hacket?bett?

Sv: hacket?bett?

jaha okej förstår!
jo du har en poäng där ja!
men jag har inte så mycket erfarenhet av detta

Det trycker på nosryggrn därav ger den efter i nacken. För att lätta på trycket. Vilket är att du får dra ännu mer för att den ska lyssna.

2138.jpg

tänkte dethär bettet läste lite om det och låter helt okej.
vad tror ni värt att prova?
eller så tänkte jag på fullcheek(men det ger väl oxå en viss hävstång va??
och d-ringbett?

Waterfordbettet är ganska brutalt, tycker jag. :crazy:

Det har mycket små anläggningsytor mot tunga och laner, och bettets formbarhet gör att hästen får tryck på både tunga och laner som den aldrig kan komma ifrån. De knöliga länkarna i sig är nog ganska smärtsamma mot de beniga lanerna, och de kan nog nypas ganska rejält.

Full cheek och D-bett har inte hävstång, däremot förtydligar det dina ledande tygeltag och förhindrar att ringarna glider in i munnen om du och hästen blir oense om färdriktningen... ;)

Generellt:
Hästen blir så stark som ryttaren tillåter att den blir, dvs, en dragkamp vinner alltid hästen och hästen kan aldrig bli eftergiven och lydig om inte ryttaren ger efter först.

Det hänger ganska sällan på bettet hur lydig en häst är, utan på hur ryttare och häst kommunicerar.

Träna upp en lydnad för hjälperna i de lägre gångarterna, och rid aldrig fortare än att du kontrollerar hästen utan kamp eller risk för er hälsa. Rid heller inte i samma gångart eller tempo så länge att hästen får en chans att ta över, utan jobba med ständiga övergångar och tempoväxlingar.

Att rida fort längs en skogsväg eller på en äng kräver mycket lydnadsarbete, hur enkelt och härligt det än verkar! :)

okej!:)

gjorde mycket tempoväxlingar innan semetervilan.
och då va det så att han drog och tog tag i bettet när jag ska sakta ner till en lugnare gångart så dte blir dragkamp.

red i paddocken med hacket idag jag va inte alls bekväm med dte där.
känns bara som han blir nedtvingad av det och så blir han som en sengångare och stannar hela tiden.så är kanske lite skarpt så dte skrotar jag för hans del känns dte som.

han är rätt trög och svår att svänga och styra.
därför tänkte jag på ett fullcheek men ja vet inte:cool:

Något som jag skulle föreslå är Sidepull. Det ger inte tryck i nacken (Det gör hack), man kan ge ledande tygel (det kan man inte med hack) och det är mildare än hacket och är bettlöst ;D Så det tycker jag att du kan testa! :) Jag rider mycket dressyr med sidepull på min medryttarhäst och det funkar superbra! Hoppar även med det. Dock rider jag med bett i skogen, då hon blir så stark då :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
780
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 818
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar