hacket?bett?

timme

Trådstartare
är såhär att nu rider jag på tredelat eggbett och rakt bett ibland och är svårt att få stopp på honom och svårt att ha kontroll över honom man får dra som en tok(försöker att inte ta så mycket alls i munnen)men det tar ett bra tag att få stopp på pållen:D
tänkte såhär:red på hack för några månader sedan och gick verkligen toppen fick ihop honom jättebra och han gick i en bra form,fick bra kontroll öve rhonom.
ska jag köra på hacket i skogen?eller ska jag fortsätta med tredelade eller hur ska jag göra ?:)

Sv: hacket?bett?

käns det bättre på hack så tycker jag att det skulle kännas självklart att åtminstone prova och se hur det går :)

Alla hästar fungerar inte med bett i munnen, kan också vara för att något är knas i munnen? Min häst fungerade inte med bett även fast bett var utprovat och mun kollad. Därför blev det hack på honom. Han blev som en dröm! Så absolut ska du köra på det som passar hästen. Du kan ju även kolla om det är något i munnen som gör att hästen inte går att stoppa eller liknande, så du får ordning på det om det skulle vara ett problem. :)

okej tack för svar!
har en liten teori om att han lägger tungan över bettet,men kan han göra dte med det raka tränsbettet?
han är travare jag håller på att göra om till ridhäst,han har haft lite svårt att acceptera bettet som sagt och ridits tidigare på pessoabett så han är enormt hård i munnen.
men man kan väl köra på hacket i skogen och vanliga i paddocken eller bara rida på hacket så han stärker sig i den formen han går i med det så kan jag byta tillbaka till det vanliga sedan?
gud vad rörigt dte blev hihih!hoppas ni förstår.:p

kolla munnen på han, och om jag var du skulle jag använda båda (inte samtidigt dock :p)
Det är bra för hästar att man varierar mellan bett & bettlöst (enligt hästtandläkaren)
Och som jag har förstått det så verkar det vara så att ridtravare fungerar överlag väldigt mycket bättre på hack (har dock ingen travare själv, men av diskussioner runt omkring bland folk som har det så verkar det vara så)

okej låter rimligt:)
provar hacket idag igen och så ska jag be vet kolla munnen på han med:)

Hmm, en lite tanke bara.
Om du ska kolla tänderna på in häst så är det bättre att du kollar med en hästtandläkare, vet. är oftast inte så pass utbildade på t.ex. hästmunnar.
Men tar du en vet. ändå kolla gärna upp så att denne har kunskap om hästars tänder och munnar :)

Sen kan du ju göra så att (nu vet jag inte om du rider ut mycket) men när du rider ut så har du hacket och ridbanan/markarbete bett.

Det framgår inte heller hur din häst är i muskel/kondition osv..
Det kan spela in (vilket du säkert redan vet) svagare häst= kan hänga lite i munnen vid bromsning, vill gärna ligga på i högre tempo osv, är du med vad jag tänker?

Annars ledarskap, är det verkligen du som bestämmer vid ridning ;)

Eller så trivs din häst bettlöst :D

jag började sätta igång honom för ca 4-5månadre sedan och innan dess hade han stått till o från ett år och han har musklat sig mycket och fint har en bra grundkondition.
men ja han behöver stärka sig en del och jag är medveten om att en svag häst ligger på ett högre tempo,men känner endå att hacket går han bättre med:)

Ja, jag menade inte att du skulle "sluta" med hacket om det va så att det va styrkan som saknades :) Utan snarare kanske tvärt om..
Utan bara en tanke, min häst har stått för skada o är under igångsättning, jag har hack alt. pelham när jag rider ut, jag tycker det är dumt att chansa på en längre bromssträcka än jag vill ha (alltså att hästen fortsätter ändå) ;)

Jag skulle känna att hellre rida ut och skaffa mer muskler, med ett skarpare (hack) bett än att bara rida på ridbanan tills hon/han är tillräckligt stark för att orka bära sig hela vägen och stanna när det sig bör.
Men det är bara min åsikt :)

Förstår du vad jag menar nu? :D

jajemensan:)
men hur länge åt gången tycker du´man ska klättra och vilka gångarter?och hur ofta?

Det är svårt att säga, vad är det för typ av underlag och backar?
(Hade han stått för skada eller annat?)

Gångarter så tycker jag att du kör skritt tills dess att han/hon tar backarna med långa lediga kliv, alltså skrittar hela vägen uppför i friskt tempo och inte verkar trött efteråt, även det tycker jag kan vara en riktlinje för hur mycket du kan klättra i taget :)

Dom ska gärna vila dagen efter klättring för musklernas skull.
Och jag skulle/kör inte klättring mer än max 2ggr/vecka o då ena gången på töm :)

okej:)
backarna är mossa/blåbärsskog och så har jag en luiten gräsbacke.
har bara kört i skritt hittills.
och ca 10min åt gången för det är där han blir trött.
:)han har bara stått pga att förra ägaren inte hann med honom

Jag tycker det låter alldeles lagom, men jag är ingen expert, kör på känslan skulle jag säga :p
Vi har sand/grus backar, svag lutning jag kör 10-15min o så skrittar jag runt emellan o kör inte direkt på konstant :)
I dom med högre lutning har jag kört 3-5ggr/upp o ner, med skritt emellan :)

Men jag har tur o har väldigt kuperad terräng som går upp-ner-upp-ner mest hela tiden när jag inte klättrar :)

Om han går att tömköra så ta det på töm nån gång i veckan, väldigt nyttigt för musklerna :)

okej våra backar är inte så jättebranta precis men uppför är det brantare än neråt.:)

som sagt, det är nog ingen direkt vetenskap att exakt sioså..
Känn efter, jag tror du märker när han/hon orkar mer, då ökar du på det.
Jättebra om hästen får stå dagen efter.
Intervaller är oxå väldigt bra för att stärka galoppen (plus konditionen) :)

rykt eventuella vargtänder?

prova ett skarpare bett? pelham, jaktkandar?

okej:)
han är inte galopperad innan jag fick honom men har börjat och han blir starkare och starkare märks!:)

Tycker du att kombinationen "misstänkta" vargtänder (från din sida) + skarpare bett (i munnen) verkar som en bra kombination? ;)

Sen undrar jag varför man hellre sätter att skarpt bett en ett bettlöst, speciellt om nu hästen trivs på bettlöst.

T.ex om det är vargtand, verkar inte hack sen en toppenidé då, både under tiden och efter utdragningen? ;)

vad som inte framgick var kanske att det inte skulle finnas några vargtänder eller färska sår efter sådanna..

men om en häst inte lyssnar på bett så får man prova något annat.. jaktkandar och pelham går att justera och använda så skarpt som situationen kräver men även användas mjukt..

jag förutsätter givetvis att TS ger hästen en distinkt och tydlig signal att bromsa och inte sitter och slödrar i munnen..

TS skriver att hästen inte lyssnar och att det var flera månader sedan hon senast red på hack... jag skulle inte frivilligt rida en häst på hacka om den inte ens lyssnar tillfredställande på ett snällt bett... åtminstone inte utan att ha ridigt på inhägnat område och sett att vederbördan gör som jag önskar på det.

sedan kan man ju diskutera huruvida det skulle behövas mer övning utav signalsystem.. men det är inte min sak att avgöra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
780
Senast: Grazing
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 818
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar