hackamore vs hackamore

muppia

Trådstartare
Hej på er, jag satt och funderade över vad det är för skillnad egentligen, hackamore med korta stängar och hack med långa stänger.

Nån som kan förklara? Kan tänka mig att hävstångseffekten blir skarpare men jag förstår ändå inte varför det ska finnas med långa stänger?

Varför skulle man ha det med längre stänger? :confused:

Ps. jag har slagit knut på min egna hjärna så ha överseende jag vet inte vilket ord som skulle vara rätt, skänklar eller stänger... :angel:

Sv: hackamore vs hackamore

Längre skänklar --> starkare bett. Behöver man skarpare än ponnyhack så får man använda det med långa skänklar helt enkelt.

Själv har jag bara ridit på ponnyhack så jag vet inte hur mycket skarpare det blir.

Blir ganska stor skillnad på ponnyhack och vanligt hack. Har ridit min fuxfia en hel del på båda...

På ponnyhacket kan du nästan rida som på ett vanligt tränsbett, bortsett från att du inte kan ta de ledande tygeltagen.
På hacket med långa skänklar blir det mer cykelstyre och måste rida mer med andra hjälper än handen. Och precis som sweet_knorven skriver så är det med längre skänklar skapare.

Så upplever jag det i alla fall.

Ponnyhacket är ju lite mer "en del" ett hack med långa skänklar är mer rörligt oberoende av den andra sidan. Det blir lättare att ta lednde tygeltag. Sen med ett ponnyhack, tar du en förhållning nyper hacket ihop runt näsan. På ett med långa skänklar får du inte samma nypeffekt över nosryggen då alla delar där rör sig lite mer oberoende av varandra.
Hade en ponny som hatade ponnyhacket, stod i princip på bakbenen varje gång man testade det, men ett med långa skänklar gillade hon. Misstänker att det var just den skillnaden som gjorde det....

intressant. kanske ska ta o testa på mitt sto. för övrigt funkar hon super på ponnyhack, dock har hon sina krav på hur det ska sitta. sitter väldigt löst (så det inte blir tryck under käken om man tar i det.
men det är ju aldrig fel att variera. Jag rider på tre olika tränsbett och ponnyhack. hon hoppas alltid på hack eftersom hon avskyr bett (tvingar henne bara på markarbetet :p och dressyrpass för att kunna rida dressyrtävling nån gång)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej. Behöver lite hjälp att tyda TR. Har en ponny och en storhäst och jag skulle vilja tävla de båda, främst hoppning men är intresserad...
2
Svar
21
· Visningar
2 342
Senast: Liten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 656
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 360
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka