Ha benskydden på under transportskydden?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mariika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 805
M

Mariika

Kan man ha det? :confused: Ska iväg och träna nästa vecka med foderhästen, resan är ca 4 km lång. Transportskydden är sånna där "icke figursydda", ca 40 cm höga som går från hoven och upp en bit på benen. Har aldrig haft det förut men "idéen" slog mig för några dagar sen.
Eller kan det blir helt galet då??? :crazy:

Sv: Ha benskydden på under transportskydden?

När jag åkt kortare resor har jag använt mina vanliga senskydd och bakbensskydd samt boots, funkar utmärkt.

Jag talar varken för eller emot, men vad är det som är så jobbigt med att sätta på skydden på plats?

Tigertofflan skrev:
Jag talar varken för eller emot, men vad är det som är så jobbigt med att sätta på skydden på plats?

Visst kan man sätta på dem på plats, men hästen kommer förmodligen vara väldigt stirrig och uppspelt då hon förmodligen kommer tycka att det är JÄTTESTORT :smirk:. Tänkte helt enkelt göra det lite lätt för mig och slippa krånlga med hennes ben :smirk:.

Är man själv kan det vara smidigare och dessutom säkrare att göra det hemma. Samma sak om man har en orolig häst som gärna inte står helt still..

----------------------------------------------------------------------------
Jag sätter på skydden hemma när jag åker till träningen där man inte kan ställa hästen i box eller ha den uppställd. Vintertid när jag tränar i ridhus med tillgång på sånt så gör jag det där. Tycker inte det har nån betydelse hur man gör..

Ska du bara åka en kort sträcka skulle jag ha skydden under, men ska ni åka längre så skulle jag nog sätta på de på plats. Kan tänk mig att det nog blir rätt varmt och klumpigt med skydden under. Kan förstå att du inte vill krångla med skydden om du har en lite uppspelt häst...

Tack så mycket för svaren :bow:.
Benskydden under får det bli :D

Vi åker 6 km och sätter på benskydden och sadeln hemma....

Jag åker 1,7 mil till ridhuset 2 grr/vecka och fixar allt hemma. Sadlar, tränsar, lindar benen (skydd ibland), snurrar sedan upp tyglarna och tar grimman utanpå. Täcke tar jag på över sadeln om det är kallt ute. Jag fixar allt hemma mest för att det är enklast så då det inte finns någonstans att gå in och göra iordning utan man måste pula med det utanför transporten.... På hemvägen åker de dock utan grejor (självklart täcke men det räknas ju som "normalt").

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 803
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 672
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 088
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 187
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden