Hade ni vågat?

Equilina

Trådstartare
Åååh, det har kört ihop sig med sto+fölbete :( Planen var att mitt sto+föl skulle gå på mina föräldrars gård ihop med två andra ston+föl, men de har fått ablortvirus i stallet och därför blir det såklart inget.
Upptäckte i och med detta att jag valt att betäcka helt fel år, INGEN i min närhet (fysisk och/eller bekantskap) har föl i år, annars kryllar det ju :meh:
Så då återstår pest eller kolera: bete utan andra föl eller hyra in sig någonstans.

Jag vet ärligt talat inte om jag vågar lämna iväg mina hästar till vilt främmande människor, jag litar inte på att tillsyn sköts (1-2 ggr per dag är för lite) och dessutom ligger många beten mitt i ingenstans där obehöriga kan härja fritt!

Hur gör ni andra som inte har flera föl eller står inackorderade där flera föl finns?
Vågar ni lämna iväg dem till okända?
 
Sv: Hade ni vågat?

Ja det har jag gjort och det har gått bra. Givetvis har jag kollat upp stället bland vänner och bekanta innan jag kört dit mina hästar.
 
Sv: Hade ni vågat?

Ush det skulle jag också ha svårt för. Du har inte bete tillräckligt så att du kan erbjuda bete för ett annat sto med föl?
 
Sv: Hade ni vågat?

Om jag inte hade hittat nåt bra som jag verkligen litade på hade jag hellre haft de hemma. Det går att ha fölis utan kompis första halvåret, så försök lös det framåt hösten istället.
 
Sv: Hade ni vågat?

Inte på min egen gård, och föräldrarnas inackordering har hyrt hela det bete nu. Finns plats för min + föl men två till tror jag blir snålt.
 
Sv: Hade ni vågat?

Jag säger tvärtom, föl ska inte vara ensamma och särskilt inte de första månaderna. Alla mina föl har fått gå med jämnåriga och har haft stort utbyte av dem.
 
Sv: Hade ni vågat?

Jag säger tvärtom, föl ska inte vara ensamma och särskilt inte de första månaderna. Alla mina föl har fått gå med jämnåriga och har haft stort utbyte av dem.
fast det där blev lite svartvitt, det finns en massa gråzoner också...

här har funnits ensamföl ett antal gånger, av olika orsaker. det har inte varit några större problem med det. Det funkar dock bättre med stoföl än med hingstar, enligt min erfarenhet.

Kan man inte göra det bästa så brukar det näst bästa duga gott.
 
Sv: Hade ni vågat?

Mina föl har varit tvärtom, hingstfölen har varit stillsamma medan stona har varit riktigt vilda.
 
Sv: Hade ni vågat?

Min treåring fick gå utan sällskap av andra föl och det verkar inte ha skadat henne på något sätt (jag köpte henne som ett och ett halvtåring, så det är uppfödarens val att inte skicka iväg henne och stoet). Sen jag köpte henne har hon gått tillsammans med min 87:a, och det går självfallet inte att säga att det är därför, men hon är otroligt mogen för sin ålder.

I vårt nuvarande stall finns det två 11: or och en 09:a (hon är 10:a själv), men hon trivs bättre i gammelhagen, med min 26-åring och bästa kompisen, en valack född -92. De två busar och hoppar och har sig, så det verkar inte som att hon direkt lider av att hon inte gått med andra hästar i samma ålder.
 
Sv: Hade ni vågat?

Nu har jag inte fött upp särskilt många hästar. Av tre föl har två varit ensambarn sas. Den som fick gå i stor flock med ett helt gäng jämnåriga var den som var absolut tråkigast att ha med att göra. De andra två har varit superenkla och mycket välartade:).
 
Sv: Hade ni vågat?

kl
intressanta inlägg, jag trodde de flesta skulle avråda helt ifrån att låta en fölunge gå utan jämnårigt sällskap.

Jag har fött upp några halvblod och de flesta har fått vara föl utan sällskap, men som åringar har jag ordnat lekkamrat i nästan samma ålder, ibland har det blivit en åring och en tvååring, man får bara håll koll så att den äldre inte är hårdhänt då eller för tuff.
 
Sv: Hade ni vågat?

alltså, i den bästa av världar vill man ju ha jämnårigt sällskap till dem.
Men det är oftast ingen katastrof om det inte blir så. Det näst bästa är om man har någon annan häst som nappar på fölens lek - jag har t.ex haft ett lekfullt fullblod som lekt med mina shettisföl de senaste åren. (min plan har dock inte varit att ha ensamföl, men ödet har uppenbarligen velat annorlunda - de andra stona har antingen kastat under vintern eller inte blivit dräktiga alls) Och min nuvarande treåriga hingst har haft två äldre gubbar som lekfarbröder och uppfostrare, det har blivit jättebra.

Men jag har också exempel där det inget funkat alls bra att ha hingstföl med äldre ston - den hingstungen (från en bekant) blev förpassad till min hingstflock där han fick leka av sig ett tag tills det var dags för honom att bli valack.
 
Sv: Hade ni vågat?

Det är inte helt ovanligt att föl behöver lite extra vila eller pyssel i omgångar. Har man då endast två som är beroende av varandra kan det vara svårt.

Jag vill ha mina i flock så kommer stalla upp de så nu men jag tycker att det verkar gå helt ok att de går själva första tiden också. Det är vid avvänjning de verkligen behöver sina vänner.
 
Sv: Hade ni vågat?

Jag hade lämnat i väg den av många orsaker, jag skulle aldrig ha fölungar själva utan alltid med andra föl. Det finns så många forskningar på det här så för att få en hållbar häst som tål att tränas så ska den vara ute med andra jämnåriga och leka. Du får aldrig samma uppfostran med äldre hästar och inte lika många mil i bena (och dessa mil är nädvändiga för hållbarheten)

Har alltid mina föl även om jag får två borta med flera fölungar på ett bete ett par mil från där jag bor. När det är dax av vänja av flyttar avelsstona hem och fölen stannar kvar på utedrift fram tills de är ett på våren och då flyttas de till ett ettårsbete.
 
Sv: Hade ni vågat?

Svarar alla på en gång.

Min 5-åring blev ensamföl pga sårskada som behövde bandageras tills han var 3-4 mån, och bandage är ju gott så... :banghead: Han har inga märkbara men av det, flyttade till hingstflock när han var 8-9 mån och pratade samma språk som alla andra (planen är att även årets föl ska flytta till lösdriftsflock efter avvänjning).
Här hemma kan jag endast erbjuda sällskap av ovan nämnda 5-åring och en 3-årig minihingst, jag är dock lite rädd att deras lekar är för tuffa?! Men mycket stillastående är det ingen risk för.

Jag har just nu tre alternativ:

1, en "granne" med två ardennerföl som är någon månad äldre än mitt = giganter. Hagen är inte jätterolig, lite backig men ingen direkt skog. Ligger precis vid vägen och har bara en tråd i staketen... Jag kör förbi minst två gånger per dag vardagar.

2, STORT bete i blandflock med bla två islandsston med föl, resten är nog halvblod, totalt kring 10-12 hästar. Ligger ca 2 mil bort. Ingen skog i hagen men runt om, ganska platt.

3, kanonbete som är lätt kuperat och en del skog, sällskap av 1-2 andra ston med föl. Det ligger dock 7-8 mil bort vilket försvårar tex hovslagarbesök.

Egentligen borde väl trean vara given? Men jag kommer inte kunna kolla till/hälsa på speciellt ofta :(
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett shettissto som snart ska föla. Tanken i sommar var att de skulle gå ihop med min storhäst i en hage då ponnyn inte klarar...
Svar
4
· Visningar
758
Senast: Twihard
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 281
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 378
Senast: Keb71
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 137
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp