Gymnasieval

Hästisthlm

Trådstartare
Jag är en tjej som ska börja gymnasiet till hösten. Jag har sökt in till hästskötar linjen i första hand och djursjukvård i andra hand. Dock är jag lite osäker på om jag ska byta ordning. Jag kommer komma in på det jag väljer.

Jag har en egen häst och har ridit hela mitt liv, hästar är och har alltid varit mitt enda och största intresse. Jag gillar även andra djur men hästar är nr.1. Jag är lite inne på att bli veterinär så därav djursjukvård

Jag har beslutsångest. Jag vill inte tröttna på hästar, men djursjukvård är mycket med smådjur. Vad tycker ni?

Spelar det någon roll för senare veterinärstudier vilket du väljer? Är det någon kurs du missar som du behöver för att söka in till veterinär om du väljer att göra det i framtiden? Annars finns ju ingen anledning till att välja det först om du inte vill. Det är ju fortfarande ett par månader kvar innan du måste ha bestämt dig.

Om du vill bli veterinär är det nog bättre att satsa på tex Naturvetenskapliga linjen så att du får de ämnen/kurser du behöver för att plugga vidare. Det får du inte på de två programmen du lagt in ovan.

Man *kan* läsa till kurser under tiden (men då gäller det att man har tid och att skolan erbjuder dem) eller läsa till dem efteråt (men då gäller det att man har råd, att kommunen/universitetet (naturtekniskt basår) erbjuder kursen och vill man gå dem på komvux - att komvux finns kvar).

Vill du jobba med ditt intresse?

Eller vill du jobba för att kunna ha kvar hästarna som intresse?

Dvs, kan du tänka dig att bli något annat för att kunna ha råd och tid att ha hästarna som fortsatt intresse, istället för att jobba med dem?

Och i så fall, skulle jag vilja lyfta transport som alternativ på gymnasiet. Gå linje som ger dig lastbilskort så blir du mer åtråvärd om du vill jobba som hästskötare/groom.

Om du vill bli veterinär måste du ha studerat naturvetenskapliga ämnen för att ha särskild behörighet. Det tror jag inte du får via djurvårdarprogrammet, eftersom att det är inriktat på att bli djurvårdare och "yrkesfärdig" efter gymnasiet. Alltså kommer du sakna de ämnen som behövs för att komma in på en naturvetenskaplig linje, som veterinär, om du inte väljer att studera ämnena i efterhand på komvux eller liknande.
Jag skulle råda dig till att välja en linje som täcker den särskilda behörigheten Kemi 2, fysik 2, biologi 2 och matematik 4 om veterinär är något du vill bli. Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 166
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 993
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka