hackamore eller sidepull

alvaalcaraz

Trådstartare
hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med hack eller sidepull?
 
hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med hack eller sidepull?
Hack och sidepull har väldigt olika funktion, så det blir lite svårt att svara på frågan. Det finns dessutom väldigt många typer av hack, och minst lika många typer av sidepull.

Världen av bettlöst är lika stor som världen med bett, och det är ju inte så att det finns ett bett som är "överlägset alla andra". Svaret blir helatiden "det beror på".

Men, sidepull kan du använda mer likt vanligt tränsbett, och beroende på vad för sidepull det är så kan man ha kontakt när man rider. Med hack ska du inte ha kontakt i tygeln när du rider, för då får hästen tryck runt nosen och i nacken. Det är alltså motsvarigheten till ett stångbett, och ska ridas på eftergift. Det är också svårt att ställa med ett hack, något som är mycket lättare med sidepull.

Jag själv föredrar sidepull, men det är också ett speciellt sidepull då, och inte vilket som helst. Jag vill ha ett som är rätt så hårt i konstruktionen, som ligger bra och still när jag har nosludd runt remmen över nosen (som inte är böjlig alls).

Och till sist, olika hästar trivs bäst med olika verktyg, bettlöst är inget undantag.
 
Är du själv oerfaren och inte helt stadig i handen (vilket innebär att du inte har något "stöd" i tygeln) så börja med sidepull. Hackamore kan vara ganska skarpa och passar heller inte till allt. Du kan som sagt inte riktigt ställa med det, utan behöver ha det satt i sitsen och kroppen. Enligt min erfarenhet är hackamore heller inte särskilt bra nödbromsar, då hästen lätt krullar ihop sig. Däremot kan de vara bra till att lyfta hästen upp-fram.
Annars är en akademisk kapson ett alternativ, passar de flesta hästar och du kan i princip använda det som ett tränsbett.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
194
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
554
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
401
Senast: Sirap
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
846
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp