I

In_Joy_And_Sorrow

Jag har en häst som jag vanligtvis rider med kandarstång eller palham. Men nu misstänker vi att han kan ha någon fel på tänderna, och jag vill därför inte rida honom med bett. :(
Och undrar nu om det skulle fungera att rida honom med ett hackamore? :idea:Vill observara att det inte är järn i det, och det har en bred nosplatta. Kan lägga in en bild imorgon, har ingen i datorn nu...
Hästen är väldigt het och steppig. Och blir väldigt stark i galoppen, för det är ju så himla kul att springa!!:angel:
Mkt tacksam för svar :)

Sv: Hack??

Jag förstår inte vad det är du vill ha svar på?
Om det går att rida den på hackamore märker du väl... :crazy:

Hur hästar uppfattar det första gången är väldigt olika.

Skarpt betslat med kandarstång... Men eftersom hästen är van vid stångbett så kan den trivas - OM den trivs på stångbett och 'är ridbar för sitsen, man kan inte göra ledande tygeltag och de krullar ihop sig lika effektivt på hackamore som på stångbett.
Jag tar för givet att tänderna ska åtgärdas...

Jag skulle testa hackamoret men ifall det inte fungerar skulle jag köpa ett riktigt med metall.
Eller kanske kan tänderna fixas snabbt så att det räcker med longering och sånt? isånafall skulle jag undvika att byta bett.

Jag tycker du kan prova att rida på ett hack.. jag bytte från bett till hack på min travare eftersom att hon inte trivdes med bett utan bara tjafsade med bettet.. visst är hon pigg och vill gärna "dra iväg" lite i galoppen men tar man tag i henne så lyssnar hon.. nu vet jag inte hur pass mycket din häst skulle lyssna på hack men testa skadar ju aldrig :) men rida ut första gången man testar hack tror ja inte är att rekomendera :p

idag testade jag att rida med hack nere på ridbanan, och hästen tyckte att det va lite konstigt i början men efter ett tag så vande han sig och gick riktigt bra :)

Skarpt betslat med kandarstång... Men eftersom hästen är van vid stångbett så kan den trivas - OM den trivs på stångbett och 'är ridbar för sitsen, man kan inte göra ledande tygeltag och de krullar ihop sig lika effektivt på hackamore som på stångbett.
Jag tar för givet att tänderna ska åtgärdas...

Tänderna ska åtgärdas så fort jag får tag i hästtandläkaren, hon svarar inte i telefon:cry:
Hästen (som är en nordsvensk travare) är ridbar för sitsen, jag rör inte tyglarna speciellt mkt, för jag rider lite barockridning :)

Jag har en häst som jag vanligtvis rider med kandarstång eller palham. Men nu misstänker vi att han kan ha någon fel på tänderna, och jag vill därför inte rida honom med bett. :(
Och undrar nu om det skulle fungera att rida honom med ett hackamore? :idea:Vill observara att det inte är järn i det, och det har en bred nosplatta. Kan lägga in en bild imorgon, har ingen i datorn nu...
Hästen är väldigt het och steppig. Och blir väldigt stark i galoppen, för det är ju så himla kul att springa!!:angel:

det är väl bara att kolla tänderna då

Vad har ridstilen med bettet att göra? Om hästen är så ridbar för sitsen så hade jag valt grimma före hackamore alla dagar i veckan...

jag skulle bara vilja säga en sak. Försök, ända sättet att få svar på din fråga är att prova dig fram. Kanske på en stängd yta första gångerna och kanske inte i galopp heller de första gångerna. För som sagt ett hackamore fungerar ju inte på samma sätt som bett. Olika hästar reagerar olika.
Men just att han är pigg och stark borde ju gå bra på ett hackamore. Sen om han funkar o svänga, ställa o böja, samt formen det är en helt annan fråga, olika från häst till häst. Men jag har då bara positiva erfarenheter av hack.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 806
Senast: Bri
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 440
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30