ja, nu har jag fått en 20 till så snart är jag uppe i 100....
Nu kommer jag att bli kallad för grym och djurplågare säkert, men jag använder ynglena som foder till större fiskar som äter levande foder.
Det är det billigaste alternativet faktiskt.
Jag jämförde kostnaden med att köpa levande mygglarver, mjölmask etc. men kom snabbt fram till att inköpet av ca 10 guppys och låta dem föröka sig lönar sig stort i längden.
Nu är värsta födselperioden slut, och då får guppy-ynglena växa till sig lite i några veckor innan de används som foder. Eftersom jag fått småkullar lite nu och då så har jag alltid ett gäng som är "lagom" stora.
Jag har även sparat 10 yngel som nu går i mitt 110 liters och får växa och bli vuxna framtida avelsfiskar.
Det akvarium jag använder till mina guppys är ett 54 liters, med pump, värmare och en jävla massa växter. Yngelboxarna är i nuläget överflödiga, men innan hade jag inte så många gömställen för ynglena. Nu kan de gömma sig i skogen, så nu kan jag ställa undan boxarna. De är bra att ha oxå, då man får lite mer koll på hur många yngel som kommer ut. Men nu känns det som att det inte är så noga, när man börjar komma upp i sån mängd.
Innan körde jag med två baljor. En med vuxna fiskar i, som sattes i box, ynglade och sen fick gå tillbaka i baljan, medan ynglena flyttade till yngelkar bredvid. Men det blev så paltigt och onödig stress att flytta fram och tillbaka, så nu får de bo tillsammans i stället. De som överlever, överlever.