hade ni behållt det??

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

semlis777

jag är gravid och tvivlar lite,men samtidigt vill jag behålla. problemet är att jag är arb har ev ett jobb på g men enbart deltid och jag jobbar ibland som inhoppare men det blir inte mer än ca 25timmar i månaden.min pojkvän får ut ca 12000kr och jag får 5000kr i månaden från a kassan.vi har räkningar för ca 5000kr i månaden. både jag och han vill behålla det men samtidigt tvivlar jag i och med att jag inte har ett fast jobb. hade jag haft det hade vi fått ut ca 26000kr tillsammans i månaden. jag söker och söker,men får inget ännu. tror ni att vi klara det ekonomiskt??
 
Sv: hade ni behållt det??

Ni har ju ändå 12 000 kvar i månaden att leva på när räkningarna är betalda
Det är inte illa.
 
Sv: hade ni behållt det??

nej det är ju klart,men en bebis kostar ju mkt och jag hoppas att jag snart har ett jobb, jag gör verkligen allt jag kan....
 
Sv: hade ni behållt det??

Vill man så går det...

Jag har låg inkomst, en sambo som är arbetslös, fyra hästar, lite mer djur samt bebis på sex månader. Min Stina får inga nya kläder (av mig) och allt till henne är lånat, ärvt, fått eller köpt begagnat. Det handlar om prioriteringar. Är du en sån som absolut MÅSTE ha märkeskläder på ungen och senaste modellen på barnvagn så lär det inte funka, men nöjer du dig med begagnade/billiga saker är det ingen konst.

Jenny
 
Sv: hade ni behållt det??

Hade jag och min sambo haft tolv tusen kvar när räkningarna var betalda hade jag jublat:)
Barnen kommer när de vill njut och ta emot:love:
 
Sv: hade ni behållt det??

Ett barn kostar vad man gör det till, köp begagnat, fråga vänner och bekanta. Små barn små bekymmer, stora barn stora bekymmer.

Små barn behöver inte kosta så mycket och när barnet blir större så har du förhoppningsvis ett jobb med bra lön.

Vad säger att du kan bli gravid igen ?
Om ni nu tycker bortsett från pengarna att det är ok med barn så tveka inte.

Många kramar
I-C
 
Sv: hade ni behållt det??

En bebis behöver inte alls kosta mycket. Det är inte särskilt mycket man måste ha förutom kläder och blöjor, bilstol om man ska åka bil, och kanske några saker till :) Allt går att köpa begagnat eller om du har bekanta att ärva grejer från. Vi lade inte många spänn på vår bebis under det första året - men då hade vi ju tur och fick ärva massor av kläder och saker från min och sambons syskon som har barn. Maten är ju gratis om man ammar :love:

Det är senare som barnen börjar kosta pengar :smirk:

Jag tror nog att ni klarar det bra, om ni vill! Lycka till!
 
Sv: hade ni behållt det??

Jag tror absolut att ni klarar det om ni vill. Jag och min sambo har mindre än så att leva på och den enda fast inkomsten är mina mammapengar på 5500 kr/månaden. Sambon jobbar lite här och där så inkomsten varierar kraftigt. Men med en buffert och att vi får leva lite tajt ibland så går det runt.
 
Sv: hade ni behållt det??

Läste nyss i en annan tråd att du försökt bli gravid i några månader.
Varför gör man det om man inte är säker på att man vill ha barnet?

Jag skulle inte tagit bort ett barn pga ekonomi. Sånt löser sig alltid.
Och dessutom tycker jag inte att ni har särskilt lite pengar heller.
Jag bor själv med mina två barn, har ca 4-5000 kr efter räkningarna.
Och jag klarar mig bra.
 
Sv: hade ni behållt det??

Nej, jag skulle inte göra abort pga. ekonomi, sådant löser sig med tiden eller fixar sig på annat sätt -men det där är ju hur man känner själv, omöjligt för mig att säja hur du ska göra.. det vet du bara själv.
 
Sv: hade ni behållt det??

Vill du behålla så ska du göra det. Det ekonomiska kommer säkert lösa sig, man får rätta magen efter munnen som det heter. Ett spädbarn kostar faktiskt inte så himla mycket, jag betalar då inte mer än 500 i månaden per barn till det dagliga uppehället, snarare lite mindre. Dessutom får du ju barnbidrag, vilket lär täcka de flesta utgifterna för barnet första åren.

Om ni båda vill behålla så tror jag att ni kommer ångra er djupt efter en abort. Det kommer nog kännas onödigt och fel.
 
Sv: hade ni behållt det??

Är det bara det ekonomiska det hänger på så självklart behålla! Barn kostar knappt nånting om man inte är sån som måste köpa allt nytt (det är värre när de blir äldre :) ), och vuxna människor kan ju prioritera och leva snålare än man gör idag i de flesta fall. Tänk på att ni får barnbidrag också.
 
Sv: hade ni behållt det??

Jag kan ju bara prata för min egen del men jag hade då inte valt bort ett barn av ekonomiska skäl.
Däremot gjorde jag en abort för snart en månad sen, helt fruktansvärt jobbigt. Mannen ifråga och jag är inte ett par, vi har däremot velat och haft oss fram och tillbaka. Någon vecka innan jag insåg att jag var gravid bestämde jag mig för att aaaldrig träffa honom igen...:smirk: för tusonde gången.

Mot alla odds, krångliga förhållanden, minipiller, dålig ekonomi osv osv KÄNDE jag ändå att jag var med barn, moderskänslorna växte fram och hade killen ifråga inte skrikit så högt och så länge när frågan om att behålla det kom på tapeten så hade jag aldrig tagit bort det.
Han lovade dyrt och heligt att han aldrig någonsin skulle vilja ha nåt barn med MIG, han skulle i alla fall inte finnas där, hela grejen var pinsam och besvärlig och om jag bara gjorde abort NU så skulle det bli bra sen och gå över på en månad... :eek:
Kan ju meddela att alla eventuella kvarliggande känslor för fadern ifråga dog där och då, även om jag förstår att alla reagerar olika på chockartade besked kan man inte mer än storgapa åt alla helt hysteriska meningar han slängde ur sig.

Barn kommer när dom kommer, det är ju inte alltid rätt men finns det hjärterum... tyvärr var det dåliga odds för just min bebis att den skulle födas med vad jag anser vara rätt förutsättningar :( :( :( men hade skälen enbart varit av ekonomisk karaktär hade jag aldrig gjort om det.

lycka till
 
Sv: hade ni behållt det??

anleningen att jag tvivlar nu är att min pojkvän är sjukskriven och jag jobbar bara ca 8timmar i veckan just nu som inhoppare,innan hade jag ett jobb men blev sparkad pga att dom inte hade tillräkligt med jobb.
 
Sv: hade ni behållt det??

När min äldsta föddes var pappan långtidssjukskriven, hade varit sjukskriven i flera år. Han var hemma i 5 månader som sjukskriven när hon var liten, innan han hittade ett jobb som passade hans fysiska fel och brister. Det gick bra det med. Ring och hör med FK vilken ersättning du skulle få, så vet du lite mer om dina förutsättningar.
 
Sv: hade ni behållt det??

Hade jag blivit gravid igen :love: så hade jag behållt det om jag så inte hade en krona över i månaden. Vill man så går det.
 
Sv: hade ni behållt det??

det går säkert alldeles utmärkt ska du se:) min syrra hade ju då turen att mamma har enbart fått döttrar, moster har iaf fåt en dotter så hon fick massa kläder ifrån dom. Och jag lovar, personer runt omkring kommer säkert köpa en massa kläder åt barnet (typ alla gör det till andra småbarn) sen så behöver inte barnet vara så hiskligt dyrt :)

När min syrra fick barn så var hon arbetslös med en arbetandes sambo som iaf tjänade tillräckligt för att det skulle räcka till allt + barnbidrag + syrrans pengar från försäkringskassan.

Sen så har dom köpt massa begagnade saker (vagn, säng, stol o.s.v) finns massa bra begagnade saker som säljs.


Kan tillägga att syrran och dom hade mindre än 12 000 efter skatt.
Så jag tror ni kommer klara er alldeles utmärkt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 388
Senast: Ramona
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 297
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp