Hackamore till monté?

Sv: Hackamore till monté?

Nej, det är ett kombinationsbett (antagligen ett Myler?) och dessa får inte användas utan dom Mylerbett som hänvisas till i urklippet från STC var dom "vanliga" Myler
typ dessa
627-2.jpg

Alltså enligt stc utrustningsbestämmelser:
Bettet skall vara väl anpassat till munnens storlek, och dess
diameter skall vara minst 9 mm vid anläggningsytan mot
lanerna (bild 1). Bettets mundelar skall vara släta och formen
rund eller oval. Skarpkantade bett är inte tillåtna. Vid delat bett
skall delarna vara symmetriska. Bettets mundelar får bestå av
maximalt tre delar . Effektförstärkning/hävstång är
endast tillåten i bettets längdriktning och då med maximalt 80
mm . Bett med rörlig hävstång är tillåtet. (alltså i längdriktningen)
Påverkan/förändring av originalbett är ej tillåtet.

4951714.jpg

Den del som pilen pekar på kan på liknande bett vara rörlig och det är det som menas med att "bett med rörlig hävstång är tillåtet" (hittade inte det rätta bettet)

Har du en bild på xylofonianosgrimma? Har hört om den förut men inte fått klart för mig hur den ser ut.

Humelibumlan skulle ju ut och fotografera den i stallet åt oss... :idea:

Men sen blev det Buke-träff och efter det bor den tillfälligt i mitt stall 20 mil från henne. :bow: :bow:

Jag kan fotografera med och utan häst i (den ser lite underlig ut utan häst).

Fota gärna och spara den på ett tryggt ställe i din dator för den går f*n inte att finna någonstans på nätet......

X-grimman...

På allmän begäran...

Humelibumlans xylofoniagrimma...

061025013.jpg

Ser ut som en spärrgrimma med lite extra skrammel på.

061025018.jpg

Med huvudlag, hakarna fästs i bettet.

061025017.jpg

Närbild...

Ni skulle ha sett Nisse ställa upp på såna här bilder för ett halvår sen. :angel:

Hej igen... visst är det en djungel med betten med/utan & mycket/lite hävstång o.s.v. cresendo, & järvsöfaxbetten har ju t.ex. "bara" lite hävstång och är därför tillåtna. Det kombinationsbett som är på bilden är dock inte tillåtet eftersom det har en liten "klack" på löpstången för bettet som lägger hävstångseffekten på bettet (superskarpt bett)- de "vanliga" kombinationsbetten skall däremot vara OK även i sulkylöp eftersom hävstången inte går på bettet.

För att visa dom olika:
Kineton-nosgrimma
kineton.jpg

Är väldigt lik "travhacket"
kuolaimet.jpg

Dessa är INTE tillåtna att använda i travlopp (i sverige iaf)

Dessa är INTE tillåtna att använda i travlopp (i sverige iaf)

Om man ansöker och har en bra anledning kan man väl få godkänt att använda ett travhack? Dom finns ju att köpa som travutrustning.

Det enda sol är i någotsånär liknelse med ett travhack är xylofoniagrimman och den kan du söka dispen för inte för nåt annat konstigt bett.

Det blir aningen nostryck eftersom den är ihopkopplad med bettet, hur mycket det egentligen gör beror på hur högt man har nosdelen. Men det kommer ju inte förrän hästen har lagt sig rätt hårt på bettet.

Jag tycker att hela konstruktionen blir lite "klumpig" och tycker att min häst blir mer lyhörd utan men har den ännu som säkerhetsåtgärd när jag joggar på banan efter ett par racer-rundor med Nisse innan han "blev inkörd".

Det ska finnas egentligen finnas en extra koppling mellan bett och töm också för att hela konstruktionen ska vara godkänd. Den valde jag att inte ta med på bilden.

Maddu: Allt som går att köpa är inte tillåtet och det är upp till tränaren att ha koll på och ansvara för att man inte plockar på hästen något otillåtet.

Det finns ju hästar som kan behöva sån utrustning för att lära om och sedan kunna betslas ner så jag tycker inte att det är helt förkastligt attt den finns att köpa.

Historia från när "spöket" var ung och ännu dummare. :o
Jag red min ponny på hackamore med delta för det var vad jag kunde hålla honom på och en dag var väl körhuvudlaget nån annanstans. Eftersom jag var lat så tog jag ridhuvudlaget vilket jag inte skulle ha gjort. :eek: Vi kom 400 m, sen hände nåt så aytt jag var tvungen att ta i honom. Man blir skitstark eftersom det blir som en talja med hävstång på bettet och tömringarna högt upp på däckeln. Ponnyn slog och for av vägen och jag for ur. Som tur var blev jag bara en sulky fattigare.
Ponnyn hade aldrig slagit vare sig före eller efter och jag anser att det var av att jag gjorde honom illa i munnen.

Vet bara att jag ridtränade en häst förut som gick på travhack. Dock kom den hästen aldrig längre än till provlopp, men det fick godkänt att använda det. Hästen hade väldiga problem med tänderna och underkäken, och fick inte få för mycket tryck där. Så efter mycket om och men med hästtandläkare och allt så fick den godkänt att ha den i provloppen. :crazy: Men detta var för kanske nästan 7-8 år sedan, kanske har ändrats?

Du skrev just kärnordet "provlopp"där fonns det ingen ekipagekontrollant och även om hästen fick gå dem på "nåder" så hade den inte fått kval/starta på travhack.

Men funkade det inte med bettlyftare på hästen? Det är ju godkänt så länge men inte lyfter så det trycker på överkäken.

Men meningen var ju att han skulle komma ut i riktiga loppen, så det var ju till de dom ansökte. :crazy: Vet inte alls vad dom hade testat innan eller så, var inte så gammal utan var bara glad att få en häst att rida och sköta om. Men som sagt, detta var många år sedan, men jag vet inte, han kanske var något specialfall?

Jag har en nästan likadan körgrimma som används flitigt. Där är ringarna som man fäster tömmen i mer fixerade (insydda i det dubbla lädret), de kan löpa ungefär 7-8 cm. Vet inte om det har någon betydelse för inverkan på nosrygg resp mun men jag upplever i alla fall att man måste ha en häst som pullar väldigt hårt (eller att man drar väldigt hårt) för att få någon som helst inverkan genom bettet.
Alltså det mesta trycket går över nosryggen.
Kräver dispens för tävlingsbruk men det brukar inte vara något problem att få. Intyg krävs från veterinär samt måldomaren på hemmabanan.

Jämfört med en sidepull som jag ofta också använt i träning så får man en mer direkt styrning genom körgrimman.

Jag gillar att träna bettlöst (eller med körgrimma där man skonar munnen), hästarna får en känsligare mun och ev sår får chansen att läka ut.
Har man en riktig "pullgris" så bör man ändå vara försiktig, det är inte alla hästar som det fungerar på...dvs, det kan bära iväg snabbt....

Jag hade även ett väldigt hetsigt sto med stora munproblem som inte fick ha bett i munnen på två månader pga ett ingrepp som gjorts. Henne körde jag under den tiden på hackamore. Körgrimman hade inte varit aktuell på henne då den kombineras med bett. Sidepull var heller ingen hit då jag fick för lite inverkan över nosryggen för att kunna hejda henne (gick bra att rida med däremot).
Hackamoret hade hon lagom respekt för och den gick bra att köra med bara jag hade häst framför. Största problemet såg jag som att den strypte lufttillförseln lite för mycket (därför häst framför så hon inte pullade så hårt). Men det är väl inget jag egentligen rekommenderar annat än om man verkligen har ett rejält munproblem.

Det bettet skall vara tillåtet enligt STC - det är meningen att alla dispenser skall försvinna från årsskiftet - och STC håller faktiskt på att modernisera regelverket - det skall ju ändå vara till för hästarna.... & många av dem verkar trivas fint på detta

Så om man vill ha eller tästa X-grimman måste man söka dispen?

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Badger
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: Unafraid
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
846
Senast: Kamomilla
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025