Häst i Stockholm?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Häst i Stockholm?

:o Ja det måste jag säga! Kan inte du PM:a vilket stall du står i? (Bor också i Tullinge)

M-oaa
 
Sv: Häst i Stockholm?

Jag tror mej känna igen men trodde det var dyrare där:cool: Och ridhuset är inte stort. Så det stämmer ju inte riktigt, måste vara ngt annat. I de trakterna kostar ju det du beskriver i alla fall 4.500:- oftast. Inga pressade priser alls i Haninge, tycker jag. :confused:

Skriv gärna (eller pm:a kanske) var det är. Inte för att jag ska flytta, men intressant ändå. :idea::idea: trodde jag hade koll där.
 
Sv: Häst i Stockholm?

Delvis KL

Men snalla, skicka PM sjalva ist for att be ngn annan gora det till er. Det forstor tradarna...:mad:
 
Sv: Häst i Stockholm?

Fast jag skrev även en synpunkt eftersom jag har bra koll på dom trakterna bland annat, och vad priserna är däromkring, vilket är en del av Stockholm och det frågade ts om....

Med ridhus handlar det om 4.000 - 5.000 eller mer och om det är billigare handlar det om helt eller delvis kollektiv skötsel, att man gör mycket själv med hästen i form av utsläpp, fodringar mm, (dvs svårt för de flesta) att det ligger fruktansvärt off, men då ännu längre ut än Haninge, som är förhållandevis nära stan, osv.

Naturligtvis blir det då intressant även för andra om det finns så mycket billigare stall med samma service.
 
Sv: Häst i Stockholm?

*kl*

Jag har nu hittat en stallplats jag tror jag kommer trivas med och till ett löjligt lågt pris.

Fri tillgång på hö, hösilage, halm, havre, korn, mineraler, kalk. In/utsläpp 7 dagar i veckan, samt fodringar. Täckesbyten, hagskydd och lindor. Ridhus på gården. 3300.-/mån.
 
Sv: Häst i Stockholm?

Ni som bor i stockholm, hur har ni hittat eran lägenhet? Jag har nu stått i Stockholms bostadskön i ca 1 år men de går ju inte framåt om man säger så...
Vilka ställen är bra att bo på? Jag vill inte bo i den allra värsta förorten..
 
Sv: Häst i Stockholm?

Hej
Priserna i Stockholm varierar väldigt mkt men här är det förmodligen dyrast. När jag skulle köpa min första häst läste jag igenom diverse hästböcker om själva hästköpet där många kostnads kalkyler fanns. Ingen av dem stämmer överens med hur priserna ligger här tyvärr. Inne i stan finns mindre möjligheter till längre daglig utevistelse i stora hagar än en bit ut från stan. Men du måste inte långt ut från stan för att få den möjligheten. 30 min med kollektivtrafiken åt oavsett håll kommer att försätta dig i områden med lite billigare stall och i trevlig ridmiljö. När jag säger lite billigare ligger kallhyran troligtvis på ca 2500 kr. Men jag har sett stall i mitt område som legat på 1800 och stall som legat på 5000. Attraktiva stall där duktiga ryttare tränar är oftast dyrare eftersom att det finns bra träningsmöjligheter där tex Hogsta på Drottningholm. För spån brukar priset ligga runt 90 kr påsen, hö i vårat stall ligger på 90 kr balen. Sedan brukar även en fodringsavgift tillkomma.
Där jag står idag ligger de flesta och betalar ca 4500 i månaden. Men om du har hästen längre ut blir det genast billigare en kompis till mig har all inklusive för 2500. Men då är det ca 45 min från stan. Åk runt och kolla runt lite finns alla möjliga prisklasser i området du kommer att välja a bo på beroende på facilititer, läge och intresse.
Hoppas du hittar något du tycker om.
Mvh
Gisela
 
Sv: Häst i Stockholm?

Hur mycket betalar ni i stallhyra, vad ingår och hur långt får ni åka till stallet? Betalar 3000:- i stallhyra, har 30 min till stallet med bil, ca 50-60 min kollektivt. Står i kollektivstall, har en dag i veckan (vi är sju boxar) som jag tar ut, ger frukost, lunchar, mockar. Resten av dagarna gör någon annan det, man får göra kvällsmat själv och vi delar upp intag på de som kan.
Vilken del av stan bör man satsa på att söka jobb och bostad inom för att ha så bra möjligheter som möjligt att ha hästen relativt nära och billigt?
Jag bor i västerort och jag trivs jättebra, bra kollektivtrafik och så. Jag jobbar dock även här så stallet är ju längst bort, men det tar ca 30 min med bil.
Är det ens möjligt att ha råd med att ha häst nära stan om man ska leva på en sjuksköterskelön? Absolut, beroende på lite vad man kan offra, lite längre till jobbet eller lite längre till stallet, vi bor ganska billigt, 5000:- för en 3a på ca 75 kvadrat.
Går det att hitta stallplats dit man kan ta sig enkelt med kommunaltrafik? Till mitt stall på Ekerö går det bussar ibland en gång i halvtimmen och ibland får man vänta 1,5 timme på nästa. Hem kan det vara lite jobbigt på vintern, stå och frysa och vänta på bussen är ingen höjdare! Och ibland var det lite -antingen fick du stressa arslet av dig för att hinna med häst och ibland är det nästan för lång tid. Men med bil är det en dröm!

Finns ridhus som ingår i hyran, helt okej hagar, stoooor paddock, bra ridvägar. Finns 7 privatstall på gården och en ridskola, vårat stall ligger ganska avsides och vi störs inte av allt det andra, är toppen faktiskt! Kollektivstall gör ju så det lite billigare än resten av gården.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 081
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 506
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 300
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp