Jag hade mina två hästar (halvblod och fullblod) för 3000 kr i månaden (inte hovis, inte veterinär inräknat), nästan helinackodering. Nu har vi bytt stall (tyvärr) så det blir några hundra till per häst.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är imponerad!Jag har två hästar och är verkligen inte höginkomsttagare. Får ut typ 14000 efter skatt.
Bor utanför Stockholm och har båda hästarna på en lösdrift som är ganska billig, köper billigt hö från bonden i närheten, fodrar inte med så mycket kraft foder, och har en ganska billig hovslagare. Båda hästarna är försäkrade och har en buffert ifall något skulle hända med dem. Så det går.
Men bara oron över veterinärräkningen Min senaste räkning landade på nästan 14 tkr, dock inkl avlivning.Jag har två hästar som student, och bor på gård, det är inte mycket över till annat, men det går!
Jag räknade för någon månad sedan vad två hästar skulle kosta mig, i nuvarande stall skulle det funka. Men skulle jag ha blivit tvungen att byta stall, skulle stallhyran lätt kunna dubblas, det gjorde att jag inte vågade ha två hästar.Jag hade mina två hästar (halvblod och fullblod) för 3000 kr i månaden (inte hovis, inte veterinär inräknat), nästan helinackodering. Nu har vi bytt stall (tyvärr) så det blir några hundra till per häst.
Jag är imponerad!
Du har ingen bil och bensinräkningar?
Jag tjänar mer än dig men tycker det kan vara kämpigt att få ihop det vissa månader. Har bara en häst och löpande kostnader/månad är inte så höga, runt 1500 för stall+skoning. Hö och spån köper jag in större partier och skulle tro att hästen kostar runt 3000kr/månad under vintern i foder, strö, försäkring, stallhyra och skor. Jag har en stor buffert men vill ju inte ta där i onödan.
Men sen tillkommer bensin på ca 2000-2500kr/månad, trasig bil, trasigt täcke, ny sadelgjord, veterinärbesök, träningar, kanske nån tävling.
Men jag har inga andra intressen.
Tror jag måste se över min ekonomi
Det finns buffert för sånt! Lägger undan 800-1000kr i månaden på sparande och skulle det bli en riktig katastrofal situation har jag både sambon och pappa som kan ställa upp. Och båda hästarna är försäkrade.Men bara oron över veterinärräkningen Min senaste räkning landade på nästan 14 tkr, dock inkl avlivning.
Tyckte största chocken var hur jävla dyrt ost är!Jag tror dock att det är rätt få som flyttar hemifrån och INTE tänker ”jösses vad det är dyrt att leva!” Det är först då man upptäcker vad saker och ting verkligen kostar, och lär sig att man får hushålla med de pengar man har.
Där har vi en skillnad mellan oss! Är mina pengar slut, har jag inte någon som kan hjälpa mig.Det finns buffert för sånt! Lägger undan 800-1000kr i månaden på sparande och skulle det bli en riktig katastrofal situation har jag både sambon och pappa som kan ställa upp. Och båda hästarna är försäkrade.
Telefon var det för min del. Fast telefon med minutkostnad - först när jag flyttat hemifrån förstod jag varför mina föräldrar gnällt över att jag tillbringade varje kväll i telefon med min bästis.Tyckte största chocken var hur jävla dyrt ost är!
Så är det. Skulle jag behöva flytta till dyrare får jag sälja den ena.Jag räknade för någon månad sedan vad två hästar skulle kosta mig, i nuvarande stall skulle det funka. Men skulle jag ha blivit tvungen att byta stall, skulle stallhyran lätt kunna dubblas, det gjorde att jag inte vågade ha två hästar.
Jag har som sagt en bra buffert först och främst, så inget hästrelaterat kommer kräva att jag behöver låna.Där har vi en skillnad mellan oss! Är mina pengar slut, har jag inte någon som kan hjälpa mig.
Telefon var det för min del. Fast telefon med minutkostnad - först när jag flyttat hemifrån förstod jag varför mina föräldrar gnällt över att jag tillbringade varje kväll i telefon med min bästis.
Inkl. grovfoder, exkl. allt annat foder
Ja, det beror väl på vad man vill ha för "standard", men åtminstone på min sida stan tycker jag ändå man brukar få komma ganska långt ut för att få 3k inkl. foder, åtminstone om man också vill ha en hyfsad ridbana och dito hagar. Eller långt ut och långt ut, men typ yttre Grödinge, dito Haninge, Nynäshamn etc.
Tyckte största chocken var hur jävla dyrt ost är!
Det har jag ännu inte kommit över. Kan köpa champagne men ost svider.
Samma här. Jag hinner ju dessutom aldrig äta upp den innan den möglar så det känns verkligen som att vaska pengar de gånger jag inte kan motstå cravings efter lagrad grevé.Det har jag ännu inte kommit över. Kan köpa champagne men ost svider.