Sv: H&M gör skillnad å tjej&kille
De flesta män o kvinnor klär sig väl båda i pojkkläder fast utan monster o Spindelmannen på. Dvs jeans, topp/t-shirt/skjorta/blus o kofta/munkjacka/tröja.
Skillnaden är hur kläderna är skurna, dvs jag behöver lite utrymme för bysten och föredrar inskuret i midjan. Min man är rund längre ned
. Det tycker jag inte är könsstereotypt utan snarare en effekt av hur man råkar se ut och tycker ser bäst ut. (åtminstonde en av mina väninnor skulle utan problem kunna byta kläder med min man i snitt, skärning och stil. Dvs de har inte samma stil alls-men ingen skulle tycka han såg konstig ut i en Metallica t-shirt och ett par cargo pants direkt. Det hindrar ju inte att hon ser ut som en kvinna ändå... kanske könsstereotyp till och med -bröst och så har hon ju.)
Jag o min man gör det i alla fall, dvs klär oss i jeans,topp, tröja konceptet. De flesta kvinnor på jobbet har också kläder som "pojkar" snarare än som "flickor". (ingen går i alla fall i lila tights och ceriserosa tunika). Ljusrosa/puderrosa är en färg som vuxna män o kvinnor i affärslivet använder praktiskt taget lika mycket båda två såvitt jag märkt. Övriga rosa och lila, nästan ingen.
Det är snarare barnkläderna som sticker ut med färger osv. Eller snarare flickkläderna.
Utom till fest dock, då håller jag med ngn ovanstående om att jag kan välja hur mycket som helst medan min man står mellan jeans o kostym (eller piké + manchesterbyxor också kanske) haken med pojkar är då att jag tycker inte det är så snyggt med kostym innan man fyllt 17 eller helst mer. Det är en del år däremellan då A i så fall måste gå på kostymmiddag i trasiga jeans (och ja det är ofta kostym eller i alla fall kavaj på julafton o juldagen med släkten) när min hypotetiska lilla flicka skulle firat julafton i söt kilt och juldagen i röd sammetsklänning