Gynundersökning!

linzan

Trådstartare
Nån som har gjort detta? Vad kostar en sån ungefär?
Min häst har antagligen en hormonrubbning men veterinären som gjorde akupunkturen på henne tyckte jag skulle undersöka henne så att det inte är nån cysta eller så!
Jag är lagom nervös för vad dom ska hitta, ska ringa och beställa tid imorgon!
Jag vågar inte ut o tävla med henne eller nånting för hon skriker så fort nån kollar på henne och det räcker att du petar på henne ibland så håller hon på och vrålar ihjäl sig!
Hon är sur och aggressiv, inte alls rolig att hålla på med!
Hon är som sagt genomkollad och ryggen är fixad, återbesök i juni igen!

Det är väldigt olika. Min veterinär gör det gratis när hon ändå är i stallet men det är väl inte så vanligt. Hon är en ängel! :idea:

Om det är tidigt i dräktigheten så kollar vi med ultraljud som kan göras från dygn 16. Är det sent räcker det med rektal undersökning dvs veterinären känner med handen. :)

Du får nog räkna med någonstans mellan 200-400 kanske t.o.m. 500 kronor.
Sådant kan dom inte diagnosticera på säkert sätt manuellt utan veterinären använder ultraljud för att "scanna av" livmoder m.m.

Det är inte alla veterinärer som har kunskap eller tillgång till ultraljudsapparaten så du måste ringa och fråga.
Hänvisar dom dig till en klinik så får du räkna att det blir bra mycket dyrare.

Lycka till

AM

Min gamla häst var sån...och hon fick åka in till djursjukhuset akut en jul där det efter ett flertal gymundersökningar konstaterades att hon hade, både många och stora, cystor i både livmodern och på äggstockarna (hon blödde Mycket! de sprack :crazy:), . Detta var -99 och då betalade jag ca 400:-/undersökning, det gjordes ett antal under de 5 dagar hon stod där...:angel:
Tyvärr fick hon mer och mer problem av det (Går att behandla! dock med olika resultat, som vanligt) och fick sista året sprutas med hormoner för att bete sig osm en vanlig häst ;).

Det behöver ju inte vara någonting, men det är bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite!

Vi har en veterinär här som gör det men det var hopplöst att få tag på henne idag så jag ska ringa imon igen.
Jag är livrädd för att dom ska hitta en massa skit på henne, massa tumörer och sånt :crazy:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 372
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar