Lady_S

Trådstartare
Jag har skaffat en Gypsy Cob och nu är jag nyfiken på hur den rasen förhåller sig till Tinker och Irish Cob, är det samma?

/Lady_S
 
Det är samma, men tinkrarna kommer från Irland och cypsy cob från Storbritannien. Så har jag fått lära mig (står en englandsimport i stallet som är reggad som gypsy cob).
 
Den har många namn och tittar man utomlands finns ännu fler namn... Det är i grunden samma, men är en ganska ny som ras i den mening att man faktiskt registrerar den i stamböcker nu. Den kan registreras i två olika stamböcker i Sverige där tinkrarna har sin moderstambok i Nederländerna och Irish cob har sin på Irland. Många av hästarna kan man registrera i bägge stamböckerna. Hästar utan känd stam kan registreras efter att blivit rastypad, i alla fall i tinkerhästföreningen. Var är din häst registrerad? :-)
 

Liknande trådar

Gnägg Snubblade just över en engelsk reel på FB. En filmsnutt där en ca 3-årig unge rider på sin mini cob ( står det). En ponny som ser ut som...
Svar
8
· Visningar
1 316
Senast: finapina
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
630
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
434
Senast: Freazer
·
Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 561
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp