Ha era islandshästar barfota i vinter?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gullan86

Trådstartare
skapar en ny tråd nu här där vi kan disskutera barfota på våra islandshästar.

hur det påverkar gångarterna osv.

vill gärna få svar från folk med just islandshästar eftersom det ju blir lite speciellt med gångarterna och kan påverka mkt.

det finns väl ni som även har skor bara fram med och det kan ju påverka gångarterna en hel del med en extra tyngd fram.

berätta om era erfarenheter tack...

jag tänker lite som såhär...förra året tog jag av skorna på min valack och han ömmade väldigt lite men han fick oxå vila i 3 månader men på slutet började jag rida honom lite och det gick bra dock slets hovarna ner väldigt mkt då jag red mkt flera timmar och mkt på grus.

hovslagaren verkade ner hans hovar alldeles för mycket med så det blev som en ond cirkel och till slut slog jag på skor igen.

gångarterna påverkades inte alls så mkt som jag trodde de skulle göra så han klarar det nog rätt bra men jag tror inte hovarna får verkas ner för mkt bara man måste ju ha lite att slita på med.
han har mkt bra hovkvalite med.

men han blev lite mer flack i galoppen och ville tölta mer vilket jag tolkar som lite lite ömmande även om han inte visade det på nåt annat sätt, han blev inte spänd eller ville gå extremt mkt i kanterna.

men som sagt han ville tölta mkt mer och det tolkade jag som ett bra tecken och kunde då töltsätta honom på allvar och riktigt träna tölten.....


men iaf till saken....nu när det regnar så himla mkt o endå är så trist så känns de endå inte så himla kul att smälla på skor och sula som täpper till och broddar som bromsar upp nu när det endå inte är någon snö.
men de kan ju komma men tänk om de blir en sån där blöt vinter i år igen...

vad tycker ni? hovslagaren kommer imorgon fundrar på om jag ska be han dra av skorna...ihhh....men han kan ju bara komma ut och sätta på dem igen sen om de inte funkar...lr vad tycker ni?

hjälp...
 
Sv: Ha era islandshästar barfota i vinter?

Eftersom det nu finns minst en om inte flera trådar i samma ämne under hästvård så föreslår jag att du vänder dig dit med dina funderingar istället. Då finns störst chans att få svar av efterfrågad grupp nämligen hovslagare.

Boj/moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 098
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 564
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 646
Senast: Askur2017
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 282
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp