_ox_

Trådstartare
Har hört att det hjälper till att smörja lederna.
Ngn som har provat det?
Blev det ngn skillnad?

Var får man tag i det om man vill ha "storpack"?
Kostnad?
Hur mkt ska man ge?

Sv: Gurkmeja

Jag ger. Tycker det har hjälp honom mkt, han är mer rörlig.
Han får 1-2 msk/dag.
Finns att köpa 1kg förp.
Pris: runt 80 kr/kg

Ja det är en krydda och jag har aldrig hört talas om att den inte skulle vara användbar. Kan tänka mig att du hört av nån som säljer en dyrare variant? Eller har du nån källa du kan visa?

Ja det är en krydda och jag har aldrig hört talas om att den inte skulle vara användbar. Kan tänka mig att du hört av nån som säljer en dyrare variant? Eller har du nån källa du kan visa?

Jag kan/får nog inte visa källan i ett inlägg, men PM:a gärna om du vill veta.
Forskningsrapporter har jag inte källor till, men de går säkert att vaska fram, inget jag kan göra på rak arm dock.
Det är en allmänt känd hästkarl som dels producerar och säljer detta, och ja - det är billigare än att köpa kryddan Gurkmeja - mycket billigare.

Det är inte samma framställning och skulle kunna vara lite jämförbart med nyponsidan, där heller inte "vanliga" nypon har någon verksam effekt vid stela leder. Dock har de nypon som innehåller GOPO det.
Så när jag ger min häst gurkmeja köper jag hellre det billigare som är framställt just för häst och inte kryddan.
Men PM:a gärna om du vill veta mer.

(har nog dessutom en till källa kom jag på)

Varför skulle du inte få lägga ut källan?

Bättre att alla får veta om det nu stämmer det du skriver.

Har antingen beställt kilovis på nätet men så såg jag att en nyöppnad
matkedja här hemma även har det på 1kg/burk.

jag skulle också vilja se den källan... jag ger gammeltanten gurkmeja och det har inte bara förbättrat hennes rörlighet utan även gjort under för päls och tagel.

förresten... alla nypon innehåller GOPO, det är inget som tillsätts utan det är ett av ämnena som ger just nypon sina läkande egenskaper.

Senast ändrad:

Jag ger gurkmeja, men har fått lära mig att det ska ges i kurer för att inte tappa effekt. Min häst får det således varannan månad ungefär, då sitter effekten fortfarande i även när man har uppehåll.

Köper av min lokala foderleverantör som har säckar som man skopar själv ur till hink. Kommer inte ihåg vad jag betalade.

Jag tycker det har gett bra effekt på min gamle kuse. Framför allt får han mycket mindre träningsvärk efter hårda pass. Största nackdelen är att han, som vanligtvis är vit, äter med hela ansiktet och således har gul bläs och gula öron...

Tack för alla svar.
Det är ju positivt att ni tycker att det funkar bra.
Då ska jag införskaffa gurkmeja och testa på min gubbe.

Hur fort märkte ni resultat?

Tack för alla svar.

VAD har din häst för problem? Har den ledproblem? Eftersom du vill smörja lederna menar jag.
Då skulle jag hellre rekomendera att du testar Litozin eller Glukosamin.
Det har ett snabbare, bättre och framför allt mer bestående resultat.

/SAndrah - som provat alla dessa produkter på många hästar i 8 års tid.

Han har inga problem alls.
Är fullt frisk.
Han är 24 år och börjar därför ganska naturligt att bli lite stelare.

Tack för alla svar.

Det tycker jag! :D

Märkte resultat efter 1vecka-14 dagar.
Han har nu fått gurkmeja i minst 2 år och han blir bara finare med åldern.
(självklart beror det på andra faktorer oxå men jag tror att gurkmejan har stor del i detta)

Jag har inte märkt att det tappat effekt.

Den länken hade ju inte mkt information om ditt påstående.

Varför propsar du på att man ska köpa dyrt glukosamin istället för att prova
gurkmeja??

Mångs som provat detta har heller inte sett resultat.
Alla hästar är olika, det som funkar på den ena funkar inte på den andra.
Men varför börja med det dyraste när det billiga alternativer gett många
bra resultat?

Har även provat BioSynov Complex vilket innehåller gurkmeja och kostar betydligt mer. (ca 300 kr för 30 dagar)

Vilket preparat man ska ha beror på vd hästen har för problem
och vad man vill få ut av det hela.

Gurkmeja är rätt för oss.

Jag hittade den där länken. Fick upp 3 (SIC!) resultat på Google som handlade om strålbehandlad gurkmeja - alla hade exakt samma text.

Det här är från SLU. De varken bekräftar eller förkastar det du säger men om det stämmer tycker jag det borde nämnas.

Ovisshet kring gurkmeja
En intressant artikel redovisar vad man hittills vet om gurkmeja, vilket tidigare från och till varit en populär ingrediens i fodertillskott för hästar. Idag vet man, att det i gurkmeja åtminstone finns en substans som kan påverka cellerna hos djur och människor. Den heter kurkumin, och dess effekter har dokumenterats i ett stort antal vetenskapliga rapporter. Kurkumin verkar antioxidativt – dvs kan skydda cellerna från den nedbrytande inverkan av sk fria radikaler som bildas vid cellernas ämnesomsättning. En begränsning är emellertid, att kurkumin i mycket liten utsträckning kan tas upp via matsmältningen. De få studier som gjorts visar att det mesta kommer ut med träcken.

Den länken hade ju inte mkt information om ditt påstående.
Nej, jag är medveten om det. Det jag har läst har jag hemma i pappersform men det kommer från samma ställe. Inte samma text dock.
Varför propsar du på att man ska köpa dyrt glukosamin istället för att prova
gurkmeja??
Men vaddå propsar?? VAR har propsat på det?? Jag nämner MINA erfarenheter och vad JAG skulle ha valt. Jag är fullt medveten om att hästar svarar olika på olika preparat, vad tror du jag provat olika och inte bara ett för?? Jag måste väl ha rätt att skriva vad jag tycker gett effekt lika mycket som du har svarat på att gurkmeja gett effekt för dig.
Jag har haft effekt av gukrmeja som reningskur - inget annat.

Vilket preparat man ska ha beror på vd hästen har för problem
och vad man vill få ut av det hela.
Ja, men det är ju allmänt känt att dessa preparat har GOD verkan vid ledstelhet. Det är ju DET problemet vi pratar om här. Glukosamin är det som använts mest och som man vet mest om, dvs som har mest forskning bakom sig. Därefter kommer Litozin, som även har bra forskning på häst bakom sig. Vad grukmeja har för forskning vet jag inte, för jag tror inte det finns någon som är så stark som de andra preparaten har iaf. Därav både kostnad och popularitet.

Men jag har inte propsat på att TS ska köpa NÅT jag skriver bara vad jag enligt MIN erfarenhet skulle rekommendera.

Detta var tredje inlägget där du nämner Glukosamin och Litozin i en tråd där
frågan handlar om gurkmeja.

Spelar ingen roll om det har hjälpt för dig om man vill prova ett annat preparat först.

Men det är bra att du delar med dig om dina erfarenheter av Glukosamin och Litozin!

Fast den som är som krydda duger rätt bra, det blev rätt stor skillnad på en häst jag hade förut om hon åt gurkmeja. Men jag tror absolut att den "bra" gurkmejan är mkt bättre!

Enligt SLU är det färgämnet i gurkmejan som är den aktiva substansen (kurkumin). Försvinner den vid "strålbehandling"?

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur