Hade ni startat en häst på början till karledsinflammation?

Sv: Hade ni startat en häst på början till karledsinflammation?

nja .....det beror på hur det ser ut ..Hur hästen" verkar ".i travet.

Jag vet inte. Det jag skulle oroa mig för var saltet på banorna den här årstiden... Min unghingst har bara fått åt karlederna när han haft nåt skit i kroppen, så han skulle jag inte starta!
//C

Senast ändrad av en moderator:

de beror lite på hur illa de ä.. de finns ju risk att de spricker i löpet så de får du nog bedömma själv

Ja, om jag trodde att den kunde göra sig själv rättvisa.

ja de skulle ja göra. om det bara är en början till de så kan de inte vara så farligt. speciellt inte om den går utan boots.

jag hade bara smörjt karleden hemma och lagt bomull - tvättat av allt på plats så inget fastnar - smörjt med salva och lagt bomull.

har funkat i alla år för mig.

men det är en annan sak om hästen är halt!!!!

Jag skulle inte göra det, eftersom jag ser på karledsinflamation som en överhettning, överansträngning. Ett tecken på att hästen har varit utsatt för stora påfrestningar (stress).
(TCM (egen teori) Genom att skydda hjärtat från överansträngning så blossar det upp i karleden, en av hjärtsäckens punkter längs den meridianen.)

Oj, då är många av mina hästar stressade just höst/vår och inte annars ...

Det är väldigt stressande att "slurpa" omkring i en lerig hage..

Alla hästar som går i en lerig hage får inte karledsproblem. Bara vissa! Och jag ser det som ett tecken på obalans. Alltså är den yttre fukten en bidragande orsak till problemen, sedan har du dessutom något invärtes som utlöser det hela. :smirk:
Men det finns hästar som går i mindre leriga hagar och får karledbesvär iallafall, så det behöver inte bero på lera, som många säger. Men för mycket fukt är inte bra för någon.

Kan du var snäll och fördjupa ditt påstående! :D

Sen jag flyttade till ett lugnt stall,har gräsahagar och ger hö&harvre har jag inte haft en karled. På sex år alltså.

Kan du var snäll och fördjupa ditt påstående! :D

Håller på med en avhandling om det så du/ni får vackert vänta... årets forskning vart för kort...
(Eller så har mina/våra hästar kommit i balans:D )

Sen jag flyttade till ett lugnt stall,har gräsahagar och ger hö&harvre har jag inte haft en karled. På sex år alltså.

var på en föreläsning en gång där påstods direkt att alla dessa pulver m.,m kommer i karlederna när/om hästen inte "behöver" just det tillskottet

*jari som ger kraft,havre och hö... Vitaminer i form av Nyponpulver håller iofs just nu på att "testas":o

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: Unafraid
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 611
Senast: co-SMAD4
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 244
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18