Sv: hacket?bett?
Ja, där anser jag faktiskt att du har en poäng.
Dock finns det nog vissa som kan komma hänga en för att tycka så här
Vissa saker kommer med tiden, och för att komma dit måste man ibland ha ett skarpare bett där det framgår tydligare vad man vill utan att behöva häva sig baklänges i sadeln för att bromsa, och hoppas att han kommer stanna även denna gång.
Man kan göra ledarskapsövningar hit o dit, det är jättebra, men vissa saker kommer ändå att bli ett problem på häsryggen, kan den inte bära sig ordentlig i alla gångarter så finns risken att den kommer ligga på som tusan, ha svårt för att bromsa osv, o då gör inte dessa övningar nån större skillnad, då måste man rida, rida, rida o åter rida. För att kunna stärka hästen måste man rida, och om man inte kan det för att hästen inte går att få stopp på, vart hamnar vi då?
Som jag sagt innan, hellre ett skarpare bett/bettlöst (vilket hästen trivs med) under den perioden än att faktiskt inte kunna rida alls.
Som jag sagt i tidigare trådar, betten är aldrig skarpare än den hand som håller det.
Är du generös med eftergift och mjuk och följsam så blir aldrig ett skarpt bett några större problem..
Men att slita sönder en hästs mungipor bara för att det är "fel" att betsla upp, det anser jag vara väldigt fel !!
Jag anser dock att hacket är ett bra alternativ, för att många hästar trivs bettlöst, bl.a min