hacket?bett?

Sv: hacket?bett?

Lite nyfiken, varför skulle du aldrig rida på hack? :)
Jag varierar som sagt mellan pelham och hack, har haft jaktkandar förut, så jag är inte emot skarpare bett, det är inte det.
Jag blev mest förvånad över ditt förslag.

jag förstår fortfarande inte varför betsla upp med pelham eller annat skarpt bett när hacket funkar alldelles utmärkt:confused:

det finns nog många skäl att hästen inte lyssnar, men ovanligt är väl ändå inte brister i sitt grundsignalsystem liksom ridskolehästsyndromet.. att de blivit döva i munnen pga för mycket dragande och slitande av okunniga ryttare.

när hästen inte lyssnar tänker jag inte slänga på ett mindre skarpt bett och tro att det blir bättre, då får jag bara slita ännu mer och det gör varken mig eller hästen glad. snarare så blir hästen än mer förbannad och inte mer samarbetsvillig.. däremot, har man en lydig häst så kan man ju få bekymret att den inte vill ta stöd på ett för skarpt bett, men att få hejd på hästen anser jag viktigare än formen.

således skulle jag säga att det är bättre att åtminstone prova med ett något skarpare bett, pelham, jaktkandar eller dyl då och ge en distinkt signal till hästen vad jag vill och sedan kunna ge eftergift och vänta på respons.. således slippa slita i munnen på stackarn.. hjälper inte det skulle jag nog se över signalsystemet, öva mycket halter och dylikt och verkligen få lydnad i hästen, före något annat..

om den är döv i munnen så kanske man inte kan göra så mycket åt att den inte lyssnar på snälla bett och får således ha skarpare.. men är det signalsystemet som brister så gäller det ju att rota det först innan man ger sig på något annat.. så att hästen iaf vet vad jag vill och menar med saken, det generarar gladare miner på såväl ryttare som häst.

han är som sagt tidigare riden på pesso hos förra ägaren.
men jag har ridit på tredelat går bra men när jag ska få stopp på han vill jag inte dra för mycket i munnen och därför undrade jag om hacket för att då sitter jag inte och sliter i munnen.

det är ju inte bättre att slita i ett hacka än i ett bett.. snarare får du dra ännumer.. du lägger ju trycket på nosryggen istället för i munnen och jag tycker då inte det är en mycket bättre lösning.

pessoa ger ju lite dubbla signaler då det trycker i nacken på hästen samtidigt som det trycker på munnen så de vill lyfta huvudet.. jag förstår att en häst inte trivs på den typen av bett.

ett jaktkandar, pelham eller dyl ger inte den effekten, utan har kedjan under hakan och således bara ger hävarm på bettet.. vilket ger en tydligare signal, vilket hjälper dig att uppnå just det du vill, att inte dra för mycket i munnen.

min flickväns häst som är het och mycket frammåt tycker om jaktkandaret och lyssnar bra på det..

Men hack är ju också ett hävstångs"bett", precis som jaktkandar och pelham. Jaktkandar är helt klart det mildaste du kan ha i hävstång. Hackamore har ju bra längre skänklar än ett pelham också, så av dom tre är hackamoret skarpast = mest hävstång.

Öva lydnad från marken där du bättre kan ha översyn på hans reaktioner på det du gör (gör det regelbundet innan du sitter upp). Det du är ute efter är inte att han ska stanna för att det gör ont i munnen eller är obehagligt utan att han lärt sig att stanna när du gör si eller så. Det finns ju ingen fysisk koppling mellan minnen och benen som får hästen att stanna när man drar i tygeln. Inom många dicipliner lär man hästan att stanna för andra hjälper eller röstkommando.

Detta är en s k "käpphäst" för mig och jag menar inte att låta besserwisser!

Intressant diskussion! Jag har själv just råkat ut för att "bromsen" helt försvann. Jättemjuk och lydig i skritt och i trav, så råkade han falla över i galopp och när jag mjukt skulle sakta av så började han skotta... Och jag fick verkligen inte stopp. (Tidigare galopphäst som togs ur träning i våras och sen stått - jag har ridit honom i 2 veckor.) Jag har skickat efter ett kandar och tänker som så att jag kan ha stången liggandes som en nödbroms och rida på bridongen tills jag fått honom lydig nog även i galopp - synpunkter?

Om man tar i tyglarna på en galoppör ökar den takten - men jag har för liten erfarenhet för att kunna ge några råd när det gäller omskolning (fast jag skulle tro att man börjar om med grunderna - typ unghästträning - och tar god tid på sig eftersom det kan ta längre tid att lära om än lära nytt). Det finns säkert andra här som vet mer.

om du tror jag sitter och sliter hästen i munnen med hacket tror du fel jag har en väldigt mjuk stadig hand och målet är att han ska lyssna på vikt och skänkelhjälperna.

jag frågade bara om det är en bra ide att andvända hacket på honom(för jag får stopp på honom med dte,och han lyssnar väldigt bra på hjälperna)

Jag trodde inte att du drog och slet (tråkigt att jag fick dig att tro det - jag kände att jag lät besserwisseraktig...... :o).

Du beskrev att du hade svårt att få stopp med bett och att det funkar med hack. Vad jag ville säga var: det man vill är att hästen förstår och lyssnar till de hjälper man ger (och att den träningen lämpligen sker från marken). Då spelar det ingen roll om man använder hack, bett, grimma eller halsrem. Förstår du hur jag menar?

Om hack fungerar bättre än bett på din häst så kör du förstås på det!

Vänner????

haha oj sorry!
va riktat åt tomten:P

alltså jag vill att det ska komma naturligt inte att man ska tvinga hästen gå si eller så men jag vill ju ha kontroll över han så det inte händer en olycka eller så...:)

Jag svarade inte dig i det inlägget utan tomten.
Jag betslade inte upp med hacket, jag la till ett alternativ som var bettlöst istället för pelhamet.

I övrigt, jag ser inga fel att betsla upp när det behövs, all felaktig uppbetsling har jag emot.
Men, det finns faktiskt tillfälen då det kan vara nödvändigt, och jag förstår inte människor som inte förstår det.
Alla har vi självklart som mål att vi ska uppnå det mesta med våran ridning med små fina signaler och hjälper.

Ibland är det bara längre väg dit.
Och att sitta o försöka bromsa en häst som kanske inte vill/orkar med ett bett som de går emot, det anser jag är onödigt, det är väl bättre att kunna få stopp på hästen och jobba sig mot det enda sedan??

Sen är det faktiskt så att vissa hästar trivs bättre på ett hack, varför ska man då tvinga dessa att ha ett bett "bara för att Buke tycker si&så?"
Lyssna på din häst, testa dig fram till det som fungerar..

Ja, där anser jag faktiskt att du har en poäng.
Dock finns det nog vissa som kan komma hänga en för att tycka så här ;)

Vissa saker kommer med tiden, och för att komma dit måste man ibland ha ett skarpare bett där det framgår tydligare vad man vill utan att behöva häva sig baklänges i sadeln för att bromsa, och hoppas att han kommer stanna även denna gång.

Man kan göra ledarskapsövningar hit o dit, det är jättebra, men vissa saker kommer ändå att bli ett problem på häsryggen, kan den inte bära sig ordentlig i alla gångarter så finns risken att den kommer ligga på som tusan, ha svårt för att bromsa osv, o då gör inte dessa övningar nån större skillnad, då måste man rida, rida, rida o åter rida. För att kunna stärka hästen måste man rida, och om man inte kan det för att hästen inte går att få stopp på, vart hamnar vi då?
Som jag sagt innan, hellre ett skarpare bett/bettlöst (vilket hästen trivs med) under den perioden än att faktiskt inte kunna rida alls.

Som jag sagt i tidigare trådar, betten är aldrig skarpare än den hand som håller det.
Är du generös med eftergift och mjuk och följsam så blir aldrig ett skarpt bett några större problem..
Men att slita sönder en hästs mungipor bara för att det är "fel" att betsla upp, det anser jag vara väldigt fel !!

Jag anser dock att hacket är ett bra alternativ, för att många hästar trivs bettlöst, bl.a min :)

det som jag inte gillade med hacket(provade dte idag igen)är att han böjer på sig jättelätt och då känns dte ju som att jag tvingar ner honom..men jag vill ju endå att han ska lära sig att acceptera bettet ordentligt.

så ska jag då köra på hack?stång?vanligt?variera?

En fråga du får ställa dig själv tycker jag.
Men, det är fortfarande häsvtångseffekt på dom föreslagna betten, vilket kommer att ge mer eller mindre samma effekt faktiskt.
Testa dig fram helt enkelt.

Fanns nån som sa att jaktkandaret är det snällaste, ja, hävstångsmässigt är det så, men jaktkandaret fungerade inte för mig, min häst överlag är inget fan av raka bett, har sett nu att det finns tvådelade sådana (lite sent upptäckt) hon trivs utmärkt på det två-delade pelhamet, jag har två tyglar för att inte behöver använda mig av "stången" mer än vid behov, vanligtvis hänger den bara runt halsen.
Annars hacket eller tvådelat tränsbett :)

Bett är en sjuhelsikes djungel helt enkelt ;)

Jag skulle fortsatt med hacket och vanligt, iaf testat hacket ett par gånger till för att se till att du som ryttare lär dig att rida med hacket :) Det är en vanesak..

Det låter ju som att han bara krullar ihop sig pga hävstången, vilken blir väldigt stor med hackamore. Om jag vore dig hade jag letat runt efter det bett han trivs på bäst och tränat utifrån det, om han segdrar och inte vill stanna osv. så är det träning och åter träning som krävs.

Min häst (också travare) var jättejobbig när hon först kom till mig, segdrog, vägrade lyssna osv. Men man får tänka på att ALDRIG dra i munnen, utan krama små snabba tag och ge efter när hästen väl stannar, och berömma. Det kan ta tid, men så är det med oskolade travare. Klart det går lättare på ett skarpt bett/hackamore.. men då döljer man bara problemen tkr jag, det är inget som håller.

okej tack hörni för era bra svar!

jag är van att rida på hack har det till min gammla fullblodsdam också så.
och har ju som sagt haft hack på honom innan.
men jag får leta ovh testa mig fram efter ett bra passande bett som han trivs med:)

bra träningstips för att få hionom lyhörd tar jag tacksamt emot!:p

2138.jpg

tänkte dethär bettet läste lite om det och låter helt okej.
vad tror ni värt att prova?
eller så tänkte jag på fullcheek(men det ger väl oxå en viss hävstång va??
och d-ringbett?

Senast ändrad:

Att få honom lyhörd är det jag (mycket slarvigt) kallade lydnadsträning - missvisande eftersom det jag menade är att kontrollera att hästen förstår och lyssnar. Träningstips kanske du hittar i klassiska (AR) eller western-forumet. De jobbar till stor del enligt samma principer. Dessa visas tydligt (och väldigt enkelt) i en DVD med John Moore. Kanske någon annan här kan tipsa bättre.

Som du kanske förstått tycker jag att det är detta man ska göra innan man "trixar" med olika bett.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
780
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 818
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV