Häst i Stockholm?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Häst i Stockholm?

*kl*
Förut bode jag inne i stan och hade hästen utanför, bla i huddinge(låter som samma stall som lilla malin?)

Men sen ville jag ha närmare till hästen och bosatte mig och hästen i norrort. Tar mig 32min med pendeln in till stan och här ute bor både jag och hästen billigt och bra. Pendlar nu heldre in till skola/jobb än ut till hästen varje dag.
 
Sv: Häst i Stockholm?

4'700 kr och då ingår;
- 10kg hösilage/dag (ponny 8kg/dag)
- 2 kg havre eller korn/dag (ponny 1kg/dag)
- 4 fodringar/dag
- Ut- och insläpp 7dagar/vecka
- 3 torv eller spånbalar/månad
- Täckesservice
- 1 Sadelhängare
- 1 Tränshängare
- 1 Stallskåp
- Plats för täckestorkning
- Extra utrymme på loge
- Ridhus
- Ridbana
- Hoppbana
- Massor av ridvägar + strand
- Möjlighet att köpa till extra av allt (benskydd på, lindor av, täcke av, mockning, packning av höpåsar, foder)

Jag tycker det funkar prima, man kan välja grad på service helt själv och stallägaren är inte så honken med saker, det mesta går att lösas. Vi har hagar som man får välja om man vill ha hästen i själv, med en kompis, i flock, vi har hingsthagar, bra sjukhagar, bete på sommaren o.s.v. Jag skulle personligen aldrig flytta.
Det är söder om sthlm ca 25 minuter från Huddinge. Har stått här i ungefär 4½ år och trivs ypperligt!
 
Sv: Häst i Stockholm?

*KL

TS mitt tips är att fixa jobb först för att se var du hamnar, sen leta/välja en bostad på hyfsat avstånd i någon förort och sen leta stall utefter var du bor (och din ekonomi).

Bor själv på norra sidan längs pendeltåget mot Märsta, finns flertalet stall med olika service, kostnad och tillgänglighet via kollektivtrafik här. Allt från insats i boxhyra med fullservice till plats på ridskolans privatstall med nästan fullservice till små stall med lösdrift eller helt kollektiv service...

Gissar på att det ser likadant ut på södra sidan...
 
Sv: Häst i Stockholm?

Finns det "små gulliga privatstall" innanför tullarna? På Djurgården eller? Det fanns ett under Hjorthagen, men det finns väl inte kvar?

Hej!

Finns åtminstone 1 i stora skuggan. Sen kan man väl tycka vad man vill om tältstallet på ryttarstadion, inte så litet och gulligt, men om dom inte ändrat är det kollektivt (fast utan hagar förstås).

/ lavinia
 
Sv: Häst i Stockholm?

Stora skuggan? Är det inte längre 4H? Eller ett annat?
Tältstallet på Ryttis är för nytt för mig:D
 
Sv: Häst i Stockholm?

Stora skuggan? Är det inte längre 4H? Eller ett annat?
Tältstallet på Ryttis är för nytt för mig:D

Hej!

Finns ett privatstall i stora skuggan, kan kanske vara två.. Och tältstallet byggdes i samma veva som jag slutade rida på ryttarstadion, så det var en okändhet för mej med när jag kom tillbaka dit och jobbade. Det har tydligen varit där i en 10 år. Som jag förstått det var det tillfälligt från början (därav namnet) men har nu blivit permanent. Tror SFK hade sin hinderbod där det ligger.. Men det var många många år sen- nu ligger SFKs hinder utomhus och regnar bort..

/ lavinia
 
Sv: Häst i Stockholm?

Jo, det kan nog stämma att boendet är billigare i Bro än Bålsta, priserna här har gått upp de senaste åren vad jag förstår. Sedan är det väl egentligen mer praktiskt att bo i Bro i och med att man är inom Stockholmsgränsen. Men jag föredrar faktiskt också Bålsta framför allt, främst på grund av mitt fantastiska stall :love::)
 
Sv: Häst i Stockholm?

Norra sthlm, stått i ett antal stall här omkring.

Hyran har väl legat mellan 3-4000 kr.

Jag har haft allt från 7 min gångväg till 20 min bilväg. Stall med närhet till kollektivtrafik och stall bortom allt vad civilisation heter. Samtliga i samma kommun som jag bor.

Senaste, där jag trivdes underbart bra gick på 3,800 kr i månaden då ingick:
Hö/hösilage
havre (övrig kraft fick man betala efter vad man använde)
mineraler
strö
In- och utsläpp 7 dagar i veckan
4 fodringar per dag 7 dagar i veckan
Utevistelse i hage varje dag i mindre grupper, normal stora hagar
mockning 7 dagar i veckan
tillgång till 2 ridbanor, 1 ridhus
täckesbyte
spolspilta
tillsyn de dagar man inte kan/vill komma upp

tipp topp allting. Sen fanns det även möjlighet att få lindor av, hjälp med hovslagare, veterinär osv. Man har tillgång till eget låsbart skåp med sadelhängare osv. Dock låg det utan möjlighet till kollektivtrafik (med undantag för "skolbuss" som går 2-3 gånger per dag).

Det ligger väl i underkant på prisnivån här i närheten, man får nog räkna med ungefär samma eller lite högre, men utan fullskötsel om man vill ha tillgång till ridhus. Kan man tänka sig utan ridhus, en bra bit utanför civilisationen så att säga så är prisnivån helt annan. Vill man dessutom komma närmare stan så får man nog räkna med ytterliggare pålägg på priset eller med mindre skötsel (kollektivt)
 
Sv: Häst i Stockholm?

Jag bor söder om stan och har min häst uppstallad för 3200 kr i månaden i kallstall. I det ingår:
In/utsläpp alla dagar i stora, plana hagar
Täckesservice, benskydd på/av, avlindning osv om hästen haft lindor osv
Fri tillgång på bra hösilage
3 fodringar/dag
1 spånbal i veckan
Det finns ridbanor och ett ridhus, fina utevägar
Spolspita

Lugnt och harmoniskt, hästarna trivs väldigt bra :)
 
Sv: Häst i Stockholm?

har du flyttat till T på S.U.? stod inte du på lilla ridskolan mittemot golfbanan förrut? eller du kanske bara köpte hästen därifrån?
 
Sv: Häst i Stockholm?

Jag har haft häst i stort sett hela Sthlm :D.

Billigast har varit i Norrtälje, dyrast i innerstan. Sedan finns det ju både större och dyrare anläggningar och mindre billigare kollektivstall både söder och norr om stan.
 
Sv: Häst i Stockholm?

Tältstallet fixades till det det är idag för bara några år sedan.. Jag tror man hade maskiner där inne också, innan de byggde om?

Och jag vet inte om det är det stallet i stora skuggan du menar, men det finns ngt stall vid Fisksjöäng också..

Det finns stallar österut också, i Nacka-trakten.
Jag står uppstallad på ett litet mysigt privatstall.
Tar endast 15 minuter med Saltsjöbanan från Slussen som går var 20e minut.

4.000 kr, detta ingår:

- Alla fodringar (5 st)
- Alla insläpp
- Ridvolt med gummiflis som inte fryser på vintern
- Ridvägar i Nacka-reservatet
- Måttligt stora hagar (beror på vad man jämför med)
- Spolspilta
- Stora boxar..
- Allt foder
Säkert något jag glömt.

25-30 minuters skritt från stallet till ridhus med väldigt bra träningsmöjligheter, och med ett superunderlag. 1000 kr kostar ridhuskortet dock.

Än så länge har det varit lugnt med täckesbyten, men det gör de helst inte.. De har sagt i snart 2 år att de skall ta 5-10 kr / täckesbyte eller skyddpåsättning osv..
Det är ju ett kallstall, så det blir inte varmare än några grader inne än ute, så då kan de sova med ett fodrat utetäcke på.. De rör sig ju på dagarna ändå, och då håller de värmen lite.

De är även vääldigt bra med rutiner och tider.
 
Sv: Häst i Stockholm?

Tackar återigen alla för mycket bra svar!
det låter som det finns gott om trevliga stall, så då gäller det bara att hitta ett man trivs i sen då :)
Det verkar som att det är vanligast med hel inakordering, gud vilken lyx! jag kommer bli hur lat som helst. har hittills haft eget stall hemma under stor del av min hästägartid och nu de senaste åren har jag stått i olika kollektivstall där mer eller mindre ingenting har ingått.
 
Sv: Häst i Stockholm?

Vågar inte uttala mig om vad som är vanligast, men du kommer inte ha några problem med att hitta kollektivstall, om det är det du söker. :)
 
Sv: Häst i Stockholm?

Jag bor i Vallentuna (ca en halvtimme med bil/Roslagsbanan från stan). Jag står i ett litet kollektivstall (5 boxar) i centrala Vallentuna, bussen från stationen/Stora Karby stannar precis utanför - från mitt hus tar det en kvart att cykla. Jag betalar 2000kr/månaden, då ingår (per häst) (varje hästägare tar 3 pass/veckan) :
- 3kg havre/dag.
- 10kg hö/hösilage/dag.
- 2 tränshängare, 1 sadelhängare i uppvärmd sadelkammare.
- Garderob/skåp.
- 2 foderhinkar.
- Plats för fodertunnor.
- Foderstat-tavla.
- In- & utsläpp, 4 fodringar, 1 täcke på & av.
- Ridbana med hinder.
- Hagar.
 
Sv: Häst i Stockholm?

Hej,

min häst står (nåväl från i eftermiddag ;)) i stall med helinack (allt foder (fritt), mockning, fri torv, alla tjänster ingår, behöver alltså bara rida o pyssla med hästen) belyst utevolt, travbana(som man får rida på), anlagda ridslingor, stort ridhus. Jag betalar där 3000 kr i månaden. Sjukt billigt i Stockholmstrakten. (Detta ligger åt Haningehållet - där det finns mycket stall och därmed också lite pressade priser.)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 081
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 506
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 300
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp