Sv: Gurkmeja

Detta var tredje inlägget där du nämner Glukosamin och Litozin i en tråd där
frågan handlar om gurkmeja.

Spelar ingen roll om det har hjälpt för dig om man vill prova ett annat preparat först.

Men det är bra att du delar med dig om dina erfarenheter av Glukosamin och Litozin!

Men ursäkta?! Tredje inlägget eller inte, jag har väl rätt att svara på dina inlägg riktade till mig. :crazy:
GURKMEJA - STELA LEDER JA!?
Hade jag skrivit en tråd om det hade jag GÄRNA velat veta vad mer för preparat som finns på marknaden för stela leder....
Får man inte jämföra? måste man vara inskränkt? jag jämför Gurkmeja med annat ja, det hoppas jag verkligen inte var förbjudet i denna tråd.
Men jag stänger den nu och ska icke skriva mer i denna.

Fast mina frågor i denna tråd handlade faktiskt enbart om gurkmeja.
Inte om vilka andra olika preparat som man kan ge.

Nypon är väldigt väldigt känsligt mot värme, i Litozinet har dom även granulerat, dvs upphettat produkten än en gång. dsv dom har värmt nyponen två gånger. dom har valt att granulera för att de lättare ska kunna "försvinna in i maten".

GOPO innehåller ALLA nypon, snart kommer en forskning bli offentlig med just mitt påstående.

Visst kan man också alltid ge förslag om andra produkter men är inte TS intresserad som man märkte ganska så snabbt, varför fortsätta.Om jag minsn rätt trycker du ganska mkt på Litozin i andra inlägga (OM JAG MINNS RÄTT). Kan de hända att de också var din hemsida du länkade till?

och nu till TS:
Gurkmeja är ett bra preparat mot leder, men klart är allt individuellt, men alla strörre tillskott företag i sverige och många andra länder använder sig av gurkmeja på ett eller annat sätt i någon tillskott. Billigast är ju för oss att ge det rent, kostar inte mkt och all värt ett försök. Lycka till

Visst kan man också alltid ge förslag om andra produkter men är inte TS intresserad som man märkte ganska så snabbt, varför fortsätta.Om jag minsn rätt trycker du ganska mkt på Litozin i andra inlägga (OM JAG MINNS RÄTT). Kan de hända att de också var din hemsida du länkade till?

Men snälla.
NEJ - det är knappast någon av mina hemsidor.
Ja det är väl självklart att jag ger mig in i diskussioner och rek. ett preparat jag har goda erfarenheter av. So what? Det har jag gjort i de trådar som handlat om just det JA.
Mina andra inlägg i denna tråd var svar på inlägg riktade mot mig - inte av TS dock.

TS får ursäkta trådkapningen som blivit. Det hade kunnat sluta för länge sen, men nu kom ju ytterligare en person och nämnde ******* som jag inte ens får prata om mer.
Men jaja, havregryn får gärna tro att jag är utsänd av nån tillverkare.
That's it for me.

Senast ändrad:

allt rätt att ge dig en i en disk. men då får du också leken tåla. knappast och knappast de vet man aldrig, många som länkar till sina egna sidor i egenvinnande syfte. En fråga bara hur kan tillverkaren av litozin tagit patent på själva torkingsprocessen? hur ka man ta patent på de? källa till de?

åter till gurkmeja, ge då med dig av din erfarenhet av själva reningsprocessen, hur ser man de? dela med dig av den erfarenheten, tack.

Synd att du inte lyckas plocka fram ngn referens till ditt påstående. Jag hade gärna läst den.
Om man googlar på curcumin och strålning så tycks man bara få fram artiklar om att detta ämne skyddar mot strålning och inte att det utsätts för strålning vid tillverkning av kryddor.

allt rätt att ge dig en i en disk. men då får du också leken tåla. knappast och knappast de vet man aldrig, många som länkar till sina egna sidor i egenvinnande syfte. En fråga bara hur kan tillverkaren av litozin tagit patent på själva torkingsprocessen? hur ka man ta patent på de? källa till de?

åter till gurkmeja, ge då med dig av din erfarenhet av själva reningsprocessen, hur ser man de? dela med dig av den erfarenheten, tack.

Jag tål det mesta, men däremot inte att bli anklagad för att lägga ut länkar till mina egna hemsidor i försäljningssyfte. (Jag säljer f.ö. ingenting.)

Ja med risk för ytterligare trådkapning:
Källorna till litozin inklusive forskning och processer har jag redan gett och där kan du läsa allt om det. Längst ned på sidan finns också en hel del intressant referenslitteratur. Där finns också forskningsrapporter. Räcker inte det för dig så vet jag inte.

Gurkmeja:: Ja, jag har använt det i renande syfte på en häst jag fick som var mycket dålig. Vi reparerade honom på massor av olika sätt men som reningskur för att transportera bort slaggprodukter använde jag mig av en kur gurkmeja. Jag gav det varje dag, blandat med fil, i en spruta som han fick i munnen varje dag. Det var så starka doser så det var omöjligt att få honom att äta det "naturligt". För att göra en lång historia kort så svarade hästen relativt bra på kuren. Han blev finare i pälsen och de knottror han hade försvann också delvis. Dock inte helt eftersom det behövdes mycket mer än en kur gurkmeja för att få hästen bra. Stor skillnad märkes dock på hästen.
Positiva erfarenheter av gurkmeja som reningskur alltså.:)

:rofl::rofl::rofl:
Så du tror inte att Biofarmab har en hel del egenintresse av att snacka ner kryddan gurkmeja då de hellre säljer sina egna blandningar än att konsumenterna köper ren gurkmeja mkt billigare? ;)

Personligen tror jag att kraven på humansidan är mkt högre än vad som ställs på diverse produkter tillverkade till hästar och hundar. 50 kr för 400 gr är ju inte ett dugg billigare än 80 kr för ett kilo ren gurkmeja, deras Biosynov är ju dessutom utblandad med bl a vitaminer och glucosamin och det framgår ingenstans hur mkt gurkmeja det ingår, så kilopriset blir betydligt mkt högre än de 125 kr/kg det blir om man räknar på den blandade produkten. :cool:

Nypon är väldigt väldigt känsligt mot värme, i Litozinet har dom även granulerat, dvs upphettat produkten än en gång. dsv dom har värmt nyponen två gånger.

Litozin är INTE granulerat! Var har du fått det ifrån?

GOPO innehåller ALLA nypon, snart kommer en forskning bli offentlig med just mitt påstående.

Vad då för forskning? Ange gärna vem som står för den och var vi andra kan hitta den!
(Finns det speciell forskning som stödjer just dina påståenden? :D)

ang. granulerat svarade jag på ditt arga inlägg i en anna tråd!

snart kommer en forskning bli offentlig med just mitt påstående. alltså fortfarande inte en aktuell forskning men jag har en av sveriges strörsta foderföretags vd som kom med just detta till mig. MEN varför är du så negativ mot andra nypon, skadar det dig att de kommer kanske kunna bevisa att alla nypon innehåller gopo. de borde för alla vara underbara nyheter!

och om man kikar på deras analys på litozin så är det en märkligt kort analys om man jämför med andra analyser på nypon. Hellre ger jag en ren produkt med större användbarhet till ett mkt lägre pris.

nyponen lämnar jag till en annan tids disk. då denna handlar om gurkmejan.

intressant de där med reningen men hur länge pågick de? gav du ngt annat i renande syfte eller bara konc. på gurkmejan?

intressant de där med reningen men hur länge pågick de? gav du ngt annat i renande syfte eller bara konc. på gurkmejan?

Nu var det ett tag sedan, men jag tror kuren varade i två veckor, kanske längre. Till denna häst gavs endast gurkmeja i renande syfte. Dock måste man nog ändå ta hänsyn till andra aspekter som såklart också förbättrade hästens allmäntillstånd, såsom att han tex var halt i 6 leder när han kom, och överlag i bedrövligt skick.
Bifogar en bild från när han kom och en bild från när han varit hos oss ett tag. Tyvärr var skadorna och slitaget så stora på hästen att han fick sluta sina dagar här, endast 6 år gammal.:(
Men (ajdå, borde inte säga detta) han fick även Litozin och trots sina krämpor var han smidig och fin sin sista tid i livet och jag inbillar mig att det var pga preparaten han fick.... en menisk som är bortnött kan dock ingen i världen laga....

Men Gurkmeja som reningskur inbillade jag mig också gjorde denna häst mycket finare.
Svårt att se på bilderna hur han såg ut i pälsen, men att hästen mådde dåligt syns dock tydligt. Sista kortet har han också vinterpäls såklart.

Juli2005
1639980.jpg

pic_show_id1639974.html

Oktober 2005
1640031.jpg

December2005
1640067.jpg

Till denna häst gavs endast gurkmeja i renande syfte.

Onekligen tycks gurkmeja ha en del intressanta biologiska effekter men ngn effekt som man kan beskriva som ”renande” eller ”utrensande” finns inte dokumenterad.

Kroppen gör sig av med slaggprodukter gm urinen, avföringen, svett och andning – vilket skulle gurkmeja påverka enligt din källa? HH

Här är en till som fick gurkmeja i fodret direkt hon anlände här vid årsskiftet... vi tog det väldigt lugnt med införande av kraftfoder då hon tidigare bara haft viss tillgång på stråfoder. Pälsen var oerhört fet och skör på samma gång, tagel lossnade i stora tussar och hon hade inte mycket till man. Dessutom var hon mycket stel i lederna. De dåligt efterhållna hovarna påverkade säkert till viss del, men hon blev snabbt smidigare och allt knäppande i leder minskade rejält efter ett par veckor bara.

Enligt mina erfarenheter fungerar gurkmeja bra (jag har köpt på Willys, 100g.påsar men har nu beställt 1kg - förpackning från en örtagård). Jag ser ingen anledning att sluta med det, då det verkar fungera bra. Om inte annat skadar det inte.

vid ankomst:
tardeev52.jpg

en månad senare:
tardeev3.jpg

Onekligen tycks gurkmeja ha en del intressanta biologiska effekter men ngn effekt som man kan beskriva som ”renande” eller ”utrensande” finns inte dokumenterad.

Kroppen gör sig av med slaggprodukter gm urinen, avföringen, svett och andning – vilket skulle gurkmeja påverka enligt din källa? HH

Jag blev rek. att använda gurkmejan som renande kur och jag upplevde det som att det gav resultat. Det sägs stimulera utsöndringen av slaggprodukter genom främst huden.(lever, njurar står också nämnt) Dvs svett i detta fall då. Det kan också ibland lukta "kattpiss" när dessa slaggämnen utsöndras genom huden. Det upplevde jag dock inte att det gjorde.

Om det sedan finns dokumenterat eller inte är en annan sak. Jag är inte främmande för att prova nya saker som jag tror kan fungera på diverse problem, dokumenterat eller ej. Jag upplevde det som att det hade en bra effekt på hästen men därmed inte sagt att någon annan renande ört inte hade haft den samma.
Jag litar på min källa i det här fallet när han rek. mig just detta preparat. Jag har (tillsammans med otaliga kända travtränare och andra) använt mig av denne mans kunskaper i ett tio tal år och jag litar på det trots att mycket kanske inte är vetenskapligt bevisat. :)

*kl*

Igår så införskaffade jag gurkmeja.
Han fick lite grann i sin mat idag, var lite försiktig när han åt.
Jag får nog blanda det med betfor.
Han är extremt min kräsen min gubbe.

Uppdaterar om ett par veckor vad det blev för resultat.

jag brukar köpa på willys, 10 - 12 spänn för 100 g... nu har jag dock beställt ett kilo för en hundring.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur