"Hacka" av tårna? :O

D

diskho

Alltså, förra hovslagaren vi hade tog bort "tårna" på hästarna. Reagerade väldigt på det, ha rinte sett något sånt förut. Varför gör man det? Eller var det bara något han gjorde? Han skodde mest travhästar annars, skor man dem så?

Bytte dock hovis sen rätt snabbt. Han var dålig och inte alls snäll mot min ponny! :( Den vi har nu är jättebra, och låter tårna vara kvar! :D

Sv: "Hacka" av tårna? :O

Det finns hundra olika sätt att göra samma jobb, han kanske bara gjorde en variant du inte sett tidigare. Man vet aldrig, men det är inte försvarbart att inte vara så snäll som möjligt mot hästen.

Att man kapar tårna på hästen är för att underlätta överrullningen och på så sätt förenkla för hästen. Jag har en häst just nu som vi har skott med rak tå av just den anledningen (hon blev fort lång och slet kraftigt på skorna i tån).

Fråga din hovslagare nästa gång du undrar över något varför han gör som han gör så kan han säkert förklara! Sen kan du gå hem och fundera på om du tycker att det är rätt eller fel för din häst.

Aah, okej :) Men hovisen vi har nu skor "som vanligt", dvs att han behåller tårna :p Hovisen som tog av tårna skodde bl.a med för små skor, så min ponnys hovar fick en konstig form och han blev snubblig. Så vi bytte.

Även min hovis skor med kort tå, vilket jag tycker är toppen. Förenklar överrullningen som sagt (och kan vara lämpligt för snubbliga hästar dessutom).

Men min ponny blev snubblig med sån skoning :p Nu med tårna kvar snubblar han inte x)

Han kanske var låg i trakterna. Hur ser han hovar ut nu då? Kanske någon bild?:D
Min hovis fick verka min häst lite väl hårt i början, speciellt verkade han på "tån" för hon var väldigt låg i trakterna vilket sliter onödigt mycket på senor och leder. Nu är hon dock fin i hovarna igen och rör sig ledigare. Spänningen som satt i bogen har försvunnit:D

Nja, har en rätt dålig bild på bakbenen bara x) Hovarna syns väl lite. Men jag kan väl fixa några :idea:

wk1xms.jpg

det förenklar väl överrullningen som fler har skrivit och har även läst att längre tår gör att de belastar leder och senor mer.

Ja jag vet, dum fråga, men vad är överrullning? :p

är ävl när hästen sätter i hoven så kmr ju först trakterna i marken sen tårna, sen "glider" hoven lite sen kommer genomtrampet, så hela den processen går väl fortare ( ursäkta mi dåliga förklaring) är inte hundra på att det är exakt såhär men är väl åt det här hållet iaf ;)
Har även hört från en ridskolechef att de får snabbare steg, eftersom hela den där processen går snabbare.

Finns säkert nån som kan förklaar bättre :)

Jaha, okej :p Men då fattar jag nog. Men då måste det betyda att min ponny är ännu mer konstig xD För jag tycker att han är snabbare nu, med tår. Fast det kanske beror på att han är gladare? :D

Aah, okej :) Men hovisen vi har nu skor "som vanligt", dvs att han behåller tårna :p Hovisen som tog av tårna skodde bl.a med för små skor, så min ponnys hovar fick en konstig form och han blev snubblig. Så vi bytte.

Den här skoningen du beskriver "att spara tån" kommer ofelbart att leda till långvarigt slitage på senor ligament och du kommer få en snubblig häst, man ska "alltid" ta ner tån en bit. I normala fall ska man kapa tån ända in till vita linjen. Kolla http://hovslagarforeningen.nu/sidor/standardskoning.htm

Där står det mer utförligt.

Nu tror jag inte vi pratar om samma sorts skoning, mitt fel xD Men jag menar att förra hovisen liksom "hackade" av hela tån, så hoven blev typ fyrkantig och platt där framme. För självklart tar min nya hovis av tån på honom, det växer ju! Men inte så "brutalt" som den förre gjorde.

Senast ändrad av en moderator:

Överrullningen är väl när hästen rullar/tippar över tån. Hm... När tådelen belastas, rullar över och lämnar backen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 018
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring