Häst i Stockholm?

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

gazira

Hej, jag hoppas på att kunna få lite råd från er som bor i Stockholm och har häst. Jag kommer troligtvis att flytta mig och min ena häst till stockholm så småningom, men nu har jag massor av praktiska frågor.

Hur mycket betalar ni i stallhyra, vad ingår och hur långt får ni åka till stallet?
Vilken del av stan bör man satsa på att söka jobb och bostad inom för att ha så bra möjligheter som möjligt att ha hästen relativt nära och billigt?
För min del kan jag söka jobb i princip vart som helst i stan då jag jobbar som sjuksköterska, men jag vill bo relativt nära stan.
Är det ens möjligt att ha råd med att ha häst nära stan om man ska leva på en sjuksköterskelön?
Går det att hitta stallplats dit man kan ta sig enkelt med kommunaltrafik? skulle vara väldigt smidigt att slippa åka bil varje dag.

Skriv gärna och dela med er av eran erfarenhet!
 
Sv: Häst i Stockholm?

Jag hade häst i norra delen av stan, i Kungsängen. Där finns gott om stall. Jag hade turen att hitta en ganska billig plats och betalade 2700kr för fullservice (in/utsläpp, täcken, fodringar). Mockning och kollektivpass på helger. Inget ridhus men upplyst ridbanan och hyfsat gott om ridvägar.
Ganska nära pendeltåget, så 30-40min in till stan, själv bodde jag billigt i Jakobsberg så det blev ju ännu närmare.

Jag levde på en pisslön så visst går det... ;)

Jag skulle ju föredra, om jag var du, att ha boende + stall i någon förort och hellre ha liiite längre till jobbet. Dels för att det blir billigare men jag har hellre närmare till hästen än till jobbet.

Runt Haninge/Huddinge finns också gott om stall, södra änden av stan. Även en hel del lösdriftsplatser om man söker det.
 
Sv: Häst i Stockholm?

Hej.

Jag har min häst uppstallad ca 3 mil utanför city. Det är ett litet stall med 10 boxar, ridbana 20x60m och nära till typ en miljon olika ridhus. Obegränsat med hösilage, havre och betfor ingår i stallhyran plus en torvbal i veckan. Alla insläpp/utsläpp och fodringar (3 ggr om dagen) ingår. Det kostar 2900 :- / månad. Vill du ha ridhus får du räkna med minst 1000 kr mer i månaden. Det finns självklart en del riktigt fina stall häromkring också (och mitt i stan) men då måste du punga ut typ 7 - 10 000 i månaden och det kan nog vara svårt med sjuksköterskelön.

Om vi säger att du skulle bo inne i stan och ha hästen i trakterna där jag har min skulle du kunna ta dig ut kommunalt och det skulle ta ungefär 45 min - 1h. Så visst går det om man vill :)
 
Sv: Häst i Stockholm?

Det finns massor av olika alternativ. Helkollektiv, halv- eller helservice. De olika alternativen finns åt alla håll runt Sthlm. Inne i Sthlm centrum, tex. ryttarstadion, finns bara helservice.
Många stall ligger med bra kommunal trafikavstånd.

Mitt tips, välj vart du vill bo, och leta sen efter lämpligt stall:)
 
Sv: Häst i Stockholm?

Det finns massor av olika alternativ. Helkollektiv, halv- eller helservice. De olika alternativen finns åt alla håll runt Sthlm. Inne i Sthlm centrum, tex. ryttarstadion, finns bara helservice.
Många stall ligger med bra kommunal trafikavstånd.

Mitt tips, välj vart du vill bo, och leta sen efter lämpligt stall:)

Hej!

Det är inte riktigt sant att alla stall i stan har fullservice. Det finns små gulliga privatstall där det är kollektiv. Däremot är de mindre nära kollektivtrafik.

Annars är det som Maria säjer, se var du vill bo och ta dit hästen sen.

Själv bor jag i Vallentuna, här finns det massor med trevliga stall om man har massor med pengar eller har lätt för att komma överens med underliga original. (Min gamla stallplats är ledig, bara 2800/månad fri tillgång på hösilage och halm och 20 min från Stockholm.).

/ Lavinia
 
Sv: Häst i Stockholm?

Hej!

Det är inte riktigt sant att alla stall i stan har fullservice. Det finns små gulliga privatstall där det är kollektiv. Däremot är de mindre nära kollektivtrafik.

Annars är det som Maria säjer, se var du vill bo och ta dit hästen sen.

Själv bor jag i Vallentuna, här finns det massor med trevliga stall om man har massor med pengar eller har lätt för att komma överens med underliga original. (Min gamla stallplats är ledig, bara 2800/månad fri tillgång på hösilage och halm och 20 min från Stockholm.).

/ Lavinia

Finns det "små gulliga privatstall" innanför tullarna? På Djurgården eller? Det fanns ett under Hjorthagen, men det finns väl inte kvar?
 
Sv: Häst i Stockholm?

Som någon annan skrev - välj vart du vill bo - leta stallplats efter förutsättningarna. Ju längre bort från stan du kommer, desto billigare blir det oftast.

Kan ju ta mig själv som exempel, jag bor i aspudden (åker tunnelbana sällan, men tar väl en 10 min kanske till stan?) gångavstånd till söder är det iaf :p
Har hästen i huddinge, i närheten av huddinge sjukhus (däromkring finns en hel del stallar, kanske vore nått om du jobbar som sjuksköterska?;))
Kommunalt tar det väl en 45 min till stallet, 15 min med bil. Kallhyran ligger på 800, sedan är det 500 till tjejen som har utsläpp+lunch. Resten är kollektivt, hö och torv/spån brukar vi köpa in tillsammans. paddock finns (3 st tillome!) men inget ridhus...Enligt mig kommer jag otroligt billigt undan för att stå i sthlm, har betalat betydligt mer förut men kommer alltid tillbaka till det här lilla mysiga stallet....:)

Klarar jag av min kära tottohäst, bil och lägenhet på en sketen lön från kassatjänst i större matbutik, så klarar du dig nog också ska du se :D (och jag jobbar inte ens heltid!)

Men klart stallhyrorna här i Sthlm är dyrare än på många andra ställen, sitter ofta och läser i andras trådar här på buke vad dom betalar/tar betalt i andra delar av landet och ja, det är ju bara att konstatera att man bosatte sig fel från början:grin: Tyvärr är ju Sthlm helt lovley, så skulle aldrig kunna ta mig härifrån...:p

Lycka till med framtida flytt!:banana:
 
Sv: Häst i Stockholm?

Försöker svara till alla:
Tack så mycket för alla svar, det känns lite ljusare nu när jag hör att det är fullt möjligt att ha häst i Stockholm utan att tjäna enorma summor. Att jag kommer få offra min ena häst har jag redan accepterat men nu känns det i alla fall som att det är möjligt att ta med den andra :)
Eftersom flera av er har skrivit att det finns gott om stall i Huddinge kanske jag ska titta närmare på det området och söka jobb på Huddinge sjukhus.

Om man står i ett stall utan eget ridhus, hur mycket får man vara beredd att betala för ridhuskort om man ska låna ridhus på någon annan anläggning?

Hur finns det med hagar vid de stallen närmare stan? min häst är van vid stora utrymmen och långa dagar ute.

Hur mycket tar hovslagarna i Stockholm betalt?
 
Sv: Häst i Stockholm?

Låter någon annan svara på frågan om ridhuskort då jag alltid haft förmånen att det ingår.

Stallarna allra närmast stan har väl inte jättehagar direkt, men kommer man bara 15-20 min utanför tullarna så finns det stall med hagar som nog uppfyller dina krav gott och väl!

Jag pröjsar 1100 kr för den hovslagare jag har just nu, och skulle väl säga att det ligger ungefär på det hos dom flesta..
 
Sv: Häst i Stockholm?

Tack för ditt svar, 1100kr för hovslagare låter överkomligt, även om det är väldigt mycket mer än vad jag ger i dagsläget.
nu när jag har börjat räkna så inser jag att jag kommer få betala lika mycket för att ha en häst i Stockholm som att ha två i Örebro, men då vet jag i alla fall att det kommer gå runt
 
Sv: Häst i Stockholm?

om man tar roslagsbanan från östra men även går jättemånga bussar från danderydssjukhus ut i roslagen där finns de hur många stall som helst billigare ju längre ut man kommer såklart :)
 
Sv: Häst i Stockholm?

Hovisarna brukar ligga runt nån tusenlapp enligt min erfarenhet.... Billigare går att få, men då är det ofta svart och dom är sådär (återigen min egen erfarenhet...)

Ridhuskort har jag betalat allt från 0 - 3500 kr/termin för...

Räkna även med att det är dyrare att ta ut vet för tex vaccinationer och sånt...

Hagar tror jag det är samma som i övriga landet... på vissa stall har dom små fyrkanter och 4 timmars utevistelse om dagen, och på andra ställen har dom gigantiska hagar och minst 12 timmars utevistelse.... I huddinge (tar det som exempel nu när vi ändå är inne på det) vet jag att det finns sånna stall grannar med varandra ;) Vet allt från lösdrift till "lyxstall".

Pm:a gärna när det närmar sig så kan jag tipsa om lite olika stall :D
 
Sv: Häst i Stockholm?

Funderar du på Huddinge sjukhus som jobb, så glöm inte att titta ut emot tumba/botkyrka hållet efter stall också. I de här trakterna finns det mesta beroende på vad man vill ha.

Betalade 600 åt första hovslagaren och 1100 till nuvarande. Får då kvitto på det, fick ej med första. Bryr mig inte alls om mer kostnaden, för han behandlar min svammlande fjant som en prins :love:
 
Sv: Häst i Stockholm?

Hur mycket betalar ni i stallhyra, vad ingår och hur långt får ni åka till stallet?
Det beror väldigt mycket på vart i Sthlm man bor. I innerstan kostar det ju väldigt mycket, men ute i förorterna är det ju skillnad. Mellan 2500-3000 får man kanske räkna med som varmhyra med halvkollektiv eller fullskötsel (utan mockning då) i förorterna nu tror jag. Sen finns det ju undantag. Kolla annonserna på equippa så ser du ungefär vad hyrorna ligger på. Jag bor själv norr om stan.

Vilken del av stan bör man satsa på att söka jobb och bostad inom för att ha så bra möjligheter som möjligt att ha hästen relativt nära och billigt?
Jag jobbar själv i Solna men bor några mil norrut. Så det blir att resa en bit för min del trots att jag bor i Sthlm. Det beror ju på vad för jobb man söker helt enkelt, jag vet inte hur det ser ut med sjukhusbiten. Jag är glad att jag bor längs E18 (enköpingsvägen) för där är in- och utfartstrafiken lugnare än på andra ställen, dvs mindre köer i rusningen. Själv hade jag satsat på att leta efter jobb och boende norr om stan men jag är ju uppvuxen här så jag är ganska partisk.

Är det ens möjligt att ha råd med att ha häst nära stan om man ska leva på en sjuksköterskelön?
Har man bara bil så kan man ju ha hästen lite utanför stan där priserna är lägre.

Går det att hitta stallplats dit man kan ta sig enkelt med kommunaltrafik? skulle vara väldigt smidigt att slippa åka bil varje dag.
Det finns absolut. I förorterna är det ofta ganska bra kommunikationer och det finns stall lite här och var. Däremot är ju hyran högre ju mer centralt och lätttillgängligt stallet ligger.
 
Sv: Häst i Stockholm?

Jag är sjuksköterska som jobbar inne i Stockholm. Dock har jag valt att bosätta mig utanför gränsen (i Bålsta). Det tar mig drygt 45 min in till mitt jobb med pendeltåg. Då har jag även hästen i Bålsta där jag betalar ca 2500 kr med halvservice (helgjourer + mockning och iordningställande av foder fixar man själv). Jag har mycket hellre en bit att åka till jobbet än till stallet. Jag personligen behöver dock bil, då min lägenhet är en bit bort från pendeltågsstationen. Men det går bussar också... :)

Man behöver ju dock inte sätta sig så långt bort som jag bor, som någon tidigare nämnde så finns det ju både bostäder och stall i ex Kungsängen, Bro och säkerligen andra hållen också (även om jag inte har koll åt de hållen).

Syrrajobb finns det ju, där kan man anpassa sig efter var man bor (jag vill ex jobba nära rätt pendeltåglinje... vilket innebär snabbt räknat 5 st större sjukhus).

Lycka till!
 
Sv: Häst i Stockholm?

Sanning med modifikation.
Där jag bor finns inga allmänna kommunikationer öht, men väldigt gott om hästar.
 
Sv: Häst i Stockholm?

Tillägg.
I Rimbo verkar det vara relativt lätt att hitta lägenhet, massvis av hästar där oxå.

mvh
 
Sv: Häst i Stockholm?

kl.
Det finns massa stall söder om stan men alla boxplatser är upptagna på de trevliga ställena. Jag letade som en galning i Huddinge-trakten efter som jag bor där omkring, men hittade ingenting.

Eftersom jag letat aktivt de senaste månaderna kan jag säga hur läget ser ut just precis nu:
Norr om stan finns det obegränsat med fina stall som har lediga platser, oavsett om du vill ha kollektiv- eller inackorderingsstall. På Ekerö finns det också huuur mycket som helst och det är också där jag hamnade till slut. Bra busskommunikationer och fantastiska omgivningar. Plus att det är så mycket häst där ute så det är alltid kurser/träningar/tävlingar.
 
Sv: Häst i Stockholm?

Som jag sa, oftast. Iaf här på norra sidan. :)

Taana Är själv från Bålsta, bor nu i utkanten av Bro. Jag upplever att boendet är billigare i Bro än i Bålsta, trots att Bålsta ligger en avfart längre bort. Stallhyrorna ligger nog dock på ungefär samma nivå eller hur? Sen är ju Bålsta 100 ggr bättre på många andra sätt så ska man välja att bo i någon av dessa så är ju Bålsta att föredra tkr jag. Partisk igen.... :) Fast TS vill kanske bo närmre än så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 081
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 506
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 300
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp