Gymnasieskolor med hästlinje.

P

Punchaa

Går sista terminen i nian och snart är det dags att välja gymnasium. Jag är ganska mycket skoltrött och har ingen aning om vad jag vill jobba som i framtiden. Så jag tänkte att jag skulle söka till naturbruksgymnasium med inriktning på häst. Bara för att det verkar kul och nyttigt. Efter de där tre åren så får jag väl se om jag vill jobba med hästar eller inte.

Men jag behöver tips på naturbruksgymnasium med inriktning häst. Berätta allt du vet!

Sen har jag en fråga till er som har gått på Berga och kanske till och med bott där. Hur svårt det är att få en plats på internatet? Och hur svårt det är att komma in överhuvudtaget?

Sv: Gymnasieskolor med hästlinje.

Jag började på Berga men hoppade av då jag kom in på en annan skola.
Till saken i varje fall...

Intagningspoängen på Berga brukar inte vara särskilt höga. Har du minst G i alla ämnen bör du vara garanterad en plats.
Plats på internatet handlar ju såklart om efterfrågan men dom som prioriteras är de som har längst till skolan. Jag hade runt 1 h till skolan komunalt, kanske lite mindre. Jag fick inte plats på internatet då.

Själv studerade jag naturvetensap med specialidrott ridning på en annan skola. En ridlektion i veckan + teori. Passade utmärkt för mig då jag fick studera en linje som gav mig mycket valmöjligheter efter examen men att jag samtigit fick ta del av hästarna som en ämne, om än inte lika mycket som jag hade fått på Berga.

Hoppas du kommer på hur du vill göra! Hästar är aldrig ett dåligt val i alla fall! ;)

Tack så mycket för svaret! :) Om jag ska vara ärlig så har mitt intresse för Berga svalnat en aning. Ska jag gå där vill jag helst bo på internatet också, annars kommer jag inte orka stiga ur sängen på mornarna. Det lär ju ta 1-2 timmar för mig att komma dit kommunalt.
Just nu börjar jag bli lite intresserad av Plönninge (nån som gått där?) men ska iallafall gå på öppet hus på Berga snart.

Har inte gått på Plönninge men har sökt dit i 4 hand eftersom jag är mer intressead av media... Men har varit där på alla Öppet hus sedan 7an och även en del helger med så känner till stället. Har även kompisar som går/gått där och alla säger att det är en superb skola. Så satsa på Plönninge!

Jag har sökt till plönninge i sjätte hand. Sökte naturbruk-hästhållning i Rättvik i första hand, min syrra går där och det känns bra med den skolan. Jag har även sökt Samhälle-häst som femte val.

Det finns en gymnasielinje som Flyinge (i Skåne) håller i också. Där kan man dessutom fortsätta med högskolestudier. Jag tror att även Flyinge kan erbjuda inackordering. Ansökningstiden går ut IDAG.
Kolla in länken www.flyinge.se
Lycka till!

tjo...
jag gick hästhållning på Jälla i Uppsala...
vist det var väl helt ok, man fick träna mkt grund i ridningen., dock itne mtk mer, inte mkt praktik o i den "övriga" skolan så var det allmätn kaos.
men den har en mkt trevlig stämmning...

Hejsan!
Jag går sista året på Kvinnersta naturbruksgymnasium. Går Natur med inriktning häst. Det är en ganska bra linje eftersom man får alla "bra" ämnen oxå så att man kan söka till universitet om man vill men man får även typ hästskötarutbildning och så! :)

Jadå, Flyinge fixar internatboende för alla som vill bo här! Så har det varit hittills iaf, även fast dom fått utnyttja fler bostäder utöver själva internaten:)

Just nu börjar jag bli lite intresserad av Plönninge (nån som gått där?) men ska iallafall gå på öppet hus på Berga snart.

Jag har sökt Plönninge som förstahandsval!

Jag har varit där på två öppet hus, och är helt såld! En helt underbar skola! :love:

Diana

jag har hört ryktem om att det inte är så bra på Flyinge. jag har en kompis som går där och hon trivs inte. Fast detta betyder inte att det inte skulle finns andra som trivas där.

Skrev detta i en annan tråd.

Bergs gymnasium,är en riktigt bra skola. Där många kommer från södra sverige. En personlig skola, med få elever. Lärarna är jätte bra, och dom arbetar med individuell schem/upplägg

Även där kan du läsa antingen SP-Häst, NV-Häst lr. handelsprogrammet-häst. Du får vara 2 dagar i stallet varje vecka redan från åk 1. Det är jätte bra ridlärare samt hästar. Dom har massor av hopp- o dressyrträningar mm.

Dom ordnar tävlingar,o du kan få åka ut med klubbens hästar o tävla. De brukar finnas lediga boxplatser antingen på ridskolan lr. i närheten. Häst inriktningen är liten tror de går 15-25 elever åk1-åk 3.

Alla får tillgång till egen dator under skol tiden ( 3 åren). Det finns bra boende o alla studenter vid Bergs gymasium har 600 kr ( om inte mer) rabatt på bostäder i Svenstavik. Det populäraste ställe är granvägen, som är ett typiskt studentboende. Det är bostadsgaranti o de är inte svårt o hitta något.

Kan starkt rekommendera den skolan, är nog en av dom bästa skolorna som jag vet om med häst inriktning. Visst den ligger i Jämtland utanför Östersund i ett samhälle som heter Svensavik, som är ett mycket trevligt ställe ( har själv bott där i 18 år)

Även om du bor långt ifrån skulle jag rekommendera dig o söka, du kommer inte ångra dig för fem öre!!!

Länk till skolan

Länk till ridskolan och anläggningen där ridningen bedrivs

Lycka till!

Senast ändrad:

Ett tips innan du väljer Naturbruksgymnasium är att se om du bara får grundläggande behörighet efteråt eller om utbildningen har samhälls eller naturinriktning så att du kan läsa vidare efter gymnasiet om du kanske vill göra det.

Är du osäker på om du vill läsa vidare eller inte så välj ett program där du kan läsa mer än bara hästkurserna och det obligatoriska. Det är svårt att läsa upp kurser efteråt, så även om det kanske känns tufft nu tjänar du nog på det i längden!

Jag funderade själv på att välja ett Naturbruksgymnasium med hästinriktning men då hade jag inte kunnat läsa vidare och det trodde jag att jag nog skulle vilja så då blev det Naturbruksgymnasium med naturinriktning och en ridkurs som tillval istället.

Hade jag velat flytta och bo på internat hade det blivit Plönningen el någon annan skola där man kan gå naturvetenskap-häst. Vet flera som gått där och de verkar nöjda iaf.

Jag har sökt -häst linjen på Tenhults naturbruksgymnasie som mitt första val. Någon annan som gått/går där som har nån kommentar om skolan, är den bra? //Sabina

Tack för alla svar! Var på öppet hus på Berga häromdagen och blev förälskad i skolan. Hade gärna velat besöka Plönninge också men jag bor inte särskilt nära och vad jag kommer ihåg så har de inga fler öppet hus under den här gymnasievalet.
Ska söka till Berga. :love:

Hästgymnasiet!
Där har dom lagt in fler kurser(obligatoriska) inom dom "vanliga" ämnena för ökad behörighet till högskolan, som du inte får på något annat naturbruksgymnasium. Dvs att man få nästintill samma behörighet till högskolan som om att du skulle gå typ Sam.
I ettan är det 3 skoldagar i veckan("vanliga" skolan är belägen mitt inne i respektive stad) som man läser alla vanliga ämnen, en dag hästämnen/ridundervisning och en dag APU/praktik på valfri hästanläggning.

Dit ska jag söka :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 243
Senast: Äpplet.
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 586
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar