hackat hösilage?

C

chatima

Vad har ni för erfarenheter av hackat eller långstråigt hösilage. Funderar på att pröva hackat så lite tips vore bra:)

Sv: hackat hösilage?

Jag har rundbal så mina svar utgår från det.
Fördelar.
Lättare att få av balen, enkalare att få ner i säckar. Lättare att äta (tycker iallafall mina) så har man en häst som är lite liten i maten kan det vara bra.
Nackdelar.
Rasar av balen lättare än långstråigt, lättare att äta. Mina "inhalerade" det er eller mindre och då de är lättfödda vill jag att de verklgein ska tugga maten.

Till syvendes och sist så handlar det helt enkelt om vad man trivs med. I år har vi fått något mellanting. Inte så långstråigt att det blir ohanterligt men inte så kort att ovanstående blir besvärande..

Sv: hackat hösilage?

Om man har småmaskiga hönät och lättfödda hästar är det perfekt eftersom de bara får en liten tugga varje gång, har man långa strån så kan de få med sig mängder i varje tugga.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
587
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama