Hade ni "lämnat" er hund till mig? (Många svar tack!!)

Hagstadius

Trådstartare
Jag är en 15årig tjej som går i 9:an just nu. Jag har tänkt att "skippa" skolan ett år efter 9:an och vänta med gymnasiet i ett år då jag varit skoltrött sedan 7:an.
Jag har en egen hund, en supersnäll tik på 1½år som är i storlek med en mindre Schäfer.
Jag undrar nu, under tiden jag inte går i skolan måste jag ju ha något jobb. Hade ni kunnat lämna er hund till mig så jag går rundor, har den hemma hos mig så typ hunddagis fast bara 2-3 hundar.
Jag har hållt allt från stora till små hundar, min systers Jack Russel är aggresiv, min farmors hund är jätteosäker men blir aggresiv när hon går med annan hund, min mormors hund är en liten osocial Papillon. Jag har haft hund i stortsett hela livet (mellanrum när man fått ta bort en hund). De flesta i min familj har hund (bara en som bor hos oss).
Jag har gått med 2 hundar samtidigt och hade tänkt gå 2 rundor eller ibland med alla om mamma går med mig.
Jag kommer då vara 16år, jag är ca 175cm lång, väger runt 55kg och håller också på med hästar men hunden behöver inte vara hästvan.

Hade ni lämnat er hund till mig? Såklart så träffas man ju först och ser att alla hundarna går ihop. Är det hane ska den vara chip-kastrerad eller kastrerad så det inte blir några tjuvparningar. Stora och små hundar men min tycker att små är för roliga och kan "skrämma" de lite genom att springa snabbt mot dem och sen typ hoppa undan precis före eller hoppa över dem. Aldrig hoppat på dem. Min tar underläge direkt och inte dominant på något sätt.

Gärna många olika tankar, det är ju inte relevant än.
Jag bor i en 2:a med min mamma på ca 53kvm och går 4-5 rundor med min hund just nu, 3st lite mindre rundor på 10-30min och sen en långrunda på 1½-3h (beroende på runda och dag).

Sv: Hade ni "lämnat" er hund till mig? (Många svar tack!!)

Jag ska vara helt ärlig. Och nej det hade jag inte gjort. Speciellt inte kravet att hanhunden ska vara kastrerad. Oftast är det så att tikarna ska hålla sig hemma om de löper. Sen hade jag aldrig lämnat ut mina hundar till någon under 18 år och som inte har möjlighet att ha dem ute i hundgård när det är fint väder eller i stall när det är dåligt. "främmande" hundar tillsammans i en liten lägenhet där bara koppel finns att tillgå är inget som tilltalar mig alls.

Ska jag ha en hundvakt ska jag inte behöva bekymra mig om ägarens hudar. Utan vill veta att 100% fokus ligger på de "betalandes" hundar.

Jag hade inte lämnat min hund till dig. Skulle inte heller lämna hunden till någon under 18, om ens under 20, då jag har en hyfsat krävande ras som kräver både styrka, konsekvens och en hel del tålamod och från föraren. Generellt sett anser jag inte en 16-åring ha det som krävs för just min hund, så det är inget personligt.

Som föregående anser jag också att fokuset ska ligga på min hund då jag ändå betalar. Allt som allt har du tänkt dig typ fyra hundar, inräknat din egen? Hur mycket har du tänkt ta betalt? Ju fler hundar desto mindre fokus på den enskilda individen = jag är inte villig att betala så jättemycket.
Hade själv min hund hos privatperson istället för hunddagis då jag tycker det är mycket bättre, det blir mer anpassat för just min hund. Jag betalade 2000 i månaden, 200 spänn dyrare än hunddagiset, och det faktiskt gladeligen då min dagmatte var väldigt tillmötesgående och kunde hämta/lämna hos mig samt även ha hunden på helger då jag skulle bort.

I övrigt skulle jag inte lita på dig som person, efter vad du skrivit om din egen hund här i andra trådar. Du verkar inte vara särskilt engagerad i din egen hunds hälsa, varför skulle du då vara intresserad av någon annan hunds hälsa?

Tillägg: drygt 50m2 tycker jag känns lite litet med så många hundar.

Senast ändrad:

Inte en chans. Av samma skäl som övriga skribenter i tråden.

Med tanke på tidigre tråd så hade jag inte lämnat min hund till dig.
Sen har din ringa ålder oxå en stor betydelse

Skulle för det första aldrig lämna min hund till nån som e minderåriga. För det andra är din kunskap om hundars hälsa, "dominans", träning och i stort sett allt som har med hundar att göra i stort sett obefintlig..

Troll...

Nej, jag hade inte lämnat en hund hos dig eller någon annan med sådana förutsättningar som dig.

Hade jag varit i dina skor hade jag bitit ihop och hoppat på gymnasiet direkt. (Det finns väl gymnasier med hundinriktning nu?)

Förövrigt hade jag, precis som många andra här, aldrig lämnat över min hund till en minderårig.

måste tyvärr hålla med övriga.

Dessutom måste du ha en plan för hur du ska lägga upp det rent juridiskt och ekonomiskt för att det inte ska klassas som svart verksamhet. Det är nog bättre att leta jobb och sedan kanske hoppa på en hundutbildning om det är hundar du vill arbeta med i framtiden.

Jag som själv var ute med alla grannars hundar från väldigt unga år försöker att inte ha förutfattade meningar om unga hundrastare.
Men det skulle behöva vara någon som jag känner väldigt väl och som jag VET behandlar min hund på det sättet jag vill.
Just nu känner jag inte till någon sån, trots att flera ringt på och frågat om de får gå ut med min hund.

Nej. Har inte så mycket att tillägga utan håller med övriga som svarat.

Måste tyvärr också säga nej och hålla med dom andra

KL
Nej, av tidigare anförda skäl. Jag är oerhört noggrann med vem som tar hand om mina hundar. Till en okänd minderårig, aldrig. Tror för övrigt inte att en minderårig person får bedriva näringsverksamhet hur som helst.

Absolut inte. Aldrig att jag skulle låta någon såpass ung hantera min hund över huvud taget.

Jag tycker också du ska ta gymnasiet genast/satsa på hundinriktad utbildning. Du har massor att lära dig innan du börjar hantera hundar!

Absolut inte en chans med tanke på dina trådar om din egen hund.

Nej, det hade jag inte.

Om jag ska lämna hunden till hundvakt mer än som någon "akutlösning" (tex om jag måste in på sjukhus eller liknande, vilket som tur är aldrig har hänt) så vill jag veta följande:
Hundvakten ska, om den har annan hund också, ha stor hundvana.
Min hund ska inte behöva träffa någon annan hund än hundvaktens hundar.
Jag vill helst inte lämna hunden till någon som är under 18-20 år och helst ska hundvakten ha körkort eller annan lösning för att snabbt och enkelt kunna ta sig till veterinär om olyckan är framme.
Hundvakten ska ha ungefär samma "hundtänk" som mig.

Om du behöver något jobb TS, så föreslår jag följande:
Kolla om du kan ha praktik eller vara vikarie på något hunddagis. Kolla med närliggande mataffärer och djuraffärer. Kolla upp om inte ett gymnasie med hundinriktning vore något för dig. Det finns flera som är underbart bra.

Vem jag litar på med mina egna hundar har en hel del med personkemi att göra men även beroende på den andra personens synsätt på hundar och hundträning. Även om jag inte vill att mina hundvakter ska träna mina hundar så vill jag inte riskera att något försöker sig på att korrigera något de anser olämpligt med metoder jag verkligen inte uppskattar. Nu delar du och jag inte synen på hundar och hunduppfostran så redan där skulle det blir ett Nej!

Sedan så skulle jag bara kunna tänka mig att ha en privatperson som passar min hund med kravet att de inte har andra hundar hemma hos sig. De som passar våra hundar när vi är bortresta är samma hundar som jag är dagmatte åt. De har då sina hundar och våra hundar, men inga andra hundar. Tog du emot andra personers hundar också så skulle jag inte känna mig bekväm med det. Jag litar inte på att andra kan styra upp/förhindra/förutse konflikter och vill därför inte utsätta mina hundar för den risken.

I övrigt så har jag inget problem med att låta en 15-åring vara hundvakt, beroende på person förståss. Men utifrån vad du beskriver så, Nej, jag hade inte lämnat mina hundar till dig.

Eftersom du vill ha många svar så svarar jag också, även om det egentligen är överflödigt.
Nej, jag hade inte lämnat min hund till dig.

Om jag skulle lämna min hund till någon skulle mina krav vara:
Personen ska vara myndig och driva en seriös verksamhet, med de tillstånd och utbildningar som behövs. Därutöver vill jag att personen är väl kunnig i hundars beteende och hälsa och har lång erfarenhet därav.
Det ska finnas en ansvarsförsäkring.
Personen ska kunna köra till en veterinär akut om något händer.
Min hund ska inte tillbringa hela dagen i en box, men inte häller släppas ihop med en massa andra hundar till en enda stor brokig flock.
Säkerligen har jag många fler krav som jag inte kommer på nu.

Jag tror inte att du har tänkt igenom det här så noga.

Nu känner ju jag inte dig vilket är en förutsättning för att man ska få passa min hund men jag har vid flera gånger låtit en 17-18årig tjej passa både djur och hem åt mig när jag varit bortrest (med mina föräldrar och en granne i bakgrunden om något skulle inträffa) så åldern känns inte jätteviktig om det är någon man verkligen litar på. Är din mamma inblandad i den tilltänkta hundverksamheten något? Det skulle ju kunna vara till din fördel tror jag.

Nej, jag skulle aldrig lämna min hund till någon som har lärt sig om hundar av Cesar Millan och som tillämpar hans råd.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 847
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 611
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Hej! Ny användare här inne! :D Jag går med tankar på att skaffa mig en liten hund (mindre storlek). Jag är 20 år och studerar...
Svar
13
· Visningar
1 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar