstall) att använda vid behov. Min bekanta tyckte att det var modigt, eftersom hennes uppfattning var att "många hästar klarar inte att gå på lösdrift". Jag undrade lite försiktigt vad hon tänkte på då, och hon menade att det är "väldigt vanligt" att hästar på lösdrift inte kan slappna av, blir stressade o. s. v.

Det här är ju inte riktigt den bild jag har av lösdrift - men jag har å andra sidan aldrig haft häst på det sättet. Men, som jag har förstått det trivs de allra flesta hästar bra på lösdrift. Är det en missuppfattning?

Jag funderar på om hennes erfarenhet kommer från "dåliga" lösdrifter - kanske otillräckliga ytor, dåliga rutiner, hästar som inte trivs tillsammans eller liknande. Då kan jag tänka mig att hästarna lättare blir stressade och inte kan slappna av, kanske? Eller är jag naiv, och har en förskönad bild av hästhållning på lösdrift?

Våra hästar är/kommer vara ponnyer av robust modell. Min är en tinkerkorsning, och vi vill ha någon liknande typ av ponny till dottern. Bör vi räkna med att det kan bli svårt för dem att bo på lösdrift, eller är det mest sannolikt att det kommer att gå bra?
 
Det kommer med allra största sannolikhet att gå alldeles utmärkt. Jag tror de hästar som inte funkar på lösdrift inte gör det av väldigt specifika och individuella skäl, ungefär som de hästar som absolut inte funkar i uppstallning. De flesta går bra i den miljön också.
 
Senast ändrad:
Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma. Vår tanke är att ha en lösdrift, men även uteboxar (och på sikt kallstall) att använda vid behov. Min bekanta tyckte att det var modigt, eftersom hennes uppfattning var att "många hästar klarar inte att gå på lösdrift". Jag undrade lite försiktigt vad hon tänkte på då, och hon menade att det är "väldigt vanligt" att hästar på lösdrift inte kan slappna av, blir stressade o. s. v.

Det här är ju inte riktigt den bild jag har av lösdrift - men jag har å andra sidan aldrig haft häst på det sättet. Men, som jag har förstått det trivs de allra flesta hästar bra på lösdrift. Är det en missuppfattning?

Jag funderar på om hennes erfarenhet kommer från "dåliga" lösdrifter - kanske otillräckliga ytor, dåliga rutiner, hästar som inte trivs tillsammans eller liknande. Då kan jag tänka mig att hästarna lättare blir stressade och inte kan slappna av, kanske? Eller är jag naiv, och har en förskönad bild av hästhållning på lösdrift?

Våra hästar är/kommer vara ponnyer av robust modell. Min är en tinkerkorsning, och vi vill ha någon liknande typ av ponny till dottern. Bör vi räkna med att det kan bli svårt för dem att bo på lösdrift, eller är det mest sannolikt att det kommer att gå bra?

Det kommer nog gå utmärkt ska du se!

Vi har haft massa hästar på både lösdrift och på stall. Det är väldigt individuellt men har nog bara träffat en häst som absolut inte kunnat anpassa sig på lösdrift.

Precis som att min tävlingshäst inte mår särskillt bra på box oavsett om hon går ut 07 och går in 21. Hon vill bo utomhus och är annars en marodör. Tar sönder saker, biter på trä, leker med vatten koppen osv osv. Trots fritillgång på mat, hönät, leksaker och ja allt 😅

Vintertid när Hagen är tråkig i lösdriften tuggar hon tyvärr på trät då också.. Men hon är iaf lugn och stabil 👌
 
Det passar säkert bra! , de flesta hästar mår bra av den hästhållningen men hästar är ju individer med såklart ☺️.

Mina gamla gubbar var lite svåra att synka; min fjordvalack tyckte box var värdelöst före frosten kom medan foderhästen tyckte det var dags att sova inne slutet av sommaren 😅.

Min nuvarande fjordhäst upplever jag uppskattar mest att ha sin egna box att koppla av i men har fungerat fint på lösdrift med en period (1,5 år hitills på förra stallet). :)
 
  • Gilla
Reactions: MML
Jag bor i Norrbotten och här tycker jag inte att det är shysst att hävda att alla hästar mår bra på lösdrift. Det blir liksom alltid under -30C någon period. En del raser är avlade för och anpassade för klimat där det aldrig ens blir minusgrader. Att låta dom vila ut på box emellanåt är GOD hästvälfärd, och att täcka sin häst utefter individens behov oavsett ras är jätteviktigt.

Min kigermustang (dom är från Oregon) sätter vinterpälsen i fel rytm mot vintern häruppe. Han behöver därför täckas fram till efter jul ungefär, och så vill han ha täcke om det blir under -25C. Han tycker också om att sova på box ibland, men inre varje natt. Medans min shettis varken behöver eller vill ha täcke, och tycker att 10 min på box är allt man kan stå ut med.

Har man en gammal häst, underviktig, dålig päls etc så kan det också bli för tufft vintertid. Att överleva är inte samma sak som att må bra.

Men generellt sett så är min upplevelse att de allra flesta hästar kan trivas på lösdrift om man ser till att tillgodose deras individuella behov. Nog stor hage, en bra ligghall där alla får plats på ett avslappnat vis (eller flera hallar), ingen trängsel vid vattenkar och hö, och täcka efter behov är grunden - och för frusna individer, tillgång till box när det blir tuffa tider.
 
Rätt anpassad lösdrift (som @skiesabove är inne på) så passar det nog de flesta :)

Min stora mår helt klart bäst när han kan gå ute, mer harmonisk och bättre i kroppen. Han är en typiskt "stressad" (nervös, nervig osv) häst så egentligen den din bekant tycker ska stå på box.
Lilla blir vansinnig efter en kvart på box (eller när höet tar slut) och vill också helst gå ute. Mest för att hon vill bestämma över sig själv tror jag.

Är aldrig orolig för att det inte ska funka med nya hästar i lösdriften, bara flyttat hit vanliga hästar som är vana att gå i hage dock - hade det kommit någon från Europa uppvuxen på enbart box kanske jag funderat mer över det.
 
Jag har mina på lösdrift, men tar in dom ett par timmar nästan varje dag. Första året med detta par, så nyen som är van att sova på box fick sig lite omställning 😅
Nu på sommaren så har jag tagit in dom mitta dan för att få vila svansarna och sova i lugn och ro. Visst, mitt stall blir varmt, men är iaf lugnt.

Sen så får dom sova inne ibland när vädret så säger och mitt schema tillåter. Tar då oftast in vid typ 22 å ut vid 8-9. Blir ju så mycke mocka å ha dom inne hela natten 🙈 mycke smidigare med typ 3h..😅

Dom kommer att få komma in och äta sin krubbmat varje dag, för nyen som behöver det mest blit så lättstörd ute och äter inte upp, och den andre kommer och försöker sno 🙈
Så då känns det enklast att ta in och passa på att plocka av ev. täcken å borsta å så.

Känner helt klart att de finns de hästar som inte passar på lösdrift, men tror sällan det har och göra med själva "gå ute dygnet runt" delen. Dom håller sig ju mycke bättre i form ute och passar på att snooza inne.
 
Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma. Vår tanke är att ha en lösdrift, men även uteboxar (och på sikt kallstall) att använda vid behov. Min bekanta tyckte att det var modigt, eftersom hennes uppfattning var att "många hästar klarar inte att gå på lösdrift". Jag undrade lite försiktigt vad hon tänkte på då, och hon menade att det är "väldigt vanligt" att hästar på lösdrift inte kan slappna av, blir stressade o. s. v.

Det här är ju inte riktigt den bild jag har av lösdrift - men jag har å andra sidan aldrig haft häst på det sättet. Men, som jag har förstått det trivs de allra flesta hästar bra på lösdrift. Är det en missuppfattning?

Jag funderar på om hennes erfarenhet kommer från "dåliga" lösdrifter - kanske otillräckliga ytor, dåliga rutiner, hästar som inte trivs tillsammans eller liknande. Då kan jag tänka mig att hästarna lättare blir stressade och inte kan slappna av, kanske? Eller är jag naiv, och har en förskönad bild av hästhållning på lösdrift?

Våra hästar är/kommer vara ponnyer av robust modell. Min är en tinkerkorsning, och vi vill ha någon liknande typ av ponny till dottern. Bör vi räkna med att det kan bli svårt för dem att bo på lösdrift, eller är det mest sannolikt att det kommer att gå bra?
Det är absolut många hästar som inte kan gå på lösdrifter om det finns resursbrist. Resurserna är ligghallen, vatten, mat och eventuellt passager till dessa ställen. De flesta lösdrifterna jag har sett i mitt liv är tyvärr allt annat än genomtänkta. Det är ofta för liten ligghall, jordbruksverkets regler grundar sig inte på vetenskap. Har du stor ligghall, 18 kvm/häst som minst, har lagt den på ett bra ställe, har flera ställen för vatten och mat så kommer det mest troligt att fungera alldeles utmärkt. Men läs på innan. Vad som är en bra lösdrift har många tyvärr inte koll på. Och vad som är en bra plats för ligghallen är inte helt självklart. Tänk på att gärna lägga den på en höjd för att undvika översvämning i ligghallen. Öppen långsida, göra så att de ser bra ut ur ligghallen osv osv. Men vad som är att "se bra ut ur" verkar variera väldigt för hästarna.

