Hästar och nyår...

Texaz

Trådstartare
Hur gör ni med era hästar vid nyår? Ändrade rutiner, eller som vanligt??

Mina går på lösdrift och funderade ett tag på att ta in dem, men de har varit ute andra år och springer lite när det är som värst, men lugnar sig snabbt. Ljuset verkar störa mer än ljudet...
 
Mina går vanligtvis på lösdrift men är installade i natt pga av att ledarstoet är riktigt skotträdd sen en olycka för några år sen när en idiot sköt in smällare i ligghallen där hon stod då och nästan tände eld på stället.
Mina trivs bäst så och så har stoet bomull i öronen och nattlampa tänd. Har fungerat bra förut. I vanliga fall brukar dom ha radion på oxå men eftersom den lägligt nog gick sönder i dag så får dom klara sig utan och jag tror det ska gå bra.
I morgon blir det till att kolla hagen efter smällare innan utsläpp.....
 
Min gick på lösdrift förra året utan problem (långt ute i skogen).
I år är första året han nog utsätts då han är fd lantis :p Men han står i stallet med 23 andra hästar vara flesta är vana.
Så håller tummarna att det ska gå bra och som sagt kika i hagarna lite efter smällare i morgon.
 
Mina går vanligtvis på lösdrift men är installade i natt pga av att ledarstoet är riktigt skotträdd sen en olycka för några år sen när en idiot sköt in smällare i ligghallen där hon stod då och nästan tände eld på stället.
Mina trivs bäst så och så har stoet bomull i öronen och nattlampa tänd. Har fungerat bra förut. I vanliga fall brukar dom ha radion på oxå men eftersom den lägligt nog gick sönder i dag så får dom klara sig utan och jag tror det ska gå bra.
I morgon blir det till att kolla hagen efter smällare innan utsläpp.....
Ja när jag har haft dem inne har jag kört med radio och lyse. Dessa HATAR dock att vara inne, och är inte särskilt oroliga. Hur är man funtad om man skjuter in i en ligghall????:crazy:
 
Mina står på box med bomull i öronen och alla lampor tända, brukar inte vara så stökigt i boxarna morgonen efter så antar att det är hyfsat lugnt.

Går normalt ute dygnet runt men kom in vid 3 idag, mycket raketer här runt.
 
Ja när jag har haft dem inne har jag kört med radio och lyse. Dessa HATAR dock att vara inne, och är inte särskilt oroliga. Hur är man funtad om man skjuter in i en ligghall????:crazy:
Han sköt alla sina (massor :crazy:) raketer rakt över hästhagen :rage: det året och jag tror den snedtände och for in pga av det, även en rislykta for in och det var den som nästan brände ner stället :crazy:
Och grannen sket i det och gick in till sig utan att bry sig :rage:

Man är inte funtad alls, jag kallar dessa människor totalt IQ befriade :meh:
 
Var nyss och kvällsfodrade. Ena grannen, medveten om min skotträdda häst (ännu en IQ befriad människa :rage:) brände av en hel hög smällare precis vid fodringen. Stoet stod lugnt och åt :up: ponnyerna var lite oroliga och gick runt en del men jag är inte orolig. Jag åker ju och tittar till dom runt 00.30 och då brukar dom stå lugnt.
 
Våra gick in vid 16.15, la in lite extra halm och lät radion stå på, åker dit inatt innan jag far hem och kollar till dom! Brukar vara hyfsat lugna!:)
Gott nytt år!:laugh:
 
Eftersom att grannarna i år skjuter raketer bara 100 meter ifrån hästhagen, det är blixthalka och dom är oskodda så står dom inne. Gammelponnyn är rädd och smittar av sig på den yngre. Gammeln har bomull i öronen, och dom har gott om hö som dock bara ynglingen har ro att äta av. Så jag sitter där ute som sällskap åt dom då det smäller som värst, dom började vid 19 klyftisarna...
 
Vi har inga grannar vid hästarna, det är ett par kilometer till raketerna på alla håll. Men eftersom det är helt öppet så smäller det ganska mycket och det syns framförallt mycket. Så jag ska strax åka ut och ta in de stora hästarna, som i vanliga fall går på lösdrift. Islänningarna brukar inte bry sig, bara de får maaaaaat :up:
Men jag är där och har koll på alla.

Mitt sto är ljudkänslig, så henne vågar jag inte ha ute. Min unga ska bli lite spännande att se hur han reagerar, men han har stått i ett stall där det säkert har smällts nära in på hela sin uppväxt, så han bryr sig säkert inte.
 
Där jag står nu så görs inget särskilt. Stallet ligger strax utanför Göteborg, men väldigt lantligt så jag hoppas det är hyfsat lugnt. (Inhyrd)
När jag hade eget stall så gav vi extra hö, hade ljuset tänt samt radion på. En häst var sjukt skotträdd så den fick vi droga, sätta bomull i öronen och ibland även stå och hålla så den inte skulle försöka ta sig ur boxen. Konstigt nog hade det aldrig hänt den hästen något. Vi hade haft den sedan den var 3 månader och mamman var alltid orädd och trygg.
 
Stallet har inga grannar och det är väl 1 km till samhället.
Nu står min inne och tror inte dom störs det minsta.
Stallägaren skulle inte skjuta något själv utan skulle åka iväg istället för att kika.

Även glad över min vovve som inte är det minsta rädd. Hon är med ute och tittar på smällarna och bryr sig inte ett skvatt.
 
Det är lite olika, beroende på hur mycket och hur nära det låter. Men jag brukar ta in dom, någon timme innan tolvslaget och så får det stå inne tills det lugnar ner sig. Är egentligen bättre de får springa i hagen om de skulle bli berörda eller rädda-de brukar mest gå omkring lite-men lugnar sig rätt fort med hö- men jag känner mig säkrare med att de står inne. Det har hänt att raketer smällt rakt över hagen.
 
Jag tog in mina i stallet vid 23, lämnade en lampa tänd och stängde stallet. Vi åkte sen in till "staden" och tittade på raketerna där.
Kollade till dem när vi kom hem igen, de stod lugnt och åt sitt hö:)
 
Har precis varit och tittat till mina och dom stod lugnt när jag kom. Shettisen har varit lite orolig och fått fart på magen men det kanske har med avsaknaden av radion att göra? Nästa år ska jag nog öronproppa dom alla tre helt enkelt.
Skönt att det är över!
 
Stått och förökt lugna hyperventilerande och skakande häst. När det äntligen blivit tyst och hon var nästan lugn tuggandes på massor av morötter så drog jag hemmåt (ungefär 00.55) då drar något pucko igång igen.
Tant var inte skotträdd som yngre utan det är en rädsla som skapats genom åren. Hur fan kan den här skiten vara tillåten? Tack och lov ett helt år till nästa gång.
 
Hur fan kan den här skiten vara tillåten? Tack och lov ett helt år till nästa gång.

Kan bara hålla med!! Varför är det fortfarande tillåtet, bara miljöaspekten vore tillräckligt tycker jag för att förbjuda allt som skjuts på nyår och ska man ta med djur och människors lidande så är det ännu mer obegripligt att vem som helst får köpa och skjuta. :meh:

Hoppas på ett förbud.
Maken har suttit inne med hunden som skakat och flåsat, själv har jag stått ute i stallet i boxen hos den mest stressade hästen.
Men nu är det förhoppningsvis lugnt.

Gott nytt år alla. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
1 696
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
814
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 070
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
13 862
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp