Häck runt tomten

S

sweetiiiee

Jag skulle vilja sätta häck runt tomten som insynsskydd. Vad finns det för häckar att välja mellan?
Jag vill ha den ca 1,5m hög och så ska den vara tät. Vill ha en som är grön året rund så dom förslagen jag har är tuja (Stavning) och gran.
Några fler förslag?

Sv: Häck runt tomten

Har samma fundering jag med,det som jag lärt mig är att om du ska ha häcken mot vägen så ska du inte välja barrträd,dom tål inte vägsaltet,utan blir bruna och fula och tappar barren...

Vet inte hur nära du har till väg som saltas. Men rhododenderon (stavas?) är gröna året runt och det finns flera som blir 1,5m och högre. Gröna och kan klippas. Men kanske för breda? Vanliga granar kan man toppa när dom blivit tillräckligt höga men tar lite tid innan dom växer upp.

Jag bor inne i stan så hos oss grusar dom.
Rondondendron är vär inte så tät :confused:
Jag vill inte att folk ska kunna kika in i min trädgård.

Rhododendron vill dessutom ha sur jord, så det beror helt på vilken jordmån du har.

Det finns vintergrön liguster som är fin, klarar ganska många zoner, vilken zon befinner du dig i? Berberis finns också i vintergröna varianter som är jättefina.

Avenbok och bok behåller ganska mycket blad över vintern och kan faktiskt vara ett alternativ.

Förutom tuja och gran har du cypresser och idegran i många olika varianter.

Själv hade jag kört på en bladvariant, jag tycker barren är lite tråkiga...

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 550
Trädgård & Växter Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård. Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 898
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 181
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar