Häst i Stockholm?

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

gazira

Hej, jag hoppas på att kunna få lite råd från er som bor i Stockholm och har häst. Jag kommer troligtvis att flytta mig och min ena häst till stockholm så småningom, men nu har jag massor av praktiska frågor.

Hur mycket betalar ni i stallhyra, vad ingår och hur långt får ni åka till stallet?
Vilken del av stan bör man satsa på att söka jobb och bostad inom för att ha så bra möjligheter som möjligt att ha hästen relativt nära och billigt?
För min del kan jag söka jobb i princip vart som helst i stan då jag jobbar som sjuksköterska, men jag vill bo relativt nära stan.
Är det ens möjligt att ha råd med att ha häst nära stan om man ska leva på en sjuksköterskelön?
Går det att hitta stallplats dit man kan ta sig enkelt med kommunaltrafik? skulle vara väldigt smidigt att slippa åka bil varje dag.

Skriv gärna och dela med er av eran erfarenhet!
 
Sv: Häst i Stockholm?

Jag hade häst i norra delen av stan, i Kungsängen. Där finns gott om stall. Jag hade turen att hitta en ganska billig plats och betalade 2700kr för fullservice (in/utsläpp, täcken, fodringar). Mockning och kollektivpass på helger. Inget ridhus men upplyst ridbanan och hyfsat gott om ridvägar.
Ganska nära pendeltåget, så 30-40min in till stan, själv bodde jag billigt i Jakobsberg så det blev ju ännu närmare.

Jag levde på en pisslön så visst går det... ;)

Jag skulle ju föredra, om jag var du, att ha boende + stall i någon förort och hellre ha liiite längre till jobbet. Dels för att det blir billigare men jag har hellre närmare till hästen än till jobbet.

Runt Haninge/Huddinge finns också gott om stall, södra änden av stan. Även en hel del lösdriftsplatser om man söker det.
 
Sv: Häst i Stockholm?

Hej.