När det är en BRA lösdrift så är de sjukt mycket bättre än boxhållning. En ridskola i närheten hade räknat på det, i genomsnitt hade de veterinärräkningar på 27 000/månad när hästarna gick på box. Detta gick ner till 8000/månad när hästarna började gå på lösdrift. På stora anläggningar ser man snabbt resultat.

Men, det kan givetvis bli problem ändå. Jag har en bekant med en häst som har en personlig bubbla på typ 5 meter i alla riktningar. Hade hon varit lågrangad så hade hon behövt en ENORM ligghall. Nu kör hon ut de andra bara. Det är tur att hästar ligger och sover väldigt lite...
 
Mina flyttade ut på (en bra) lösdrift för ett par år sedan och det ska mycket till innan jag stallar in dem igen. Märks framför allt skillnad på min som är lite mer nerv i, hon är mycket mer harmonisk nu än på box.

Medan det såklart finns dåliga lösdrifter och säkert hästar som inte trivs på det tror jag att många intalar sig att lösdrift inte är bra för många hästar. För att bättra på ens eget samvete när hästen bara är ute typ 6 timmar om dagen :angel:
 
Det är absolut många hästar som inte kan gå på lösdrifter om det finns resursbrist. Resurserna är ligghallen, vatten, mat och eventuellt passager till dessa ställen. De flesta lösdrifterna jag har sett i mitt liv är tyvärr allt annat än genomtänkta. Det är ofta för liten ligghall, jordbruksverkets regler grundar sig inte på vetenskap. Har du stor ligghall, 18 kvm/häst som minst, har lagt den på ett bra ställe, har flera ställen för vatten och mat så kommer det mest troligt att fungera alldeles utmärkt. Men läs på innan. Vad som är en bra lösdrift har många tyvärr inte koll på. Och vad som är en bra plats för ligghallen är inte helt självklart. Tänk på att gärna lägga den på en höjd för att undvika översvämning i ligghallen. Öppen långsida, göra så att de ser bra ut ur ligghallen osv osv. Men vad som är att "se bra ut ur" verkar variera väldigt för hästarna.

När det är en BRA lösdrift så är de sjukt mycket bättre än boxhållning. En ridskola i närheten hade räknat på det, i genomsnitt hade de veterinärräkningar på 27 000/månad när hästarna gick på box. Detta gick ner till 8000/månad när hästarna började gå på lösdrift. På stora anläggningar ser man snabbt resultat.

Men, det kan givetvis bli problem ändå. Jag har en bekant med en häst som har en personlig bubbla på typ 5 meter i alla riktningar. Hade hon varit lågrangad så hade hon behövt en ENORM ligghall. Nu kör hon ut de andra bara. Det är tur att hästar ligger och sover väldigt lite...

Vi har en befintlig byggnad som vi kommer att göra ligghall i en del av. Ligghallen blir troligtvis ca 45-50 kvadrat, till två ponnyer (en d-ponny och en förmodligen c-ponny), så utrymmesmässigt borde det inte vara några problem i alla fall 🙂
 
Beror nog lite på sällskapet också, jag märker skillnad på min nu när hon går på lösdrift med hästar hon trivs med jämfört med de hon gick med innan som inte var snälla mot henne, då ville hon gärna in när jag kom, nu hälsas det lite sen går de igen 😅
 
Beror nog lite på sällskapet också, jag märker skillnad på min nu när hon går på lösdrift med hästar hon trivs med jämfört med de hon gick med innan som inte var snälla mot henne, då ville hon gärna in när jag kom, nu hälsas det lite sen går de igen 😅

Ja, det kan jag tänka mig. Det är klart det är trevligare med snälla kompisar :)

Det svåra för oss är ju att vi inte vet hur våra hästar kommer att trivas tillsammans, eftersom vi har en och ska köpa en till. Jag vet att min fungerar med alla möjliga hästar, och givetvis vill vi köpa en som också är snäll och enkel att ha tillsammans med andra hästar. Men det är ju ändå ingen garanti för att just de två kommer att trivas med varandra.
 
När jag började med Islandshästar 1986 så var jag pionjär inom lösdrift.
Då så var det mycket kontroversiellt och man blev i princip polisanmäld om man inte tog in hästarna för natten.

Nu så är det andra tider och de flesta kan se fördelarna med en väl fungerande lösdrift. Hans Adielsson https://www.svenskgalopp.se/nyheter-och-media/hans-adielsson-slutar-som-tranare/ hade stora framgångar på travet delvis tack vare lösdrift. Och sedan så blev det accepterat i en större krets.

Men det finns lagar och regler att följa.
Bl.a. så måste man ha en uppvärmningsbar sjukbox för varje påbörjade 10-tal hästar.
Ni måste alltså se till att ha en varm plats där en häst kan tas in för behandling om den blir sjuk. Det går t.ex. inte att ge dropp i minusgrader.

https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/hastar/skotsel-och-stallmiljo

Här så finns all information som behövs för hästhållning.
Läs särskilt broschyrerna om "Mindre häststallar" och "Djur i ligghallar".
 
Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma. Vår tanke är att ha en lösdrift, men även uteboxar (och på sikt kallstall) att använda vid behov. Min bekanta tyckte att det var modigt, eftersom hennes uppfattning var att "många hästar klarar inte att gå på lösdrift". Jag undrade lite försiktigt vad hon tänkte på då, och hon menade att det är "väldigt vanligt" att hästar på lösdrift inte kan slappna av, blir stressade o. s. v.

Det här är ju inte riktigt den bild jag har av lösdrift - men jag har å andra sidan aldrig haft häst på det sättet. Men, som jag har förstått det trivs de allra flesta hästar bra på lösdrift. Är det en missuppfattning?

Jag funderar på om hennes erfarenhet kommer från "dåliga" lösdrifter - kanske otillräckliga ytor, dåliga rutiner, hästar som inte trivs tillsammans eller liknande. Då kan jag tänka mig att hästarna lättare blir stressade och inte kan slappna av, kanske? Eller är jag naiv, och har en förskönad bild av hästhållning på lösdrift?

Våra hästar är/kommer vara ponnyer av robust modell. Min är en tinkerkorsning, och vi vill ha någon liknande typ av ponny till dottern. Bör vi räkna med att det kan bli svårt för dem att bo på lösdrift, eller är det mest sannolikt att det kommer att gå bra?

Jag tänker att dom flesta hästar klarar väl av att gå på lösdrift? Dom är ju trots allt hästar, och även om vi har avlat fram dom så är deras naturliga habitat inte en box.

Min häst är ung men han har bara gått på lösdrift sedan han flyttade till mig vid 7 månaders ålder. Han är inte särskilt förtjust i att stå på box 🙈 Men det är nånting vi tränar på emellanåt för att det ska fungera i nödfall (vid ev skada osv). Så rent psykiskt mår han jättebra av att kunna röra sig fritt (stora kuperade hagar, massa kompisar) men däremot har han i perioder haft problem med hovarna. Där tänker jag att det säkert hade underlättat för mig att ha honom på box då hovarna hade fått "vila" från angrepp ett visst antal timmar/dygn.
 
Jag tror att det svåra med lösdrift är att se till att alla hästar får lagom mycket mat. Det blir t.ex. svårt att ha hästar med olika näringsbehov i samma lösdrift om man vill undvika att den lättfödda blir fet.

Sen har jag sett en hel del leriga lösdrifter som sett riktigt tråkiga ut på höst-vinter-vår. Så det är också en utmaning. Om hästen går in på natten så får hovarna iaf vila från leran och blötan då.
 
Jag tror att det svåra med lösdrift är att se till att alla hästar får lagom mycket mat. Det blir t.ex. svårt att ha hästar med olika näringsbehov i samma lösdrift om man vill undvika att den lättfödda blir fet.

Sen har jag sett en hel del leriga lösdrifter som sett riktigt tråkiga ut på höst-vinter-vår. Så det är också en utmaning. Om hästen går in på natten så får hovarna iaf vila från leran och blötan då.
Maten får man lösa på flera olika sätt, om man har hästar med såpass olika behov i samma hage.

Ett sätt är att ge grovfoder med sådant näringsinnehåll så att alla, även den mest lättfödda, kan äta av det i fri tillgång.

Sedan så ger man de andra hästarna som behöver mer, tillägg med det som behövs.

Jag kan ha odräktiga ston i samma lösdriftshage som digivande ston och växande unghästar.

Det gäller att tänka till lite bara.
 
Maten får man lösa på flera olika sätt, om man har hästar med såpass olika behov i samma hage.

Ett sätt är att ge grovfoder med sådant näringsinnehåll så att alla, även den mest lättfödda, kan äta av det i fri tillgång.

Sedan så ger man de andra hästarna som behöver mer, tillägg med det som behövs.

Jag kan ha odräktiga ston i samma lösdriftshage som digivande ston och växande unghästar.

Det gäller att tänka till lite bara.

Ja, alltså det går ju. Men jag har tyvärr sett folk som bara accepterar att den lättfödda blir fet för att den svårfödda behöver mycket mat. För att det du beskriver kräver en del jobb.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 488
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 794
Senast: Cambrie
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 428
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 844
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp