Hackar med tänderna

sweet_knorven

Trådstartare
Ibland när jag rider så hackar min häst med tänderna. Det känns i handen att hon hackar men jag vet inte ifall hon öppnar munnen också eller vad som händer i övrigt.

Vad jag vet så händer det bara när jag travar och inte i galoppen eller skritten.

När jag frågade min tränare så sa hon att hon inte visste och något mer som jag inte kommer ihåg vad det var. :p

Jag tänkte att ni kanske har någon idé om varför hon gör det. Jag är tacksam för svar. :)

Sv: Hackar med tänderna

Hej!

Är det möjligen så att hästen hackar i takt med tex högerbenet, när hoven slår i backen?
För precis så gör min pålle (endast i trav), så pass att han nästan ser halt ut.

Jag har tolkat det hela till att det är en olat han tagit sig till, provade att sätta en rem till på nosgrimman...vet inte vad den kallas*S*, men det är den som löper framför bettet, längst ner mot bettet.... den hindrar ivf honom från att gapa/tugga till så pass mycket att han börjar linka. Resultatet är mindre trix med bettet och ett oanat flyt över ridturerna.

Nu tror jag inte att din pålle linkar som min gör när han "HACKAR" sig igenom travpassen, men är det inte värre än att du bara känner det i handen kanske det inte är så farligt??

Tja, hoppas du blev lite klokare :rofl: Ha en bra vår!!!!

Först tycker jag att du ska låta en duktig veterinär/hästtandläkare kolla henne i munnen, kanske även låta veterinären titta på nacke, rygg osv. för att utesluta att hon inte har ont någonstans. Sen bör du även kunna utesluta att hon inte gör så pga. obehag, att det är någonting i din ridning som hon protesterar emot. Vissa hästar kan även göra så pga. ovana, spändhet (vanligast). Om ingenting verkar vara fel är det bara att rida på, så länge du inte vill tävla, för tandklappning får du nedslag på på tävling.

hästen som jag red var orlig i munnen och jag fick flera råd (inte från Buke dock) att sätta dit achenremmen, jag var inte pigg på att göra det, men för at bevisa att de hade fel så gjorde jag det och hästen började hacka tänder...

Jag bytte bett, från ett trdelat till ett rakt happy mouth och det har fungerat bra.

//Lillan

Hästen har blivit kollad i munnen och det som var fel blev fixat. Bettet var lagom långt, möjligtvis lite för långt men tandläkaren tyckte inte att vi skulle byta till ett mindre.

Hon har (troligtvis) en för lång sadel då hon piskar på svansen när man skrittar fram, trots att det är vinter, blåser osv. Alltså, där finns inga flugor som kan irritera henne. Hon är inte heller dålig i magen nu.

Equiterapeut och vet har känt på rygg och länd och hon ömmade rejält när equiterapeuten klämde och kände. Vi har dragit slutsatsen att det är sadeln. Därför ska kortare sadel införskaffas och vi ska börja tömköra, så gott det går.

Hon gör det inte högt så att det hörs (tror jag inte iaf :crazy: ), för tränaren har inte märkt något. Det kan vara så att hon är spänd när hon gör det, ja. Hon gör inte det varenda gång jag rider och det har gått i perioder så ett tag gjorde hon det mer och sen så avtog det. Nu gjorde hon det när jag red i förrgår och jag kom då att tänka på det igen.

Tävla vill jag göra.

Hon har ett tredelat nu men vi har aldrig prövat rakt så det skulle vi kunna göra och se ifall det blir bättre.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 206
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2